بورس

سبد گردانی چیست؟ + 5 نکته مهم انتخاب سبدگردان قدرتمند

در پاسخ به این سوال که سبد گردانی چیست؟ باید گفت بهترین گزینه برای افرادی است که از دانش و تجربه لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های بورس برخوردار نیستند.

به گزارش پارت نیوز؛ سبد گردانی چیست؟ در واقع به معنای سپردن دارایی‌ها به یک شخص حقوقی مجاز به منظور تصمیم‌گیری بهتر برای خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار است.

سبد گردانی چیست؟

سبدگردانی (Portfolio Management) یا مدیریت پرتفو همان اصطلاح آشنا و معروف همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذار! است. سبدگردانی یکی از مفاهیم جالب در بازار سرمایه است. به زبان ساده می‌توان سـبدگردانی را این‌گونه تعریف کرد:

«سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان که مسئولیت مدیریت سهام سرمایه‌ گذار را بر عهده می‌گیرد و با استفاده از دانش و تجربه‌اش سهام و اوراق بهادار گوناگون را خرید و فروش می‌کند.»

شرکت های سبدگردانی

البته نام دیگر سـبدگردانی «مدیریت پرتفوی» است. سبدگردان‌ها افرادی با تجربه و کارشناس حرفه‌ای بازار بورس هستند که براساس ویژگی‌های سرمایه‌گذار مانند سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه، سبدی مناسب او تشکیل می‌دهند و مرتب آن را مدیریت می‌کنند.

هدف نهایی سبد گردانی توسط یک سبد گردان بیشینه ‌سازی بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری‌ها با در نظر داشتـن حد معقولی از ریسک است. سـبدگردانی یا مدیریت سبد سرمایه به توانایی مقایسه کردن نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها در سراسر طیف سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

سبد گردان چگونه فعالیت می‌کند؟

سبدگردان در ازای ارائه یکسری خدمات، کارمزد دریافت می‌کند. پرداخت دستمزد و کارمزد به سبدگردان صرفاً بر اساس صورت‌ حساب صادر شده انجام می‌شود. رابطه بین سبدگردان و مشتری می تواند شبیه به رابطه بین وکیل و موکل باشد.

سبدگردان می‌تواند به وکالت از مشتری خود در مجامع عمومی شرکت‌ها حضور داشته باشد و رای خود را اعلام کند. سود سهام، سود سایر اوراق بهادار، دریافت سهام جایزه، دریافت حق تقدم خرید سهام و شرکت در افزایش سرمایه را به نیابت از مشتری خود انجام دهد.

سبدگردان می‌تواند هرنوع دارایی را برای مشتری سـبد گردانی کند و این نوع دارایی‌ها فقط شامل سهام نیستند و می‌توانند شامل انواع اوراق بهادار حتی آن‌هایی که در بازار‌هایی مانند بورس یا بازار‌های مشابه به فروش نمی‌رسند هم باشند.

سبدگردانی چیست و چه مزایایی دارد؟

می‌توان گفت سبدگردانی مزایای زیادی دارد چرا که روشی مطمئن و با حداقل ریسک بوده و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد و همچنین در این روش لازم نیست دانش خاصی در زمینه بازار سرمایه داشت. چرا که روشی غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری است. از میان مزایای بسیار سبد گردانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این روش خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری به صورت اختصاصی برای هر سرمایه‌گذار و به میزان سرمایه و سطح ریسک‌پذیری او انجام می‌گیرد.

این روش از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است به این گونه که شخص سرمایه‌گذار توانایی رصد روزانه و دسترسی کامل به سرمایه خود را دارد و نوع سرمایه‌گذاری طبق استراتژی او انجام می‌پذیرد.

سبد سرمایه‌گذار محدود به سهام نیست و می‌تواند ترکیبی از سایر اوراق بهادار، صندوق‌های طلا و گواهی کالا نیز باشد و به این طریق ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل می‌رسد.

در این روش نیازی به داشتن وقت و نیز دانش خاصی نیست و هر فرد با هر مقدار دانشی که از بازار سرمایه دارد می‌تواند وارد این بازار شود.

چگونه سبدگردان انتخاب کنیم

در پاسخ به این سوال که سبد گردانی چیست باید گفت، سبد گردانی بر پایه علم و دانش و نیز مهارت افرادی متخصص در این زمینه است که مدام در حال تحلیل بازار هستند، بنابراین درصد اطمینان در این روش بسیار بالاتر از روش سرمایه‌گذاری مستقیم است.

از دیگر مزایای روش سبدگردانی، معاف از مالیات بودن سود سرمایه‌گذار است که یک روش انگیزشی برای سوق دادن سرمایه به سمت بازار سرمایه از سوی دولت است.

در این روش سبدگردان و نیز سرمایه‌گذار، هردو به دنبال کسب سود هستند و همین دلیل نیز قابل اعتماد بودن این روش را بیش‌تر می‌کند.

معایب سبد گردانی

هر امری ممکن است در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز به‌همراه داشته باشد. در مورد سبدگردانی نیز این موضوع صادق است و سبدگردانی نیز معایبی دارد که بیان خواهد شد اما لازم است این نکته بیان شود که مزایای آن خصوصا با انتخاب سبدگردانانی مجرب و حرفه‌ای بسیار بیشتر از معایب آن است.

یکی از عیب هایی که در این روش وجود دارد و باید حتما به آن توجه داشته باشید آن است که ممکن است با انتخاب نادرست سبدگردان، ضرر زیادی شامل حال سرمایه‌گذار شود. بنابراین انتخاب درست و آگاهانه از شرایط موفقیت در این نوع از سرمایه‌گذاری است.

در روش سرمایه‌گذاری به روش سبدگردانی یک حداقل سرمایه مشخص می‌شود که معمولا رقم بالایی است و شاید دسترسی به این حد از سرمایه برای هرکسی مقدور نباشد.

نکات مهم سبد گردانی

تا به این جا سعی شد تمام نکات مهم و کاربردی در مورد سبدگردانی ذکر شود که اگر بخواهیم به طور خلاصه به آن‌ها اشاره کنیم، موارد زیر از مهم‌ترین نکات است:

  • سبدگردانی به منطور سپردن سرمایه به شخصی متخصص برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.
  • روش سبدگردانی ریسک و ضرر را به حداقل خود می‌رساند.
  • این روش به دانش و علم خاصی نیاز ندارد و با صرف کم‌ترین وقت، بهترین سرمایه‌گذاری را ممکن می‌سازد.
  • در این روش انتخاب سبدگردان بسیار حائز اهمیت و سرنوشت‌ساز است.
  • سود، کارمزد و حداقل سرمایه مقدار معینی نیست و از مصوبات خاص هر شرکت به حساب می‌آید.
  • این روش شباهت‌های زیادی به روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد اما با این حال تفاوت‌هایی نیز دارد.
  • در حالت رو به رشد و قابل‎اطمینان بودن بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری با کارمزدی کم‌تر، سودآورتر است.
  • در شرایط پیچیده و نوسانی بازار، سبدگردانی بهترین روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

سوالات کاربران درباره سبدگردانی

در ادامه به ارائه پرسش و پاسخ هایی که کاربران به دنبال پاسخ آن بودند پراختیم.

سبد گردانی چیست

سبد گردانی چیست؟
سبدگردانی عبارت است از تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار برای یک سرمایه‌گذار معین در قالب قراردادی مشخص و در راستای کسب سود برای سرمایه‌گذار.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی در کارگزاری مفید چقدر است؟
در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز جهت سبدگردانی در کارگزاری مفید، مبلغ ۵ میلیارد تومان است.

آیا تضمینی برای سود سبد ‌گردانی‌‌ وجود دارد؟
خیر با توجه به اینکه پرتفوی هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری و ویژگی‌های فردی تعیین می‌شود، نمی‌توان سود مشخصی را برای همه به صورت یکسان اعلام کرد.

آیا افراد حقیقی امکان ارائه خدمات سبدگردانی‌ را دارند؟
خیر تنها افراد حقوقی دارای مجوز سبدگردانی‌ از سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز به ارائه خدمت سبدگردانی‌ هستند و هیچ شخصی حقیقی قانونا مجاز به سبدگردانی نیست.

بهترین شرکت های سبدگردان چه ویژگی‌هایی دارند؟
پشتیبانی مناسب و امکان برگزاری جلسه بین سبدگردان و سرمایه‌گذار.
ارائه گزارش‌های دوره‌ای به سرمایه‌گذار.
میزان ارزش دارای‌های تحت مدیریت.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x