پیشرفت شخصی

10 راهکار مهم پیدا کردن شغل خوب

 یکی از اصلی ترین چالش‌هایی که افراد پس از اتمام دوران تحصیل شان با آن روبه رو می‌شوند پیدا کردن شغل خوب و مناسب است.

به گزارش پارت نیوز؛ فرآیند پیدا کردن شغل خوب با دشواری‌های بسیاری همراه است. اگر با این دشواری‌ها آشنا شوید و بتوانید آن‌ها را کنترل کنید، می‌توانید گذر از این مرحله را برای خودتان راحت‌تر کرده و به نتایج مناسب‌تر و در راستای آن به شغل بهتری دست بیابید.

چگونه یک شغل خوب پیدا کنیم؟

روش های پیدا کردن شغل مناسب

اگر قرار باشد لیستی از کارهایی که واقعا دوست داریم، بنویسیم، جستجوی شغل هیچ وقت در این لیست قرار نخواهد گرفت. درحالی که تعداد زیادی از انسان‌ها از شغلی که انجام می‌دهند لذت می‌برند، اما هیچ کس از جستجوی شغل لذت نمی‌برد. در ادامه به بررسی چند راهکار پیدا کردن شغل مناسب خواهیم پرداخت.

پیدا کردن شغل خوب با نوشتن لیست

از ویژگی‌هایی که دارید و اینکه کدام شغل برای شما بهتر است، یک لیست دقیق تهیه کنید. در همین راستا وقتی دوستانتان ایده‌هایی برای شغل مناسب به شما می‌دهند آن‌ها را بنویسید. شما می‌خواهید برگردید و در مسیرهای مختلف شغلی تأمل کنید.

چه عناصری از مشاغل و تجارب گذشته یا فعلی به عنوان لذت‌بخش‌ترین موارد برجسته شده‌اند؟ آن‌ها را لیست کنید. به مشاغلی فکر کنید که می‌توانید برخی از این عناصر را دوباره به دست بگیرید.

فعالیت‌هایی را که در آن لذت واقعی را می‌یابید، یادداشت کنید. این یکی از میانبرهای پیدا کردن شغل مناسب است. آیا شما عاشق تزئین یا مرتب‌سازی اتاق نشیمن خود هستید؟ آیا این علاقه شما می‌تواند به انجام کارهایی در زمینه طراحی داخلی یا تجارت منجر شود؟ یا این که آیا با کودکان سرگرم می‌شوید؟ شاید شما تدریس به جوانان یا کودکان یک مسیر شغلی ارزشمند برای شما است.

لیستی از ایده‌ها را برای خودتان تهیه کنید، مهم نیست که این لیست چقدر پراکنده است و هیچ‌گونه انسجامی ندارد، فقط ببینید که آیا الگویی ظاهر می‌شود یا خیر.

پیدا کردن شغل از طریق آگهی؛ آگهی‌های استخدام را بخوانید

قبل از اقدام به کار، شروع به خواندن آگهی‌های استخدام در دو یا سه زمینه‌ای کنید که شمارا هیجان‌زده می‌کنند.

برای یادگیری اصطلاحات، نقش‌ها و مهارت‌های متداول صنعت، با شرح وظایف آن‌ها آشنا شوید. به‌عنوان‌مثال Glassdoor دیدگاه خودی در مورد نحوه کار در یک شرکت خاص را به شما می‌دهد – اما ذهن خود را نیز حفظ کنید ، زیرا می‌دانید که کارمندان سابق شرکت‌ها و مراکز معمولاً بیشترین انگیزه را برای ارسال نظر دارند.

رزومه نویسی برای پیدا کردن شغل

چطور یک رزومه خوب بنویسیم

رزومه شما باید بیانگر مهارت‌هایی باشد که دارید و مهارت‌های خاصی را که در یک کار جستجو می‌کنید. اما حتماً رزومه خود را به‌طور مناسب برای هر موقعیتی که دنبال می‌کنید سفارشی و تغییر دهید. نترسید برخی از کلمات موجود در لیست نیاز را به شرکت ارائه دهید. در بسیاری از مواقع، شرکت‌ها هنگام از سرگیری کار، در واقع از کلمات کلیدی ذکر شده در اعلان شغل استفاده می‌کنند.

در مورد سازمانی که هدف قرار داده‌اید تحقیق کنید و سعی کنید در نمونه‌هایی کارکنید که مربوط به مشتری آن‌ها باشد یا به مسائل مربوط به صنعت منجر شود. بیان کنید که چگونه می‌توانید با تعیین کمیتی که در مشاغل قبلی یا حتی فعالیت‌های داوطلبانه کسب کرده‌اید، ارزش اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال ، “مزایده‌های خاموش برای سازمان‌های حمایت از کودکان که 29000 دلار درآمد داشتند.”

در حالت ایده آل، شما می‌خواهید برای پیدا کردن شغل مد نظرتان به طور خلاصه مهارت‌های خود را بازگو کنید و به‌عنوان یک حرفه‌ای که به طور ایده آل برای موقعیت مناسب است، یک احساس پرچین ایجاد کنید.

در تهیه‌ی رزومه به نکات زیر توجه کنید:

  • کوتاه و مختصر بنویسید. شما می‌خواهید که مدیر استخدام به‌سرعت صلاحیت‌هایتان را ببیند. رزومه‌تان نباید بیش‌تر از ۱ یا ۲ صفحه باشد؛ در عین حال، مطمئن شوید که واضح و خواناست؛
  • مخاطبان هدفتان را پیدا کنید. رزومه‌تان را با توجه به موقعیتی تنظیم کنید که برایش درخواست می‌دهید. اگر مهارت و سابقه‌ی بالایی دارید، فقط موارد مربوط به شغل را ذکر کنید؛
  • بیانیه‌ی کوتاهی را به رزومه اضافه کنید. رزومه‌تان را با ۱ یا ۲ جمله که شایستگی شما را برای موقعیت شغلی مربوط خلاصه می‌کنند، آغاز کنید. تجربیات و مهارت‌های خود را به‌طور خلاصه بیان کنید تا مدیر استخدام در یک نگاه متوجه شایستگی شما شود.

مراقبت همکاران خود باشید

افرادی که در کار سرآمد هستند به همکاران خود اهمیت می‌دهند. این باعث می‌شود که در محیط کار خود دوستان زیادی داشته و درنهایت به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوند.

فعالیت اضافی برای موفقیت شغلی لازم است

افراد موفق  پس از پیدا کردن شغل همیشه بیشتر از آنچه انتظار می‌رود عمل می‌کنند. وقتی مشکلات به وجود می‌آیند، افرادی که در کار عالی هستند، هر کاری لازم است برای حل این مسئله انجام می‌دهند. آن‌ها همیشه آماده هستند که کارهای بیشتری را انجام دهند حتی کارهایی که از آن‌ها خواسته نشده است.

ثبات تلاش داشته باشید

پیدا کردن شغل خوب نیازمند تلاش مستمر است. مطمئنا افراد موفق پس از اولین شکست ناامید نشده و دوباره ادامه داده‌اند. بسیار مهم است که بپذیریم هیچ راه میانبری برای موفقیت وجود ندارد. وقتی بتوانید به طور مداوم بهترین چیزهای روزانه خود را به ارمغان بیاورید ، در کار و شغل مناسب خواهید بود و شغلی موفق خواهید داشت.

برای برتری در کار: فروتن باشید. مراقب باشید کارهای بیشتری را انجام دهید. شنونده باشید. یک یادگیرنده مادام‌العمر باشید. ثبات تلاش را به ارمغان بیاورید.

انتخاب شغل مورد علاقه

به منظور دستیابی به بهترین شغل ممکن، بهتر است در ابتدا خاطرتان بابت توانایی‌هایی که دارید، آسوده شود. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دستیابی به یک جایگاه شغلی مناسب، این است که نقاط قوتتان را شناسایی و تقویت کنید.

در بسیاری از موارد پیش آمده که فرد پس از جستجوهای فراوان شغل مناسب خود را پیدا کرده، اما به دلیل نداشتن مهارت کافی در کار، قادر به ادامه مسیر نبوده و مجبور به انصراف شده است. بنابراین یکی از مراحل اولیه شاغل شدن، تقویت مهارت‌ها و کسب آمادگی لازم در تخصصمان است.

داشتن اهداف شغلی روشن

عوامل موثر در پیدا کردن شغل

در مسیر پیدا کردن شغل هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مطمئنا این جمله معروف را بسیار شنیده‌اید: “برای کشتی‌ای که نمی‌داند به کجا می‌رود ، باد موافق معنا ندارد” بنابراین، بی هدف بودن هیچ گاه شما را به مقصد نمی‌رساند. کافی است اهداف خود را از کار کردن و داشتن شغل بنویسید.

سپس، یادداشت کنید که در شغل مورد علاقه خود قرار است چه مسیری را پشت سر بگذارید. اینجا است که مسیر، واضح شده و با ذهنی دور از تشویش، در همان مسیر شغلی گام برمی‌‌دارید.

اگر مشخص کنید که قرار است کدام مسیر شغلی را طی کنید، دیگر سراغ فرصت‌های شغلی نامرتبط نمی‌روید. یعنی اگر به تدریس زیان انگلیسی علاقه‌مند هستید، دیگر سراغ آگهی‌‌ها و پیشنهاد‌ها شغلی مترجمی زبان نمی‌‌روید و اینگونه عمر خود را در مسیرهای دیگر، هدر نمی‌دهید.

متأسفانه اکثر افراد جویای کار، هر روز برای ده‌‌ها فرصت شغلی مختلف مثل کارمند اداری، مدرس، بازاریاب و… درخواست استخدام داده و این کار، یک اشتباه بسیار بزرگ است که در نهایت، نتیجه‌ای جز اتلاف وقت و دور شدن از خواسته‌ها ندارد.

 آماده کردن کاور لتر برای پیدا کردن شغل مناسب

در این مرحله از فرایند پیدا کردن شغل بهتر است بدانید که برخی از مدیران استخدام از شما درخواست می‌کنند که کاور لتری را همراه با رزومه‌تان ارسال کنید. کاور لتر سندی تک‌صفحه‌ای شامل خلاصه‌ای از مطالب رزومه است که همراه با رزومه ارائه می‌شود.

اگر می‌خواهید کاور لتر را ارائه دهید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • خودتان را معرفی کنید. در یک پاراگراف مختصر نامتان، شغلی که متقاضی آن هستید و آن‌چه را که درباره‌ی نقش و شرکت توجه شما را جلب می‌کند، بازگو کنید؛
  • درباره‌ی مهارت‌هایتان صحبت کنید. مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی را که شما را شایسته‌ی موقعیت شغلی می‌کنند، در رزومه‌تان ذکر کنید. این امر به تقویت صلاحیت شما برای به دست آوردن این شغل کمک می‌کند؛
  • ماجرایی را تعریف کنید. تجربه یا پروژه‌ای را که نشان‌دهنده‌ی صلاحیت منحصر‌به‌فرد شما برای موقعیت مورد‌نظر است، تعریف کنید.
  • به یاد داشته‌باشید فقط در صورتی کاور لتر ارسال کنید که در آگهی شغلی درخواست کرده‌باشند یا فرم درخواست آنلاین به شما امکان دهد کاورلتر را ضمیمه کنید.

پیدا کردن شغل با ارسال درخواست شغلی

در اعلانیه‌ی شغلی باید موارد لازم برای ارسال درخواست را ذکر کنید. در صورت استفاده از فرم آنلاین، قسمت‌های لازم را پر کنید و رزومه را طبق دستور ضمیمه کنید. فقط در صورت نیاز کاور لترتان را ارسال کنید.

در صورت درخواست از طریق ایمیل، نام و عنوان شغلی موردتقاضا را در بخش موضوع (subject) ایمیل بنویسید و رزومه را ضمیمه کنید. در صورت نیاز به کاور لتر، آن را همراه با رزومه ضمیمه کنید یا از خود ایمیل به عنوان کاور لتر استفاده کنید.

آمادگی برای مصاحبه برای پیدا کردن شغل مناسب

اگر درخواستی برای مصاحبه دریافت کنید، یعنی مدیر استخدام شما را به عنوان یکی از متقاضیان تأییدصلاحیت‌شده برای آن موقعیت شغلی انتخاب کرده‌است. این مصاحبه به مدیر استخدام کمک می‌کند تا دریابد که آیا شما فرد درستی برای این موقعیت هستید یا خیر. تعداد مصاحبه‌هایی که انجام می‌شود، به تعداد متقاضیان و ماهیت موقعیت شغلی بستگی دارد؛ هم‌چنین، ممکن است که قبل از مصاحبه‌ی حضوری، مصاحبه‌ی تلفنی داشته‌باشید.

نحوه برخورد در مصاحبه کاری؛ در مصاحبه چه سوالاتی می پرسند؟

در انواع مصاحبه رفتار و اخلاق برای هر دو طرف بسیار مهم است. در ادامه به معرفی چند نکته در این زمینه خواهیم پرداخت.

در مصاحبه چه سوالاتی می پرسند؟

برای سؤالات رفتاری آماده باشید

در فرایند پیدا کردن شغل همیشه با یکسری سوال مواجه خواهید شد. احتمال دارد که درباره‌ی نحوه‌ی برخورد‌تان با چالش‌های شغلی در گذشته از شما سؤال کنند. پاسخ شما به مدیر استخدام نشان می‌دهد که ممکن است در شرایط مشابه در آینده چه واکنشی نشان دهید. می‌توانید از روش استار (STAR) برای آماده کردن پاسخ‌ها استفاده کنید.

سؤالات رایج رفتاری شامل «یکی از اهدافی را که به آن دست‌یافته‌اید، مثال بزنید و بگویید که چگونه به آن رسیدید» یا «یکی از دفعاتی را که اشتباهی را مرتکب شدید و نحوه‌ی حل کردن آن را برایم تعریف کنید» و سؤالاتی از این قبیل هستند.

با همه محترمانه برخورد کنید

وقتی برای مصاحبه در محل حاضر می‌شوید، با همه‌ی افراد طوری برخورد کنید که انگار در استخدام شما تأثیر دارند. این گزینه شامل مسئول میز پذیرش و افرادی که با شما سوار آسانسور می‌شوند نیز می‌شود. همه‌ی مدیران استخدام به دنبال ویژگی ادب در متقاضیان هستند.

برنامه‌ریزی شغلی برای پیدا کردن شغل مناسب

در تعیین شغل و حرفه، عوامل زیادی وجود دارد که خارج از کنترل شما هستند؛ به‌عنوان مثال روند جهانی اقتصاد، انتخابات سیاسی و تغییرات فناوری نمونه‌های کمی از این عوامل هستند. بنابراین خیلی خوش‌بین و امیدوار نباشید که می‌توانید مسیر حرفه‌ای را صرفا خودتان تعیین کنید.

البته این بدان معنی نیست که هیچ کاری از شما ساخته نیست، می‌توانید احتمال موفقیت خودتان را با نزدیک‌تر ساختن ذهنیت مناسب به شغل خود افزایش دهید؛ به این معنی که فرایند مستمر برنامه‌ریزی شغلی را به طور فعالانه مدیریت کنید. در هر مرحله از مسیر شغلی نیز باید از خودتان این سؤال را بپرسید: «با انجام چه کارهایی می‌توانم فرصت‌های شغلی خود را در آینده بیشتر کنم؟».

دانشی را کسب کنید که بتوانید به دیگران نیز انتقال دهید

این فرایند از انتخاب‌های شما در دوران تحصیل شروع می‌شود. در دوران آموزش، باید مهارت‌های لازم و تخصص‌های مورد نیاز برای موفقیت در شغل‌های آینده خود را کسب کنید. به این معنی که باید در مورد دوره‌های آموزشی، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید، مثلا مهارت نوشتن، تحلیل‌های دشوار و پیچیده و مهارت‌های محاسباتی و…

وقتی که دوره آموزشی رسمی خودتان را به پایان رساندید، به دنبال شغل‌هایی باشید که بتوانید دانش قابل‌انتقال خودتان را بیشتر گسترش دهید تا به پیدا‌ کردن شغل بعدی‌تان کمک کند. به‌عنوان‌مثال اگر شغل شما اجاره دادن هواپیمای مسافرتی و شخصی است.

با گذشت چند سال مهارت زیادی را در این زمینه کسب می‌کنید. اما این تخصص محدود ممکن است در شغل‌های دیگر کارایی نداشته باشد. در عوض، اگر شما مهارت برنامه‌نویسی نرم‌افزار داشته باشید، با گزینه‌های شغلی بیشتری در آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس مواجه می‌شوید.

پیدا کردن شغل خوب مرحله اول این مسیر است. کسب تجربه بیشتر و فراتر از شغل، یکی دیگر از روش‌های دانش قابل‌انتقال است. شما نیز می‌توانید توجه بیشتر کارفرمایان را با داشتن پیش‌زمینه در سازمان‌های مختلف به خود جلب کنید. برای مثال، شرکت‌های تجاری نسبت به جذب شما در صورتی که تمام سال‌های کاری خود را در شرکت‌های دولتی صرف کرده باشید، دغدغه خواهند داشت.

در سطح بالای مدیریت نیز ممکن است شرکت‌های که به‌صورت دولتی اداره می‌شوند، نسبت به جذب مدیر ارشدی که صرفا تجربه شرکت‌های خصوصی را دارد، هراس داشته باشند. زیرا به‌زعم آن‌ها ممکن است این مدیر نتواند خود را با فشارهای ناشی از ذی‌نفعان عمومی و قوانین اوراق بهادار و بورس دولتی تطبیق دهد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x