سلامت

علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن چیست؟ + راهکارهای بهبودی و شفافیت پوست

خشکی پوست صورت یکی از شایع ترین بیماری هایی است که هر انسانی را ممکن است در طول حیات خود دچار کند.

به گزارش پارت نیوز؛ علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن که می تواند باعث ایجاد خراش، خارش و پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن آن شود چیست؟ این سوالی است که می خواهیم در این مطلب پاسخ آن را به شما بدهیم.

محل این تکه های خشک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این یک بیماری شایع است که افراد در هر سنی را درگیر می کند.

خشکی پوست صورت ممکن است ناشی از عوامل زیادی باشد. اینها شامل قرار گرفتن در معرض تغییر درجه حرارت یا رطوبت، استفاده از صابون های خشن و بیماری های پوستی مانند اگزما است. بیشتر موارد پوست خشک و پوسته پوسته روی صورت شما خفیف است و با گذشت زمان از بین می رود. با این حال، لکه های خشک گاهی اوقات می تواند نشان دهنده چیز جدی تری باشد.

خشکی پوست که به عنوان پوست خشک یا پوست خشک نیز شناخته می شود و دلایل زیادی دارد، از جمله هوای سرد یا خشک، آسیب های ناشی از نور خورشید، صابون های خشن و حمام کردن زیاد که همه این ها به فرد آسیب می رساند.

خشکی و التهاب پوست یک زن

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید خودتان برای بهبود پوست خشک انجام دهید، از جمله مرطوب کردن و محافظت در برابر آفتاب در تمام طول سال.

پس از آنکه علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن پوستتان را کشف کردید می توانید محصولات و روش های مختلف مراقبت از پوست را امتحان کنید تا بهترین را پیدا کنید.

خشکی پوست اغلب موقتی یا فصلی است – مثلاً ممکن است فقط در زمستان به آن مبتلا شوید – یا ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشید. علائم و نشانه های پوست خشک بسته به سن، سلامت، رنگ پوست، محیط و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند متفاوت باشد.

این علائم را در ادامه برای شما به اختصار می گوییم:

  • احساس سفت شدن پوست
  • پوستی که احساس می شود و خشن به نظر می رسد
  • خارش (خارش)
  • لایه برداری خفیف تا شدید پوست که ظاهری خاکستری ایجاد می کند که می تواند پوست های قهوه ای و سیاه را تحت تأثیر قرار دهد.
  • پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن خفیف تا شدید
  • «تخت خشک» ترک خورده تا پا
  • خطوط ریز یا ترک
  • پوستی که از قرمز در پوست سفید تا خاکستری در پوست قهوه ای و سیاه متغیر است
  • ترک های عمیقی که ممکن است خونریزی کنند

برای کشف علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اکثر موارد خشکی پوست به تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی پاسخ خوبی می دهند. ممکن است به کمک یک پزشک مراقبت های اولیه یا یک متخصص پوست (متخصص پوست) نیاز داشته باشید اگر:

  • شما مراحل خودمراقبتی را امتحان کرده اید، اما علائم و نشانه های شما باقی می مانند
  • پوست شما ملتهب یا دردناک می شود
  • پوست خشک و سفت به عنوان یکی از عوارض جانبی درمان سرطان رخ می دهد
  • وضعیت شما آنقدر شما را آزار می دهد که خوابتان را از دست می دهید یا حواس شما را از زندگی روزمره پرت می کند.
  • زخم های باز یا عفونت ناشی از خاراندن دارید
  • شما مناطق بزرگنمایی یا بزرگنمایی بزرگ دارید

در این شرایطه برای فهمیدن علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن و پیدا کردن راه درمان باید توسط پزشک معاینه شوید.

دلایل خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن

عکس خشکی پوست پیشانی یک دختر جوان

خشکی پوست به دلیل از دست دادن آب از لایه بیرونی پوست ایجاد می شود. می تواند ناشی از:

  • گرما گرمایش مرکزی، اجاق های چوبی، بخاری های فضایی و شومینه رطوبت را کاهش می دهند.
  • محیط. زندگی در آب و هوای سرد، بادخیز یا مرطوب.
  • حمام کردن یا شستن بیش از حد دوش گرفتن یا حمام طولانی با آب داغ یا شستن بیش از حد پوست می تواند پوست شما را خشک کند. حمام کردن بیش از یک بار در روز نیز می تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد.
  • صابون ها و شوینده های تهاجمی. بسیاری از صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها و شامپوهای محبوب، رطوبت پوست را از بین می‌برند، زیرا برای از بین بردن چربی ساخته شده‌اند.
  • سایر بیماری های پوستی افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس بیشتر احتمال دارد پوست خشکی داشته باشند.
  • درمان‌های پزشکی برخی افراد پس از درمان سرطان، دیالیز یا مصرف برخی داروها پوست خشک و سفت را تجربه می‌کنند.
  • در بزرگسالان با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی کمتری تولید می‌کند که پوست برای حفظ آب به آن نیاز دارد.

این موارد می تواند علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن باشد. سعی کنید در این شرایط خود را به یک متخصص پوست، مو و زیبایی نشان دهید.

عوامل خطرناک در خشکی پوست

هر کسی ممکن است از خشکی پوست رنج ببرد؛ اما اگر:

  • افراد بالای 40 سال، زیرا توانایی پوست در حفظ رطوبت با افزایش سن کاهش می یابد
  • در آب و هوای سرد، بادخیز یا مرطوب زندگی کنید
  • شغلی مانند پرستاری یا آرایشگری داشته باشید
  • از دستان خود برای کار با سیمان، خاک رس یا خاک استفاده کنید
  • اغلب در استخرهای کلردار شنا کنید
  • شما بیماری ها یا شرایط خاصی مانند کم کاری تیروئید، دیابت یا سوء تغذیه دارید

در هر یک از شرایط گفته شده بیماری فرد ممکن است خطرناک باشد و ضمن آسیب به پوست صورت ممکن است در ظاهر شما نیز تاثیر منفی بگذارد که به بیماری های روحی یا انزوا منجر شود.

عوارضی که از روی آن می توانید بفهمید به خشکی پوست صورت دچار شده اید یا خیر

عکس ناراحتی یک از از خشکی پوستش

پوست خشک معمولا بی ضرر است. اما هنگامی که پوست خشک درمان نشود، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • درماتیت آتوپیک (اگزما). اگر مستعد ابتلا به این عارضه هستید، خشکی بیش از حد می تواند باعث ایجاد این عارضه شود و باعث بثورات پوستی و ترک خوردن شود.
  • عفونت ها: پوست خشک می تواند ترک بخورد و به باکتری ها اجازه ورود داده و باعث عفونت شود.

این عوارض زمانی رخ می دهند که مکانیسم های دفاعی پوست شما به شدت آسیب دیده باشد. برای مثال، خشکی شدید پوست می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های عمیق یا شکاف‌هایی شود که می‌توانند باز شوند و خونریزی کنند و مسیری را برای نفوذ باکتری‌ها فراهم کنند.

این نکات را برای حفظ رطوبت پوست خود امتحان کنید:

اگر علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن آن را فهمیدی یا حتی آن را نفهمیدید ایرادی ندارد شما می توانید آن را مرطوب کنید. مرطوب کننده در آب قفل می شود تا سلامت سد محافظ پوست شما را حفظ کند. در طول روز از مرطوب کننده مخصوصاً روی پوست صورت استفاده کنید و قبل از بیرون رفتن، حتی در روزهای ابری، از یک مرطوب کننده با ضد آفتاب یا یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 30 استفاده کنید. کرم ضدآفتاب را زیاد بمالید و هر دو ساعت یکبار تکرار کنید – یا بیشتر اگر شنا می کنید یا عرق می کنید. قرار گرفتن در معرض آب را محدود کنید. حمام و دوش گرفتن را تا 10 دقیقه یا کمتر نگه دارید. از آب گرم و نه گرم استفاده کنید. بشویید و خشک کنید. سعی کنید بیش از یک بار در روز دوش نگیرید.

عکس تاثیر آبرسان بر روی پوست صورت

از شوینده ملایم یا صابون ضد حساسیت استفاده کنید. یک پاک کننده یا ژل دوش بدون صابون را امتحان کنید. یا از صابون مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل یا مواد حساسیت زا (صابون ضد حساسیت) استفاده کنید، به خصوص اگر مرتب دستان خود را بشویید. کاملاً بشویید و خشک کنید. در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است از مرطوب کننده استفاده کنید.

لطفا با دقت صورتتان را اصلاح کنید. اصلاح می تواند علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن باشد. اگر اصلاح می کنید، قبل از شروع از روغن استفاده کنید. در جهت رویش مو اصلاح کنید مگر اینکه پوست شما را تحریک کند. از یک تیغه تیز استفاده کنید و بعد از هر ضربه آن را با آب گرم بشویید. پس از اتمام کار، از مرطوب کننده استفاده کنید.

در هوای سرد یا باد تا حد امکان پوست را بپوشانید. آب و هوای سخت می تواند پوست را خشک کند. روسری، کلاه و دستکش یا دستکش بدون آستین به محافظت از پوست شما در فضای باز کمک می کند.

هنگام باغبانی، استفاده از پاک کننده های خشن و انجام سایر فعالیت هایی که پوست را خشک می کند، دست های خود را با دستکش مناسب محافظت کنید.

بعد از شنا صورتتان را بشویید و مرطوب کنید. این امر مخصوصاً در صورتی که در استخرهایی با کلر زیاد شنا کرده اید بسیار مهم است.

روزانه نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید تا تمام بافت های بدن، از جمله پوست، به خوبی هیدراته شوند.

نوزادان را با دقت حمام کنید. برای نوزادان، استفاده از پاک کننده هر 1-2 هفته برای حمام کردن، معمولاً کافی است. در غیر این صورت فقط آنها را در آب بشویید. با این حال، با هر بار تعویض پوشک، ناحیه پوشک آنها را تمیز کنید. در حالی که پوست هنوز مرطوب است، یک لایه نازک وازلین (وازلین، آکوافور و غیره) بمالید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x