سلامت

هرچیز که راجع به مراقبت های بعد از کاشت مو باید بدانید

کاشت مو می تواند در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر به سزایی داشته باشد. به طور کلی پس از آنکه کاشت موهایتان انجام شد باید یکسری مراقبت ها و نکات را رعایت کنید. در این مقاله به بررسی مراقبت های بعد از کاشت مو خواهیم پرداخت. 

به گزارش پارت نیوز؛ برای داشتن یک کاشت مو نتیجه بخش عوامل مهمی اثرگذار است. البته در ابتدا شما باید یک پزشک خوب و موفق را انتخاب کنید اما برای اینکه  موهای کاشته شده رشد خوبی داشته باشند نیاز به مراقبت بعد از کاشت نیز وجود دارد؛ چرا که پس از پیوند مو نحوه گذراندن دوران نقاهت بسیار مهم است.

مراقبت های بعد از کاشت مو

دوره مراقبت های بعد از کاشت مو اهمیت زیادی دارد. هرچند نیازی به پانسمان یا انجام اقدام خاصی پس از کاشت نیست اما باید به نحوه دستورالعمل‌های شستشو و آب پاشی سر بعد از کاشت مو دقت کنید. اسپری کردن آب بعد از کاشت از روز دوم آغاز می‌شود و باید مرتبا موهای‌تان را با اسپری آب مرطوب نگاه دارید. ابتدایی ترین کارها برای مراقبت بعد از کاشت مو عبارتند از:

  • سرتان را بالاتر از سطح بدن نگاه دارید تا دچار کبودی وتورم نشود
  • لمس نکردن کف سر
  • استفاده نکردن از کلاه
  • انجام ندادن فعالیت های ورزشی شدید و سخت به غیر از پیاده روی معمولی
  • سیگار و الکل و غذای چرب ممنوع

در نهایت، پس از حدود 14 روز پوست به حالت کاملا عادی خود بازمی‌گردد و می‌توانید موهای‌تان را مانند قبل شستشو دهید. همچنین تا چند روز پس از عمل از خوردن قرص‌های حاوی آسپرین که خون را رقیق می‌کنند خودداری کنید.

تغذیه بعد از کاشت مو

سلامت مو به طور مستقیم با سطح مواد مغذی بدن در ارتباط است بنابراین زمانی که مشکلی در بدن ایجاد شود، موها اولین بافتی هستند که دچار آسیب می‌شوند. رژیم غذایی سرشار از مواد مفید و اسیدهای چرب در حفظ سلامت مو  و مراقبت های بعد ازکاشت  مو بسیار اهمیت دارند. فرآیند رشد مو پس از کاشت بسیار طولانی است و پس از حدود 6 ماه اولین نشانه‌های رشد را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل شما باید تغذیه سالم خود را نه تنها در هفته های اول پس از کاشت بلکه در طول ماه‌ها به طور منظم ادامه بدهید.

بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

  • پروتئین ها و امگا: گوشت، مرغ ، ماهی و تخم مرغ
  • ویتامین‌ها: غذاهایی شامل برنج قهوه‌ای، کلم بروکلی، اسفناج، ماکارونی، غلات، لوبیا و کاهو دارای مقادیر زیادی ویتامین به ویژه ویتامین‌های گروه B هستند. منیزیم، روی، کلسیم و آهن نیز عناصری هستند که فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند.
  • بهتر است از موادی که شامل کافئین، تئوفیلین، تریگونلین همچون قهوه دوری کنید.
  • استفاده از قرص ها و مکمل های غذایی برای تقویت با تجویز جراح انجام شود.
  • از غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر سبزیجات مصرف کنید.

حجامت بعد از کاشت مو

حجامت در طب سنتی برای سلامت بدن و رشد مو تایید شده است اما از نظر علمی و پزشکان حجامت برای مراقبت های بعد از کاشت مو تایید نشده است. بهتر است بعد از کاشت مو طبق توصیه‌های جراح عمل کرده و برای محافظت از موهای جدید به سراغ روش‌هایی برویم که کاملا مورد تایید جراحان است.

شستشوی سر بعد از کاشت مو

چگونه بعد از کاشت موهایمان را بشوییم

در میان مراقبت‌های بعد از کاشت موی سر، شستشو دارای اهمیت ویژه‌ای است. برای شستشو بعد از کاشت مو باید حدود 2 روز صبر کنید. مراحل به صورت زیر است:

  1. پوست سر را کاملا با احتیاط به لوسیون مخصوصی که جراح پس از کاشت مو در اختیار شما قرار داده است، به آرامی آغشته کنید.
  2. تقریبا حدود 30 دقیقه بعد  با استفاده از یک ظرف (ترجیحا فنجان) آب ولرم را بردارید و موها را با آن بشویید و از فشار آب استفاده نکنید.
  3. پس از آب کشی: شامپوی مخصوص‌تان را بردارید و در یک ظرف با کمی آب مخلوط کنید. سپس بر روی موها بریزید. از ماساژ دادن سر با دست خودداری کنید. و با آب ولرم آب کشی کنید.
  4. این مرحله خشک کردن مو با استفاده از دستمال کاغذی که بافت نرم و جذب بالا داشته باشد.

ضدعفونی کردن سر بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو باید موها را به طور منظم با یک اسپری حاوی سرم سالین آب‌پاشی کنید. این کار به منظور بهبود سریع‌تر فولیکول‌ها و محافظت از برش‌های ایجاد شده بر روی پوست سر در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها انجام می‌شود. در دوره مراقبت های بعد از کاشت مو، با توجه به نظر جراح‌تان ممکن است تا حدود 15 روز نیاز باشد که موها را با سالین اسپری کنید.

گذاشتن حنا بعد از کاشت مو

حنا با وجود این که دارای خاصیت ضد باکتریایی است اما توسط پزشک تا یک ماه یا بیشتر تجویز و توصیه نمی‌شود چون باعث تحریک فولیکول های مو می‌شود.

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

چگونگی استراحت در مراقبت های بعد از کاشت مو  مهم است که مراحل آن شامل :

  • از بالشت های کوچک استفاده کنید تا زاویه سر به سمت بالا باشد.
  • پتو یا بالشت روی سر خود قرار ندهید تا موجب التهاب و کنده شدن مو نشود.
  • استراحت کافی برای بهبودی ضروری است. بیماران باید در چند روز اول بعد از عمل به اندازه کافی استراحت کنند.

روغن زیتون بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو روغن زیتون استفاده کنیم یا نه

روغن زیتون هم همانند حنا در طب سنتی مورد تایید است اما برای مراقبت بعد از کاشت مو در استفاده از آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات بعد از کاشت مو

عفونت پوست سر بعد از کاشت مو تا حدی ممکن است طبیعی باشد. معمولا بیمار تا حدود 2 تا 3 روز بعد از کاشت مو، ترشحاتی را در ناحیه پیوند مو مشاهده می‌کند. علائم عفونت بعد از کاشت مو به شکل لکه‌‌هایی سفید در اطراف مو، تب، لرز و ترشحاتی چرکین قابل تشخیص هستند. نگران نباشید و در صورتی‌که با هر کدام از علائم گفته شده مواجه شدید به پزشک خود مراجعه کنید. معمولا عفونت بعد از کاشت مو را می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها به راحتی درمان کرد.

نور آفتاب بعد از کاشت مو

در دوره  مراقب های  بعد از کاشت مو، باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. گاهی اوقات بهتر است تا حدود چهار ماه پس از کاشت مو مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از پوست خود در برابر نور محافظت کنید. برخی از جراحان توصیه می‌کنند که زیر آفتاب از کلاه مخصوص بعد از کاشت مو یا کرم ضدآفتاب استفاده کنید. به هر حال بهتر است ناحیه پیوند به طور کامل دربرابر نور آفتاب پوشانده شود.

مراقبت های بعد از کاشت مو در محل کار

چگونه از موهایمان بعد از کاشت محافظت کنیم

مراقبت های بعد از کاشت مو در محل کار شامل اقداماتی است که بیماران باید در محل کار برای بهبودی سریع و موفقیت آمیز عمل کاشت مو انجام دهند. این اقدامات به کاهش درد، تورم، خطر عفونت و کمک به بهبودی ناحیه کاشت شده کمک می‌کند.

می توانیم بعد از کاشت مو کلاه گیس استفاده کنیم؟

ناحیه کاشت شده باید با کلاه یا کلاه گیس پوشانده شود تا از آسیب به آن جلوگیری شود. کلاه یا کلاه گیس می تواند از ناحیه کاشت شده در برابر ضربه، مالیدن و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید محافظت کند. و این یکی از بخش های مهم مراقب های بعد از کاشت مو است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x