روانشناسی

یک مسئولیت و دو انتخابات / همه چیز در خصوص انتخابات عجیب سازمان نظام روانشناسی

نگاهی به روند ساماندهی نظام روانی به بهانه پنجمین دوره انتخابات شورای مرکزی سازمان.

به گزارش پارت نیوز؛ سازمان مشاوره روانشناسی که در سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرد، چهار دوره انتخاباتی را پشت سر گذاشت و اکنون در پنجمین دوره انتخاباتی خود قرار دارد. نکته عجیب این است که انتخابات پنجمین دوره در هر دو گروه به طور همزمان برگزار می شود.

سامانه مشاوره روانشناسی کشور به عنوان یک نهاد مستقل و غیردولتی در سال 1382 تأسیس شد. هدف از ایجاد این تشکل افزایش سطح تحصیلات روانشناسی و مشاوره، حمایت از مراجعان روانشناس و مشاور و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران بوده است. در حال حاضر بیش از 35 هزار روانشناس و مشاور کشور در این سازمان عضویت دارند.

از جمله مهمترین وظایف این سازمان می توان به صدور شماره سامانه و پروانه کار برای اعضای سازمان (روانشناس و مشاور)، نظارت بر کیفیت کار تخصصی روانشناسان و مشاوران، تعیین یا بازنگری تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره، تصویب و انتشار موارد به هیئت دولت و پیشنهاد برگزاری همایش های ویژه اشاره کرد.

در زمان تأسیس این سازمان، مهدوی کروبی، رئیس وقت مجلس، قانون «تشکیل نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» را تصویب کرد که در آن وظایف و اختیارات، شرایط عضویت، ارگان ها و ادارات تابعه، انتخابات و همچنین همکاری با روانشناسان و روانشناسان حرفه ای پیش بینی شده است.

نگاهی به چهار انتخابات اخیر نظام روانشناسی و مشاوره کشور

سازمان روانشناسی و نظام مشاوره از سال 1382 چهار دوره انتخاباتی را پشت سر گذاشته است. این سازمان بر اساس قانون از 6 رکن تشکیل شده است، برخلاف نظام پزشکی که رئیس جمهور یکی از ارکان آن است، فقط مجمع عمومی، شورای مرکزی، هیئت بررسی صلاحیت های تخصصی (اکنون به عنوان کمیسیون های تخصصی شناخته می شود)، هیئت رسیدگی به تخلفات، شوراهای منطقه و هیئت نهاد-کمیسیون بازرسی وجود دارد.

در این تشکل اعضای شورای مرکزی و بازرسان به طور مستقیم توسط روانشناسان دارای مدرک حداقل کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره در سراسر کشور انتخاب می شوند و اعضای سازمان در تمامی مناطق در یک روز به کاندیداها رأی می دهند.

دکتر گلمعلی افروز در انتخابات اول و دوم به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انتخاب شد. یکی از اقدامات مهم دوره دوم ایجاد شعب منطقه ای سازمان در تمامی استان ها بود و بستر مناسب برای تمرکززدایی از بین رفت.

اما در 14 اسفند ماه سال جاری سومین دوره انتخابات شورای مرکزی و شورای بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران برگزار شد.در این انتخابات عباسعلی اللهیاری (رئیس سازمان)، غلامعلی افروز، کیانوش هاشمیان، حمید پور شریفی و علی فتحی آشتیانی به عنوان روانشناسان این سازمان و شکوه نوانی نژاد، بکیر سنایی ذاکر، بهروز بیرشک، عبدالله شفیع آبادی و سیمین فردون مشاوران حسینی به عنوان مشاوران حسینی سازمان انتخاب شدند. آری بازرس شد، فریبرز درتاج و احمد نوربالا به عنوان نمایندگان وزارتخانه ها انتخاب شدند. همچنین امین رفیعی پور در این مدت به عنوان دبیر شورا حضور داشت.

دوره سوم دوره دستاوردهای مثبت ناملموس است

در دوره سوم اقدامات مختلفی انجام شد که برخی از آنها تا حدودی تصویب و اجرا شد و برخی دیگر مثمر ثمر نبود. دکتر حمید پورشریفی در سی امین گزارش انجمن روانشناسی ایران که در زمستان 1393 منتشر شد به بررسی فعالیت های سازمان در دوره سوم پرداخته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

یکی از فعالیت های مهم در حوزه تعاملات برون سازمانی، بحث آیین نامه اعتباربخشی مراکز مشاوره بود که با توجه به مشاهدات رئیس سازمان، جناب آقای دکتر علایاری، هیات دولت وقت، بازنگری آیین نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره را که در تاریخ 1920 تیرماه اجرا نشده بود، در دستور کار قرار داد. معاون رئيس جمهور.اما در آن زمان هیچ دستاورد عملی ملموسی نداشت. دومین کار مهم تخصیص ساختمان برای سازمان بود که فقط در چند شهر انجام شد. از دستاوردهای این دوره تخصیص ردیف بودجه مستقل، ایجاد ساختار تشکیلاتی سازمان و ایجاد آیین نامه هایی مانند آیین نامه داخلی شورای مرکزی و آیین نامه کمیسیون ها بود.
از طرفی بحث نظارت و ارزیابی یکی از مهم ترین موضوعات سازمان است اما در این مدت از پتانسیل بالای استان ها در موضوع مهم نظارت و ارزیابی استفاده نشد. همچنین موضوع بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره که همواره یکی از وظایف مهم سازمان بوده است مورد توجه قرار گرفت و کارهای زیادی از سوی سازمان انجام شد اما این موضوع حتی با ورود به دور پنجم انتخابات همچنان بی نتیجه مانده است.

علاوه بر این موارد، از بدو تاسیس سازمان نظام، مجمع عمومی یکی از 6 رکن اصلی سازمان محسوب می شود و ایجاد آن نقش عمده ای در شفاف سازی کار سازمان دارد. در ابتدای دوره سوم سازمان عزم جدی برای برگزاری مجمع عمومی داشت اما اقدام عملی انجام نشد.

اختلاف از شروع دوره چهارم انتخابات

انتخابات در هر زمینه ای همیشه با حاشیه همراه است، اما گاهی این حواشی معکوس می شود.دوره چهارم انتخابات سازمان روانشناسی از ابتدا تاثیرات منفی زیادی داشت و بر دوره پنجم نیز تاثیرگذار خواهد بود. چهارمین دوره انتخابات این سازمان در تیرماه 1394 برگزار شد. حسین مصباح، رئیس شورای نظارت مرکزی چهارمین دوره انتخابات در این نشست خبری توضیح داد که حاشیه این دوره تقلب در انتخابات بود. وی در این دیدار گفت: این شایعات و شکایات منتشر شده در فضای مجازی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد اما همچنان برای رفع شکایت با آنها همکاری خواهیم کرد. این انتخابات یکی از تمیزترین و دقیق ترین انتخابات بود. همچنین اولین انتخابات صنفی است که با تفاهم و نظارت فرمانداران برگزار می شود.

از جمله فعالیت های انجام شده در دوره چهارم افتتاح ساختمان جدید در تهران به منظور تسریع خدمات رسانی به مشتریان، اجرای مقررات مالی، تشکیل مجمع عمومی، افزایش صدور پروانه اشتغال، انتشار عکس روانشناسان و روانشناسان زرد، فعال سازی روابط عمومی و پایگاه های اطلاعاتی، ایجاد سامانه الکترونیکی، استقرار مشاوره روانشناختی کرونا و پس از کرونا، ساماندهی مجدد مشاوره روانشناختی. مسائل، تصویب تعیین نرخ خدمات روانشناختی توسط سازمان، تصویب رتبه بندی دانشگاه ها از نظر تحصیلات حرفه ای ه. توسعه سیستم پایش پیشینه نظارت و ارزیابی فعالیت روانشناسان و مشاوران، ایجاد کارگروه آسیب های روانی، اجتماعی و اعتیاد و امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان هایی مانند Non Actionrisk Organisation, Crezak.البته برخی از این تلاش ها هنوز به مرحله عملی نرسیده است.

اما بحث برانگیزترین قسمت دوره چهارم، دوره پنجم انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسی است. این انتخابات که قرار بود در سال 2019 برگزار شود، به دلیل بحران کرونا به تعویق افتاد. اکنون پس از سه سال برگزاری انتخابات پنج ساله، دوره چهارم به مرحله نهایی خود رسیده است.

حاشیه های انتخاباتی دوره پنجم

در دی ماه 1400 رسوایی ها و درگیری های انتخابات پنجمین دوره به دلیل اختلاف نظر وزیران و نمایندگان شورای مرکزی در هیئت نظارت آغاز شد. یعنی انجمن های علمی به شورای مرکزی نامه نوشتند و خواستار عضویت نماینده آنها در هیئت نظارت بودند نه مجری. شورای مرکزی آن را پذیرفت و دو نماینده انجمن های علمی و بازرسان را به هیئت نظارت اضافه کرد. وی سپس تایید کرد که این ماده باید اجرا شود. و نمایندگان وزرا این حکم را نپذیرفتند و از شروع کار انتخابات خبر دادند. اما این سازمان از آغاز انتخابات مطلع نشد. پس از ابلاغ آیین نامه در 30 دی 1400، سازمان 6 جلسه برگزار کرد که آخرین آن در 29 فروردین 1401 بود. در اولین جلسه از تمامی اعضای هیأت نظارت مرکزی دعوت شد و برای تعیین رئیس و منشی دعوت شد، اما نمایندگان وزرا در این جلسه شرکت نکردند و شروع به نامه نگاری به نهادهای نظارتی، کشوری و مطبوعاتی برای مداخله در روند انتخابات کردند.در جلسه 9 خرداد 1401 شورای مرکزی موضوع عدم شرکت نمایندگان وزرا و ایجاد شورای نظارت مطرح شد و شورای مرکزی ترکیب جدیدی از شورای نظارت و اجرائیه را انتخاب کرد. بر اساس مصوبه شورای مرکزی این سازمان شروع به انتخابات کرد و حتی ثبت نام کرد. باز هم نمایندگان وزرا به معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت کردند و در صورت تایید شورای مرکزی در جلسات سازمان با ریاست جمهوری، پیشنهاد شد ترکیب جدید شورا از چهار نفری که قبلا منصوب شده اند و حکم دادگاه را پذیرفته اند، به همراه نمایندگان وزرا و نماینده معاون اول وزیر تشکیل شود.

در 2 اسفند 1401 دفتر ریاست جمهوری آیین نامه نحوه اجرا و کنترل انتخابات شورای مرکزی را ابلاغ کرد. در اردیبهشت ماه نشستی با سید حسین سلیمی رئیس شورای اجرایی و ابراهیم نعیمی نماینده وزیر علوم و دبیر هیأت نظارت برگزار شد که نعیمی تاریخ انتخابات را 6 مرداد اعلام کرد. اما سازمان نظام روانشناسی، رئیس جمهور و شورای اسلامی 29 مرداد را به عنوان تاریخ رسمی برگزاری پنجمین دوره انتخابات اعلام کردند.با وجود این تناقضات در حال حاضر دو انتخابات یکی در سازمان نظام روانشناسی و دیگری در وزارت علوم در حال برگزاری است که در هر دو انتخابات ثبت نام از داوطلبان تکمیل شده و در حال بررسی است. اما مهمترین نکته این است که در این شرایط اقتصادی و به دلیل کمبود منابع مالی، بودجه برگزاری این دو انتخابات از کجا تامین می شود؟ آیا از جیب اعضای سازمان پرداخت می شود یا از بودجه دولت؟ باید دید این انتخابات با این حاشیه ها به کجا ختم می شود.

خبرنگار: فاطمه فلاح

منبع: بهروان نیوز

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x