آشپزی

فواید و مضرات قهوه چیست؟ + اسپرسو، قهوه ترک و طرز تهیه انواع قهوه

قهوه هم مانند باقی مواد غذایی فواید و مضرات مختلفی دارد. در ادامه شما را دعوت می کنیم تا در خصوص فواید و مضرات قهوه بیشتر بدانید.

به گزارش پارت نیوز، قهوه بخش لاینفکی از زندگی مردم ایران به‌خصوص جوانان به قهوه و خوردن آن گره‌خورده است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای شما در خصوص فواید و مضرات قهوه بنویسیم

می‌خواهیم شمارا با خواص قهوه و عوارض قهوه آشنا کنیم. برای آشنایی با خواص قهوه تلخ برای لاغری تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا در کنار آن طرز تهیه انواع قهوه را نیز یاد بگیرید.

خواص قهوه چیست؟

قهوه به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان مصرف می شود. قهوه که از دانه های قهوه تهیه می شود و انواع مختلفی دارد، حاوی مواد معدنی و سرشار از آنتی اکسیدان است. مهم ترین ماده موثر در قهوه کافئین است. کافئین موجود در قهوه بلافاصله پس از نوشیدن جذب بدن می شود و وارد جریان خون می شود و مستقیماً بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. ابتدا عامل ایجاد آدنوزین را غیرفعال می کند که باعث احساس خستگی و خواب آلودگی می شود و سپس بر عامل تولید نوراپی نفرین و دوپامین اثر می گذارد و تولید آنها را افزایش می دهد.

نوراپی نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین مسئول توانایی، انرژی و لذت است. به همین دلیل دانش آموزان معمولاً در شب های امتحان احساس خواب آلودگی و خستگی می کنند و احساس می کنند که دیگر نمی توانند بیشتر یاد بگیرند. بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس خوبی دارند و دیگر خواب آلودگی ندارند، کنترل رفتار و یادگیری آنها افزایش می یابد، احساس انرژی و شادی بیشتری می کنند.

این موارد باعث شده تا محققان تحقیقات زیادی در خصوص فواید و مضرات قهوه داشته باشند.

عکس قهوه ترک

آزمایش‌های مختلف انجام‌شده بر روی انسان نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و جنبه‌های مختلف آن مانند حافظه، خلق و خو، هوشیاری، انرژی و حتی زمان واکنش و عملکرد شناختی را تقویت کند.کافئین باعث ترشح آدرنالین و در نتیجه تولید انرژی و افزایش متابولیسم و ​​شادابی در انسان می شود. به همین دلیل صبح قبل از خروج از خانه و عصر بعد از یک روز کاری طولانی، نوشیدن یک فنجان قهوه احساس انرژی، شادی و انگیزه برای فعالیت بیشتر به شما می دهد.

خواص قهوه تلخ برای کبد

از مهمترین فواید و مضرات قهوه تاثیر آن بر کبد است. کبد عضو مهمی در بدن است که ممکن است تحت تاثیر بسیاری از بیماری ها از جمله هپاتیت و کبد چرب قرار گیرد و به سیروز کبدی مبتلا شود که به دلیل عفونت مزمن کبد را فرسوده می کند. مشخص شده است که خواص قهوه تلخ برای کبد می تواند از کبد در برابر سیروز محافظت کند و کسانی که روزانه حدود 4 فنجان قهوه می نوشند 80 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. قهوه معمولا با شکر و شیر مصرف می شود. اگر بتوانید قهوه را بدون شکر و تلخ مصرف کنید تاثیر آن بیشتر می شود.

از دیگر خواص قهوه برای بدن

همچنین طی آزمایش های مختلف تاثیر کافئین در چربی سوزی به طور کامل برای همگان توضیح داده شده و در مکمل ها و رژیم های لاغری از آن استفاده می شود. یک فنجان قهوه حاوی مواد مختلفی مانند ویتامین B2 و B5، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین است که اگر بتوانید روزانه 3 تا 4 فنجان قهوه بنوشید، برای تاثیر کامل در فواید و مضرات قهوه میزان لازم از این مواد را برای بدن خود تامین می کنید.یکی از خواص قهوه این است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد و خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد و اثر محافظتی در برابر آلزایمر و زوال عقل دارد. مصرف قهوه در پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو نیز بسیار موثر است

اثرات قهوه

در مصرف قهوه و همچنین سایر مواد باید اعتدال رعایت شود. مقدار بسیار کمی قهوه فشار خون را افزایش می دهد، بنابراین برای کسانی که فشار خون بالا دارند کارایی خوبی ندارد. علاوه بر این قهوه باعث آزاد شدن مقدار کمی کلسیم در بدن می شود که پس از مصرف زیاد باعث پوکی استخوان می شود. از عوارض قهوه و مصرف زیاد قهوه می تواند بر سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد و خواب و تحریک پذیری شما را مختل کند و در برخی گزارش ها رفلاکس و بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد مشاهده شده است.

عکس فواید و مضرات قهوه

قهوه نیز مانند چای دارای ذخایر است. بنابراین کسانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می برند باید یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از آن قهوه بنوشند. همچنین از آنجایی که قهوه روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد، بهتر است در دوران بارداری مصرف آن را کاهش داده و یا مصرف نکنید.اگر زنی مکرر سقط جنین یا مشکلات باروری دارد، باید مصرف آن را به طور کامل متوقف کند.

خواص قهوه تلخ برای کاهش وزن

مهم ترین ماده موثر در قهوه کافئین است و کافئین در آزمایشات مختلف ثابت شده است که یک عامل موثر در چربی سوزی است. از کافئین در اکثر داروها و مکمل ها برای کاهش وزن استفاده می شود و حتی گاهی برای کاهش وزن موضعی نیز از موادی که کافئین زیادی دارند به صورت تزریقی استفاده می شود. اگر قهوه را به شکل تلخ و بدون استفاده از شکر یا شیر استفاده کنید، اثر کاهش وزن و چربی سوزی آن افزایش می یابد.

مضرات قهوه برای مردان

  • اضطراب
  • سردرد
  • تپش قلب
  • احساسات پریشان
  • ضربان قلب تند یا تند.
  • اختلالات خواب
  • فشارخون بالا به‌طور موقت
  • فواید و مضرات قهوه اسپرسو

فواید قهوه برای مردان

عکس سرو قهوه

در اینجا مهم‌ترین روش‌هایی که قهوه می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد آورده شده است:

  • می‌توانید بیشتر زندگی کنید
  • بدن شما ممکن است گلوکز (یا قند) را بهتر پردازش کند.
  • کمتر احتمال دارد به نارسایی قلبی مبتلا شوید.
  • کمتر احتمال دارد به بیماری پارکینسون مبتلا شوید.
  • بهبود عملکرد کبد.
  • DNA شما قوی‌تر خواهد شد.

جدول مقایسه مزایا و معایب قهوه

ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد. می‌تواند اسهال را بدتر کند.
برای کنترل وزن مفید است. ممکن است برای قلب مضر باشد.
به‌طور بالقوه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. می‌تواند باعث بی‌خوابی شود.
می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد. می‌تواند باعث اضطراب شود

فواید و مضرات قهوه اسپرسو برای مردان

درحالی‌که نوشیدن اسپرسو با برخی از خطرات سلامتی مانند افزایش کلسترول، افزایش خطر بیماری قلبی و عوارض جانبی منفی کافئین مرتبط است، فواید این نوشیدنی مانند سطوح بالای آنتی‌اکسیدان و توانایی تقویت حافظه، کمک به کاهش وزن و افزایش امید به زندگی بسیار بیشتر از مضرات آن است.

عوارض خوردن قهوه هرروز

برای اکثر مردم، مصرف متوسط قهوه را می‌توان در یک رژیم غذایی سالم گنجاند. می‌توان گفت که مصرف متوسط قهوه – حدود 2 تا 5 فنجان در روز – با احتمال کمتر دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سرطان کبد و آندومتر، بیماری پارکینسون و افسردگی مرتبط است.

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

قهوه هنوز هم خطرات بالقوه‌ای دارد که بیشتر به دلیل محتوای بالای کافئین آن است. به‌عنوان‌مثال، می‌تواند به‌طور موقت فشارخون را افزایش دهد. زنان باردار، در تلاش برای باردارشدن یا شیردهی باید در مورد کافئین احتیاط کنند.

فواید و مضرات قهوه ترک

قهوه ترک سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب کمک می‌کند. همچنین حاوی کافئین است که می‌تواند هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود بخشد. قهوه ترک همچنین برای کاهش سطح کلسترول مفید است که برای سلول‌های خونی سالم ضروری است.

انواع قهوه و طرز تهیه آنها

دانه های قهوه به یک شکل در طبیعت یافت می شوند اما بسته به روش فرآوری به قهوه ترکی، فرانسوی و قهوه اسپرسو تقسیم می شوند. هنگام تهیه پودر قهوه، ابتدا دانه های قهوه بو داده و سپس آسیاب می شوند تا بتوان از آنها استفاده کرد. تفاوت خواص قهوه ترکی، فرانسوی و اسپرسو در درجه برشته شدن و آسیاب شدن و سپس طرز تهیه آن است. در مرحله روست، قهوه ترک بین 50 تا 60 درصد، قهوه فرانسوی بین 60 تا 70 درصد و قهوه اسپرسو بالای 70 درصد برشته می شود. در مرحله آسیاب، قهوه ترک نرم ترین و بیشتر است، سپس قهوه اسپرسو کمتر آسیاب می شود و قهوه فرانسوی عموماً زیاد آسیاب نمی شود.

دیزاین خاص قهوه فواید و مضرات قهوه چیست؟ + اسپرسو، قهوه ترک و طرز تهیه انواع قهوه

هنگام تهیه قهوه ترک، آن را در آب سرد به هم می زنیم و روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاید اما نجوشد و بعد از آن استفاده می کنیم. قهوه فرانسه در فرنچ پرس قهوه سازهای بزرگ صنعتی با آب جوش مخلوط شده و سپس از آب آن استفاده می شود. قهوه اسپرسو در دستگاه مخصوصی بالاتر از سطح آب قرار می گیرد و پس از آن آب آن با فشار بخار خارج می شود و در ظرف دیگری جمع می شود و مصرف می شود.با توجه به نوع بسیار غلیظ قهوه ترک، اسپرسو متوسط ​​و فرانسوی کمیاب تر است. بنابراین میزان قهوه مصرفی در هر کدام از آنها متفاوت است. برای سرو قهوه ترک از فنجان های بسیار کوچک استفاده می شود، قهوه اسپرسو از فنجان کمی بزرگتر، حتی از یک لیوان هم می توان برای سرو قهوه فرانسوی استفاده کرد. با توجه به توضیحات داده شده، از آنجایی که همه آنها از یک نوع دانه قهوه تهیه می شوند، خواص مشابهی دارند و تنها بسته به روش پخت، مصرف و طعم آن متفاوت خواهد بود. از آنجایی که فواید قهوه ترک با فواید قهوه فرانسوی و خواص اسپرسو تفاوتی ندارد، انتخاب آنها به سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. مطالعه مقاله چاقی صورت توصیه می شود.

کلام آخر

هر ماده غذایی فواید و مضرات مربوط به خود را دارد. بهتر با نگه‌داشتن حد مصرف هر چیزی نسبت به‌سلامتی خود اهمیت بیشتری قائل باشیم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x