پیشرفت شخصی
ترند

چگونه با اعتماد به نفس و دوست داشتنی باشیم؟

در این مطلب به راهکارهایی برای آنکه خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم و با اعتماد به نفس به نظر برسیم خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ دوست داشتن خود از جمله مهم‌ترین قدم‌هایی است که در جهت توسعه فردی، افزایش اعتماد به نفس و موفقیت باید برداریم. در این مطلب راهکارهایی برای ابراز عشق و علاقه بیشتر به خود ارائه داده‌ایم.

آیا شما روحیه سرزنشگری دارید و با انجام هر اشتباه ساده خود را هزاران بار سرزنش می‌کنید؟ اگر اینطور است، باید تکنیک‌های دوست داشتن خود را تمرین کنید. در این مطلب از دلتامگ به شما می‌گوییم که چطور خود را بیشتر دوست داشته باشید.

۶ راهکار برای دوست داشتن خود

روحیه سرزنشگر و نامهربانی با خود باعث می‌شود که افکار منفی را به خود جذب کنیم و زندگی به کام ما تلخ شود. وقتی خود را دوست نداشته باشیم، انگیزه‌ای برای ادامه زندگی نداریم.

بسیاری از نوجوانان در مواجهه با شکست‌ها دچار خود را سرزنش می‌کنند و با کاهش انگیزه برای درس خواندن و توسعه فردی مواجه می‌شوند. این به دلیل عدم شفقت و مهربانی با خود است. بنابراین در این مطلب راهکارهایی را برای بیشتر دوست داشتن خود و جلوگیری از خود سرزنشگری ارائه داده‌ایم.

دست از سرزنش خود بردارید

راه های افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از ما با بروز کوچکترین اشتباهات شروع به سرزنش خود می‌کنیم. در حالی که کنترل اکثر امور از دست ما خارج و اشتباه کردن اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین سعی کنید در این موقعیت‌ها دست از سرزنش کردن خود بردارید و با لحن مهربانانه با خود گفتگو داشته باشید.

می‌توانید عباراتی دلنشین روی کاغذ بنویسید و در نزدیک‌ترین محل مانند دیوار پشت میز کار یا آشپزخانه نصب کنید تا با دیدن آن‌‌ها از خود سرزنشی دست بردارید.

خود را بیشتر بشناسید

دوست داشتن خود ملزم این است که شناخت کافی از خود و اهدافمان به دست آورده باشیم. این که می‌خواهیم در نهایت به چه چیزهایی برسیم و چه تفاوت‌هایی را می‌خواهیم در محیط اطراف ایجاد کنیم، پیش‌زمینه خودشناسی است.

شناخت استعدادها و علایق فردی هم در این مقوله دسته‌بندی می‌شود. وقتی بدانیم در چه کارهایی مهارت داریم، راحت‌تر هدف‌گذاری می‌کنیم و بیشتر می‌توانیم خودمان را دوست داشته باشیم.

تعیین کنید که به چه چیزهایی نیاز دارید

شناخت نیازها، قدمی مهم و اساسی برای رشد فردی است. احساس نیاز شدید، به ما حس درماندگی و پوچی منتقل می‌کند. خیلی از اوقات ما خودمان نمی‌دانیم که به چه چیزهایی نیاز داریم. شاید حمایت عاطفی یا وقت گذراندن با خود چیزی باشد که ما عمیقاً برای مدت‌ها به آن نیاز داشته‌ایم و به آن توجهی نکرده‌ایم.

هرم مازلو برای نشان دادن سلسله‌مراتب نیازهای انسان ارائه شده است:

اگر به این هرم با دید دوست داشتن خود نگاه کنید، می‌توانید خلاء‌های درون خود را تشخیص داده و در جهت پر کردن آن‌ها تلاش کنید.

برای خود حد و مرز تعیین کنید

همه با روحیات منحصر به فردی خلق شده‌ایم و قرار نیست با هم رفتارهای مشابهی داشته باشیم. برای مثال ممکن است برای ما گذراندن تمام وقت بیرون از منزل و گشت و گذار با دوستان، هدر دادن وقت و انرژی باشد. می‌توانیم این را با روش‌هایی مناسب با نزدیکان خود در میان گذاشته و برای حریم شخصی زندگی خود حد و مرز مشخصی قائل شویم. البته این کار با گوشه‌گیری و نادیده گرفتن نیاز دیگران تفاوت دارد.

از خود مراقبت کنید

چگونه دوست داشتنی باشیم

خود مراقبتی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای بیشتر دوست داشتن خود باید انجام دهید. توجه به روابط، ترس‌های درونی و عوامل استرس‌زا از جمله کارهایی است که باید برای مراقبت از خود انجام دهیم. حتماً عبارت حذف انسان‌های منفی از زندگی را شنیده‌اید. این کار نیز در جهت خود مراقبتی پیشنهاد می‌شود و لازمه‌ این است که خود را بیشتر دوست بداریم.

برای دل خود زندگی کنید

به عبارتی می‌توان گفت از عمد زندگی کنید و از لحظه لحظه آن لذت ببرید. کمالگرایی و خودسرزنشگری باعث می‌شود که زندگی کردن را صرفاً به عنوان یک وظیفه ادامه دهیم و به خود درون‌مان توجه نداشته باشیم. اما انجام کارهای لذت‌بخش و تعیین هدف برای دستیابی به آن‌ها از جمله کارهایی است که باید برای صلح با خود و عشق به خود انجام دهید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x