موسیقی

زندگینامه استاد پرویز مشکاتیان + معرفی آثار، همسر، علت فوت، شایعات

پرویز مشکاتیان استاد موسیقی و نوازنده زبردست سنتور بود؛ او با سنتور معجزاتی می کرد که چشم و گوش هر بیننده و گوش دهنده ای را به تحسین وا می داشت.

به گزارش پارت نیوز؛ استاد پرویز مشکاتیان متواد 24 اردیبهشت 1334 است. او در حوزه های نوازندگی، آهنگسازی، تحقیق فعالیت دارد و مدرس دانشگاه بوده است.

پرویز مشکاتیان متولد نیشابور است. او در جوانی به تهران آمد و وارد دارالفنون تهران شد. در این مدرسه به تحصیل رشته موسیقی پرداخت ودر محضر اساتیدی چون نورعلی برومند، داریوش صفوت، محمدتقی مسعودیه و مهدی برکشلی با ردیف آشنا شد. او به ردیف میرزا عبدالله برای سنتور و سه تار پرداخت.

استاد مشکاتیان یکی از اعضای گروه عارف است که در سال 1356 تاسیس شد. او در گروه شیدا نیز بوده است. پرویز مشکاتیان یکی از اعضای هیئت موسس بنیاد فرهنگی هنری چاووش نیز هست. این بنیاد تاثیر شگرفی در پیشرفت موسیقی ایرانی در چند دهه گذشته داشته.

پرویز مشکاتیان در همان مقطع در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار نورعلی برومند برگزار می‌گردید، به همراه پشنگ کامکار مقام نخست در رشته سنتور و همراه با داریوش طلایی، مقام ممتاز در ردیف‌نوازی را به دست آورد.

زنده‌یاد مشکاتیان در از سال 1356 همکاری با رادیو را زیر نظر شاعر معاصر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد اما پس از واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه «چاووش» را با همکاری هنرمندان گروه «عارف» و «شیدا» تشکیل داد. او از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ و بعدتر در اوایل دهه ۷۰ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجه این همکاری، آلبوم‌های ماندگاری چون «بیداد»، «آستان جانان»، «سر عشق»، « نوا»، « دستان»، «گنبد مینا»، «دود عود»، «جان عشاق» و «قاصدک» است.

عکس پرویز مشکتاتیان در گروه عارف

پرویز مشکاتیان علاوه بر همکاری با هنرمندانی چون حسین علیزاده و زنده‌یاد محمدرضا لطفی پس از قطع همکاری با محمدرضا شجریان با خوانندگان دیگری چون علی جهاندار، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری، حمیدرضا نوربخش، علی رستمیان و شهرام ناظری همکاری کرده است.

استاد پرویز مشکاتیان در طول عمر پر برکت خود تور اروپا و آسیای زیادی را برگزار کرد و به طور منظم در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، انگلستان، سوئد، هلند و دانمارک روی صحنه می رفت. او در بهار 1982 کتاب بیست قطعه برای سنتور را به انتشار رساند. مشکاتیان و گروه عارف در بهار سال 92 برنده جایزه اول جشنواره روح زمین در انگلستان شدند. همکاری مشکاتیان با محمدرضا شجریان تعدادی از زیباترین ضبط‌های موسیقی سنتی معاصر ایرانی را تولید کرد. مشکاتیان همزمان با ادامه کار به عنوان آهنگساز و پژوهشگر، به تدریس موسیقی در دانشگاه تهران مشغول بود.

استاد پرویز مشکاتیان در 30 شهریور 1388 در تهران بر اثر سکته قلبی درگذشت.

عکس مزار پرویز مشکاتیان

قطعه معروف پرویز مشکاتیان

استاد مشکاتیان قطعات بی نظیر زیادی دارد. اما قطعه «چکاد» از آلبوم دستان در دستگاه چهارگاه نواخته شده که این قطعه یکی از شاهکارهای پرویز مشکاتیان است.

در ادامه شما می توانید قطعه چکاد از نواخته های استاد مشکاتیان را با صدای استاد محمدرضا شجریان گوش دهید.

دیگر شاهکار پرویز مشکاتیان

«بیداد»، «آستان جانان»، «سر عشق»، « نوا»، « دستان»، «گنبد مینا»، «دود عود»، «جان عشاق» و «قاصدک»از دیگر شاهکارهای استاد پرویز مشکاتیان است.

علت جدایی پرویز مشکاتیان از همسرش

علت جدایی مشکاتیان از همسرش چیست؟ در جواب به این سوال باید گفت؛ پرویز مشکاتیان زمانی داماد استاد محمدرضا شجریان بوده است. این دو هنرمند چند کار مشترک هم با هم انجام داده اند که از جمله آن ها می توان به “بیداد همایون” و “در آستان جانان” اشاره کرد. آلبوم “بیداد همایون” به اعتقاد کارشناسان هنری یکی از بهترین کارهای شجریان است و عموم متخصصان این فن، مهمترین دلیل برجستگی این اثر را سنتورنوازی مشکاتیان می دانند. پس از اختلافات پیش آمد کرده میان گروه افسانه شجریان از استاد پرویز مشکاتیان طلاق می گیرد.

همسر پرویز مشکاتیان

مشکاتیان همسر افسانه شجریان، دختر محمدرضا شجریان، بوده و صاحب دو فرزند به نام‌های آوا و آیین است.

۲۰ سال با آثار پرویز مشکاتیان

بیست سال با آثار پرویز مشکاتیان در حقیقت نام آلبوم موسیقی است که با آهنگسازی پرویز مشکاتیان در همکاری با گروه عارف تابستان سال ۱۳۸۲ منتشر شد. این اثر درمجموع شامل ۱۴ آهنگ است. شهرام ناظری در این مجموعه موسیقی تنها تصنیف محبوب من وطن را خوانده‌است.

هنرمندان اثر:

خوانندگان

شهرام ناظری

علی رستمیان

حمیدرضا نوربخش

علیرضا افتخاری

نوازندگان

تار: حسین علیزاده، ارشد طهماسبی، حمید متبسم، عبدالرضا رستمیان، کیوان ساکت، تینوش بهرامی، بهرام ساعد

بم‌تار: شهرام اعتمادی، فرخ مظهری

عود: محمد فیروزی، شهرام غلامی، بهداد بابایی، محمد دلنوازی

کمانچه: اردشیر کامکار، علی اکبر شکارچی، حمید طاهری، نوید طاهری، کوروش بابایی، درویش رضا منظمی

قیچک: رضا آبایی، حسین فرهادپور

نی: جمشید عندلیبی، عبدالنقی افشارنیا

تمبک: ناصر فرهنگفر، جمشید محبی، آرش فرهنگ‌فر، محمود فرهمند

دف:بیژن کامکار، فرهاد عندلیبی، مسعود حبیبی، فرزاد شهسواری

سنتور: پرویز مشکاتیان

سنتورباس: محمدرضا رستمیان، محمد آذری

فهرست آثار آلبوم ۲۰ سال با آثار پرویز مشکاتیان

تصنیف محبوب من وطن

چوپانی

تصنیف یار بیگانه

تصنیف مه‌رو

تصنیف بیا تا گل برافشانیم

تصنیف سوختگان

بهارا

سرانداز

چهارمضراب بیداد

تصنیف ناکجاآباد

داد و بیداد

تصنیف دلبرا

تصنیف پروانه

تصنیف بیا تا گل برافشانیم

فیلم نواختن سنتور توسط استاد پرویز مشکاتیان در کنسرت

استاد پرویز مشکاتیان کنسرت های مختلفی در طول عمر گران مایه خود برگزار کردند. در ادامه فیلم یکی از کنسرت های ایشان که در آن اقدام به سنتور زدن می کنند را برای شما عزیزان به نمایش می گذاریم.

همکاری استاد محمد رضا شجریان و استاد پرویز مشکاتیان

در آثار «مشکاتیان» و «شجریان» تا حد زیادی بیان دغدغه‌های اجتماعی نهفته است. انتخاب از میان آلبوم‌های مشترک «شجریان» و «مشکاتیان» کاری سخت است، اما ما سعی کرده‌ایم شاهکار‌های فراموش نشدنی آنها را با هم مرور کنیم.

آلبوم بیداد

«مشکاتیان »در سال ۱۳۶۴ و با آهنگ‌سازی برای آلبوم «بیداد» و با تصنیف زیبای «یاد باد» (روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد) فضای موسیقی ایران را تغییر داد. اثری با تیراژ بالا که در آن سال بسیار محبوب شد. «بیداد» نام یکی از گوشه‌های دستگاه همایون و قطعه آغازین آلبوم است.

نوازندگانی همچون «محمدرضا لطفی»، «ناصر فرهنگ فر»، «ارسلان کامکار»، «اردشیر کامکار»، «جمشید عندلیبی»، «زیدالله طلوعی» و «فرخ مظهری» در بخش اول قطعات را اجرا کردند و در بخش دوم «غلامحسین بیگجه خانی» و «جمشید محبی» با تار و تنبک «محمدرضا شجریان» را همراهی کردند.

آلبوم دستان

دَستان سَرای موسیقی ایران یکی از عناوینی است که علاقه‌مندان «پرویز مشکاتیان» بر وی داده اند. این لقب از آن رو بر «مشکاتیان» نهاده شده است که خالق یکی از ماندگارترین آثار موسیقی ایرانی است. اثری با نام «دستان» که در چهارگاه و با صدای «محمدرضا شجریان» در سال ۱۳۶۷ خلق گردید.

به جرات می‌توان این اثر را از ماندگارترین آثار موسیقی منتشرشده برشمرد. نبوغ ذاتی «مشکاتیان» به همراه دستان هنرمند نوازندگان چیره دست این اثر که جملگی از بزرگان موسیقی این دیار محسوب می‌شوند موجب پدیدآمدن اثری شده است که پس از گذشت قریب به ۳۰ سال از تولید آن می‌توان آن را شاهکار هنری پس از انقلاب اسلامی نام برد.

عکس پرویز مشکاتیان و استاد محمدرضا شجریان

آلبوم قاصدک

«قاصدک» همکاری «شجریان» و «مشکاتیان» در سال‌های آغازین دهه هفتاد بود. وقتی «شجریان» یکه تاز عرصه آواز است و البته در داخل کشور با گرفتاری‌هایی برای اجرا مواجه بود. آلبوم «قاصدک» با محوریت اشعار سعدی و اخوان ثالث در دستگاه ماهور و در کنسرت‌های اروپا سال ۷۲ و ۷۳ اجرا شد.

تصنیف قاصدک بیانگر غربت هنرمندان در وطن و احساس خسران جامعه روشنفکری که در آن سال‌ها چندپاره می‌نمود، است. اجرایی که جزو معدود ساخته‌های کاملا مدرن «پرویز مشکاتیان» است. از این اثر می‌توان به عنوان یکی از آثار شاخص در موسیقی‌بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی ایران یاد کرد.

آلبوم طریق عشق

آلبوم «طریق عشق» حاصل کنسرتی است که «محمدرضا شجریان» و «گروه عارف» در سال ۶۷ برگزار کرده اند. این اثر ماندگار که بعد از سال‌ها منتشر شد. در آواز افشاری بوده و «پرویز مشکاتیان» قطعات و تصانیف زیبای آن را ساخته است.

برخی از قطعات «طریق عشق» را در آلبوم‌های «افشاری مرکب»، «دل مجنون» و «نوا مرکب خوانی» شنیده ایم، اما سازبندی و ترتیب متفاوت قطعات و همراهی «شجریان» و «مشکاتیان» آن‌ها را شنیدنی‌تر می‌کند.

آلبوم خراسانیات

آلبوم «خراسانیات» از مجموعه آثار مشترک «محمدرضا شجریان» و «پرویز مشکاتیان» که ضبط استودیی این آلبوم مربوط است به سال ۱۳۶۵ و اسفند ماه امسال منتشر شد.آلبوم «خراسانیات» شامل هفت قطعه است که برخی از آن‌ها حال و هوایی خراسانی دارند.

شعر‌هایی که «محمدرضا شجریان» در این آلبوم می‌خواند از میان اشعار ملک‌الشعرا بهار و باباطاهر است. اجرای موسیقی این اثر که ۳۳ سال پیش در استودیو بل انجام گرفته، بر عهده گروه «عارف» بوده است با نوازندگانی، چون« پرویز مشکاتیان»، «منصور سینکی»، «جمشید عندلیبی»،« محمد فیروزی»، «اردشیر کامکار»، «بیژن کامکار» و «ارژنگ کامکار».

پیوند خانوادگی «مشکاتیان» با «شجریان» سبب شده بود این دو تن در تمامی دهه شصت به نقطه اوج موسیقی سنتی تبدیل شوند تا اینکه اندک اندک اختلافات سر باز کرد، هر دو آلبوم‌هایی را با همکاران دیگری منتشر کردند. در مجموع همکاری‌های «شجریان» با «مشکاتیان» را باید یکی از مهمترین سرفصل‌های تاریخ موسیقی سنتی ایران به شمار آورد.

اعتراض آوا مشکاتیان به بازخوانی اثر استاد پرویز مشکاتیان توسط خواننده لس آنجلسی!

آوا مشکاتیان با اعتراض به بازخوانی ضعیت خواننده لس آنجلسی از اثر فاخر پدرش بیان داشت: «خانم شکیلا پیشتر نشان دادند که رسم و رسوم نمیشناسند! فقط نوشتم تا به گوششان برسانند و به محض وارد شدن به آمریکا به صورت حقوقی پیگیر تمام کسانی که آثار پرویز مشکاتیان را بی اجازه استفاده کرده اند خواهم بود. هیچ چیز زجر آور تر از شنیدن هنر پدر در کنار یک صدای فالش نیست.»

انتهای مطلب

3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x