دکوراسیون

۶ روش ساده و اصولی برای شستن پرده در خانه

پرده‌های تمیز و درخشان به زیبایی خانه کمک بسیاری می‌کنند. شما می‌توانید خودتان دست به کار شوید و شستن پرده ها در خانه را آغاز کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ شستن پرده ها موضوع بسیار مهمی است چراکه دائم در معرض آلودگی‌ها و گرد و غبار قرار می‌گیرند. اگر از روش‌های نادرست برای شستن آن‌ها استفاده شود باعث آسیب دیدن و کاهش عمر آن می‌شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، از روش‌هایی که پیش رویتان قرار می‌دهیم استفاده کنید.

شستن پرده در خانه

یکی از سخت‌ترین کارهایی که برای پاکیزگی و تمیزی خانه انجام می‌شود شست‌وشوی پرده در خانه است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این کار مشقت‌بار را به خشک‌شویی‌های بازار بسپارند؛ اما روش‌هایی برای شست‌وشوی اصولی پرده‌ها در خانه وجود دارد که کار شما را سریع و آسان راه می‌اندازد. همراه مجله اینترنتی دلتا با این روش‌ها آشنا شوید.

پیش از شستن پرده باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

شست و شوی پرده حریر

پیش از اینکه به بررسی نحوه شستشوی پرده بپردازیم، تعدادی از نکات مقدماتی را با شما در میان خواهیم گذاشت. بی‌شک این نکات در شستشوی انواع پرده با روش‌های مختلف به کار شما خواهند آمد. این موارد ضروری عبارت‌اند از:

  • برای جلوگیری از شستشوی مکرر پرده‌ها و رسیدن آسیب به باف آن، بهتر است به‌صورت ماهانه با برس مخصوص جاروبرقی گردوغبار روی آن را تمیز کنید.
  • بهتر است پرده‌های ظریف را با دست و بدون فشردن و چنگ زدن بشویید.
  • برای پرده‌های سبک با بافت مقاوم می‌توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید.
  • نظافت پرده‌های ضخیم و سنگین با دست پیشنهاد نمی‌شود. برای نظافت این دسته از پرده‌ها بهتر است از بخارشویی خانگی و یا سرویس آنلاین پرده شویی استفاده کنید.
  • مهم‌ترین عامل برای شست و شوی پرده با دست جنس آن است. پس حتما پیش از اقدام برای شستشو در منزل جنس پرده و سازگاری آن با آب و مواد شوینده را بررسی کند

روش‌های شستن پرده در خانه

در خانه می‌تواند به روش‌های مختلفی  پرده‌ها را شست‌وشو کرد. در ادامه بهترین روش‌های شست‌وشوی پرده در خانه را معرفی می‌کنم.

قبل از شروع به شستن پرده در خانه بررسی کنید که آیا پرده‌ها قابل شست‌وشو در خانه هستند یا نه. در برچسب پرده‌ها، دستورالعمل‌های شست‌وشو معمولا ذکر شده است. اگر پرده قابل شست‌وشو در خانه است، می‌توانید به مراحل بعدی بروید.

خشک شستن

اگر پرده‌ها قابل خشک شستن هستند، می‌توانید از این روش استفاده کنید. پرده را به همراه یک حوله تمیز درون ماشین لباسشویی قرار داده و از برنامه خشک‌کن استفاده کنید. حتما دمای مناسب و حالت ملایم را انتخاب کنید تا پرده دچار آسیب نشود.

شستن دستی

اگر پرده‌ها قابل شست‌وشو با دست هستند، می‌توانید از این روش استفاده کنید. ابتدا پرده را در آب گرم و ملایم به مدت چند دقیقه خیس کنید. سپس از محلول شوینده ملایم استفاده کنید و به‌آرامی شروع به شستن پرده‌ها با دست کنید. پس از شست‌وشو، پرده را با آب بشویید و خیسی را به‌دقت از آن خارج کنید. در نهایت، پرده را از چوب‌پرده آویزان کنید تا به‌آرامی خشک شود و چین‌وچروک هم برندارد.

تمیزکاری تکه‌ای

درصورتی‌که پرده دارای لکه خاصی است و نیاز به تمیزکاری تکه‌ای دارد، می‌توانید از لکه‌برها، پاک‌کننده‌های خانگی ملایم یا محلول‌های ضعیف سفیدکننده برای شستن پرده در خانه استفاده کنید. قبل از استفاده از هر گونه محلول، بهتر است روی یک قسمت کوچک و پنهانی از پرده تست کنید تا پرده آسیب نبیند.

استفاده از بخارشو

درصورتی‌که پرده‌ها قابل شست‌وشو با آب نیستند، می‌توانید از بخارشو برای نظافت پرده در خانه استفاده کنید. با استفاده از بخارشو که قابلیت تنظیم دما دارد، بخار آرامی را بر روی پرده اعمال کنید تا کثیفی و لکه‌ها از بین بروند. مطمئن شوید که بخارشو را دور از پرده نگه داشته‌اید و فاصله مناسبی بین بخار و پرده دارید تا پرده دچار آسیب نشود.

جاروبرقی

جاروبرقی می‌تواند به‌خوبی گردوخاک روی پارچه پرده را از بین ببرد. برای استفاده از جاروبرقی بهتر است جورابی روی لوله آن بکشید و سپس لوله جاروبرقی را به پرده نزدیک کنید که پارچه آن آسیب نبیند.

در نهایت، برای نتیجه بهتر، همیشه برچسب راهنمایی تولیدکننده را بررسی کنید و دستورالعمل‌های خاصی که برای نظافت پرده در خانه توصیه شده است را رعایت کنید.

شستن پرده های توری در ماشین لباس‌شویی

اگر پرده شما جنس کتان یا پلی آستر دارد برای شستن آن می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، اما اگر جنس آن ظریف است توصیه می‌شود که از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و پرده‌ها را با دست بشورید. درصورتی‌که تصمیم به شستن پرده‌های توری در لباسشویی دارید، پرده‌ها را کنار لباس‌های رنگ روشن سفید قرار دهید.

نحوه جدا کردن پرده از میله چوب پرده

نحوه جدا کردن پرده از میله

اولین گام برای شستن پرده این است که آن را از میله‌پرده جدا کنید. بعد از جدا کردن پرده، قلاب‌ها را از پرده باز کنید. برای زدودن گردوغبارهای سطحی، پرده را در فضای باز بتکانید. اگر نگران آب رفتن پرده هستید، بهتر است ریسک نکنید و شستشو را به خدمات خشک‌شویی و پرده‌شویی بسپارید.

اما اگر بر شستن پرده با دست در خانه اصرار دارید، در صورت امکان کمی از تودوزی داخل پرده را باز کنید تا به قد پرده اضافه شود و مجدد پایین پرده را بدوزید. البته روی پارچه برخی از پرده‌های آماده نحوه شستشو و سایر نکات ضروری در این خصوص روی آن نوشته شده که کار نظافت پرده را برای شما آسان‌تر می‌کند.

چگونه پرده‌ی توری را با دست بشوریم؟

شستن پرده با دست

برای تمیزی کامل، می‌توانید پرده‌های توری خود را ابتدا داخل آب سرد بگذارید. سپس مقداری صابون یا مواد شوینده لباسشویی به اندازه کافی داخل آن بریزید. پس از کمی خیس خوردن شروع به شستن پرده با مسواک و دست کنید . این کار باعث می‌شود کثیفی که در طول زمان ایجاد شده از بین برود.

آب سرد در شستن پرده توری و حریر چقدر مهم است؟

اگر می‌خواهید شستن انواع پرده توری حریر در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند.

مواد پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید معمولی باشد. زیرا ماده‌ پاک‌کننده قوی به ریزبافت حریر و تور آسیب می‌رساند.علاوه‌ بر این، هیچ‌گاه از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید. خشک‌کن ماشین لباسشویی با سرعت بالایی حرکت می‌کند و ممکن است باعث پارگی یا نخ‌کش شدن پارچه بشود.

اتوشویی پرده حریر

پس از شستن پرده آن را اتو بزنید تا زیبایی آن چند برابر شود. تا جایی که ممکن است از اتو برای اتوکشی پرده حریر یا توری استفاده نکنید. بخار اتو به بافت پرده آسیب می‌رساند. درصورتی‌که می‌خواهید پرده حریر یا توری را اتوکشی کنید، از اتوبخار استفاده نکنید و آن را به خشک‌شویی‌های تخصصی پرده واگذار کنید.

لکه بری پرده حریر و توری

اگر روی پرده حریر یا پرده توری خانه‌تان یک لکه ایجاد شد و شما نمی‌خواستید کل پرده را بشویید، روی همان قسمت از پرده مقداری ماده پاک‌کننده یا سرکه به همراه آب سرد بریزید تا لکه بری پرده حریر انجام شود.. در صورت نیاز می‌توانید این روش را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

پاک کردن لکه از پرده توری یا حریر کمی دشوار است، با این حال نیاز نیست نگران این موضوع باشید. لکه بری پرده‌ی توری یا حریر نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. پرده حریر یا توری نباید در معرض گرمای شدید آب قرار گیرد و گاهی به مواد پاک‌کننده خاصی نیاز دارید.

اگرچه پرده کنار پنجره‌تان تمیز و خوش‌رنگ به نظر می‌رسد، اما تمام آلودگی هوای خارجی و داخلی وارد بافت پرده می‌شود و پرده خانه به مرور چرک مرده و سیاه می‌گردد و شستن پرده را با مشکل مواجه می‌کند. از این رو برای جلوگیری از آلرژی و حساسیت، توصیه می‌کنیم به شستشوی پرده اهمیت بیشتری بدهید. اما پیش از شستشو، به نوع آن توجه کنید.

درصورتی‌که پرده خانه‌تان گران قیمت است یا بافت ظریفی دارد یا در شستشوی آن تردید دارید، به یک خشکشویی قابل اعتماد مراجعه کنید. این روزها خشکشویی آنلاین باعث می‌شود تا در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید و لباس‌ و پرده خانه‌تان را تمیز و اتوکشیده تحویل بگیرید.

نحوه شستن پرده ساتن

پرده ساتن یک نوع پرده لوکس و گران قیمت است که اتاق پذیرایی را باشکوه می‌کند. بااین‌حال این پرده زیبا، گردوغبار را به خود جذب می‌کند. از این رو توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک‌بار با جارو شارژی یا جاروبرقی باقدرت پایین، بکشید. از این رو اجازه ندهید که پرده ساتن کثیف و سیاه شود.

به منظور شستشوی پرده ساتن می‌توانید آن را داخل ظرف پر از آب ولرم قرار دهید. اگر می‌خواهید رنگ پرده ثابت بماند، می‌توانید از یک صابون بهره‌مند شوید. همچنین سرکه سفید نه تنها رنگ پرده را ثابت نگه‌می‌دارد، بلکه تاثیر بسیاری در تمیز شدن پرده دارد.

اگر می‌خواهید پرده ساتن را در ماشین لباسشویی قرار دهید، هیچ لباسی را همراه با پرده نشویید. همچنین ماشین لباسشویی را روی درجه کم یا Gentle و آب سرد تنظیم کنید و از ماده شوینده ملایم استفاده کنید.

نحوه شستن پرده حریر یا توری

اگرچه پرده حریر یا توری لطافت خاصی به خانه می‌بخشد، اما شستشوی پرده حریر به کمی دقت و توجه نیاز دارد. چرا که جنس این پرده نازک و ظریف است و ممکن است با کوچک‌ترین بی‌دقتی پاره شود.

شستن پرده با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟

شستن پرده با دست بهتر است یا ماشین لباسشویی؟

در مورد مقایسه نتیجه شست و شو با دست و شستشو با ماشین لباسشویی، باید بگوییم تفاوت چندانی وجود ندارد. تنها اگر نگران تغییر فرم یا آسیب دیدن پرده هنگام شستشو هستید، بهتر است پرده را با دست بشویید. و فراموش نکنید در هر حال خدمات پرده‌شویی با قیمت منصفانه و خدمات عالی در کنار شما هستند تا با ثبت سفارش پرده‌شویی تجربه خوشایندی از خدمات خانه‌داری برای شما رقم بخورد.

اگر نگرانید که استفاده از جاروبرقی به پرده‌تان آسیب بزند، پس می‌توانید ماهی یکبار از روش خشک‌شویی استفاده کنید، فقط باید پرده را توی لباسشویی بیاندازید و ۵ دقیقه در حالت خشک‌کن بگذارید، سپس آن را خارج کنید و قبل از چروک شدن دوباره آویزانش کنید.

برای شستشوی پرده با لباسشویی، دستگاه را روی دور کند و دمای پایین تنظیم کنید و در هر با شستشو، تنها دو پنل پرده را در لباسشویی بیندازید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x