گل و گیاه

روش صحیح آبیاری گیاهان که عاشقان گل و گیاه باید بدانند!

اگر به دنبال روش صحیح آبیاری گیاهان هستید و علاقه خاصی به گیاهان دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ روش صحیح آبیاری گیاهان بسیار مهم است و مانند تیغ دولبه هم می تواند باعث رشد و هم می تواند باعث مرگ گیاهان شود. پس باید روش درست آبیاری گیاهان و بهترین زمان آبیاری گیاهان را بدانید تا از بروز این اتفاق و ازدست دادن گیاه تان جلوگیری کنید.

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد علاقه مند به نگهداری گل و گیاه نحوه آبیاری گیاهان است. در واقع بهترین زمان و روش صحیح آبیاری گیاهان را نمی دانند و اگر برنامه منظمی نداشته باشند ممکن است گیاهان خود را از دست بدهند. باید بدانید که مرز باریکی بین خاک خشک و تشنه و خاک مرطوب و اشباع وجود دارد و هر دو شرایط برای سلامتی گیاه مضر هستند. ابزارهایی مانند رطوبت سنج می تواند در تعیین زمان آبیاری موثر باشد

گیاهان را چگونه آبیاری کنیم؟

نکته ی مهم در آبیاری گیاهان آپارتمانی، تنظیم فواصل آبیاری در فصل های مختلف سال است. مطابق با جدیدترین بررسی های انجام شده دلیل مرگ اکثر گیاهان آپارتمانی زیاده روی در آبیاری است. بنابراین در ادامه به بررسی چگونگی آبیاری درست و زمان آن می‌پردازیم:

بهترین زمان آبیاری گیاهان

طبق بررسی های انجام شده روش صحیح آبیاری گیاهان و بهترین زمان برای آبیاری گیاهان صبح زود یا اوایل عصر است زیرا در این مواقع گیاه فرصت بیشتری برای استفاده از آب قبل از تبخیر دارد. آبیاری زمانی که هوا گرم است باعث می شود آب زودتر تبخیر شود و آب کمتری در دسترس گیاه قرار گیرد.

نحوه صحیح آبیاری گیاهان

همچنین وقتی خاک گلدان کاملا خشک شد باید گیاه را آبیاری کنید اما ممکن است این زمان برای گیاه دیر باشد. مراقب برگ های خشک و چروکیده، شاخه های شل و آویزان، افتادن گلبرگ ها و برگ های خشک و تغییر رنگ باشید.

در هوای گرم و خشک، باید هر روز از گیاهان خود مراقبت کنید و مراقب میزان خشکی آن باشید. در بیشتر موارد، زمانی که خاک تا عمق 2.5 سانتی متری خشک است، این مقدار تقریباً می باشد. برابر با یک انگشت زمان خوبی برای آبیاری گیاه است.

تعداد دفعات آبدهی

تعداد دفعات آبیاری گیاه وابستگی زیادی به نوع گیاه دارد. گیاهان آبدار و گوشتی به نسبت به آبیاری کمتری احتیاج دارند چرا که به خشکی مقاوند. پس در ابتدا با نوع گیاه خود آشنا شوید. گیاهانی که خود را گرفته اند، قویتر شده و ریشه های عمیقتری دارند، بیشتر از گیاهان تازه کاشته شده می‌توانند کم آبی را تحمل کنند.

در فصل گرمی مانند تابستان، گیاهانی که در خارج از منزل قرار دارند باید بیشتر از گیاهان داخل آبیاری شوند و این مقدار به ویژه در دماهای بالای 20 درجه سانتیگراد می‌تواند به 2 بار در روز نیز برسد. گیاهانی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها به آب زیادی احتیاج ندارند و آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه و مرگ آن ها می‌شود.

گیاهان گوشتی و کاکتوس ها نسبت به گونه های دارای برگ های نازک مانند حسن یوسف به فواصل آبیاری بیشتری نیاز دارند. هرچه گیاهان دارای برگ های پهن تر و بزرگ تر بوده و رشد سریع تر داشته باشند دفعات بیشتری به آب نیاز دارند.

میزان آبیاری صحیح گیاهان

میزان آب مورد نیاز گیاهان با توجه به نوع و گونه آنها متفاوت است. ابتدا باید میزان رطوبت مورد نیاز گیاه خود را بدانید. پس از اطلاع از رطوبت مورد نیاز گیاه، رطوبت سنج می تواند ابزار مفیدی برای شما باشد. این ابزار شامل میله ای است که داخل خاک قرار می گیرد و میزان رطوبت آن را نشان می دهد.

به عنوان مثال، اگر گیاه شما به رطوبت متوسطی نیاز دارد و رطوبت سنج شرایط خشک تری را نشان می دهد، زمان آبیاری گلدان را نشان می دهد. در مورد اکثر گیاهان بهتر است به آرامی اما به طور کامل و فراوان به گیاه آب داده شود تا آب به تمام قسمت های خاک و ریشه برسد.

آبیاری کم حجم و کم باعث می‌شود تا قبل از اینکه گیاه و خاک بتوانند آن را جذب کنند، رطوبت از سوراخ‌های کف گلدان خارج شود. در واقع، بیشتر خاک های گلدانی، اگر کاملاً خشک باشند، آب را بدون جذب آن دفع می کنند.

آبیاری عمیق و آهسته باعث می شود که آب به ریشه گیاه برسد و خاک خشک گلدان را مجبور به جذب مجدد آب کند. هنگام آبیاری زیاد از باز بودن سوراخ زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید. آب جمع شده در زیر گلدان را باید خالی کنید، زیرا از تنفس ریشه جلوگیری می کند و در نهایت باعث مرگ آن می شود. از دادن آب بسیار سرد و کلردار به گیاهان خودداری کنید.

روش صحیح آبیاری گیاهان

اگر فراموش کردید گیاه خود را آبیاری کنید و خاک گلدان شما کاملاً خشک شده است، بهتر است کل گلدان را در ظرف آب فرو کنید تا ته گلدان تا یک ساعت در آب باشد. به این ترتیب تشنگی خاک برطرف شده و خاک مجبور به جذب رطوبت می شود. اگر از گلدان های حصیری و الیافی یا خزه مانند کوکداما استفاده می کنید، بهتر است کل گلدان را در ظرف آب فرو کنید.

روش صحیح آبیاری گیاهان

برای آبیاری گیاهان حتما از آب ولرم استفاده کنید و هرگز از آب سرد استفاده نکنید. قبل از استفاده از آب لوله کشی، اجازه دهید آب داخل ظرف کمی راکد شود تا کلر خارج شود و با آب کلر آبیاری نکنید. همچنین می توانید از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

در زیر نور مستقیم آفتاب آبیاری نکنید زیرا باعث ایجاد لکه و سوختگی روی برگ گیاهان می شود. زیرا با این کار خاک از پایه گیاه دور می شود و ممکن است ریشه ها آسیب ببینند. آبیاری گیاهان باغچه و حتی گل و گیاهان داخل آپارتمان ارتباط مستقیمی با شرایط آب و هوایی فصل دارد. به عنوان مثال، همانطور که قبلا ذکر شد، آبیاری در فصل تابستان در ساعات گرم روز و زیر نور شدید خورشید نادرست است.

روش صحیح آبیاری گیاهان اینگونه است که گلدان هایی که بیرون از خانه قرار دارند، بیشتر از گلدان های داخل خانه به آب نیاز دارند زیرا محیط بیرونی دارای دمای بالاتر، نور آفتاب و باد است که همه ی اینها خاک را به سرعت خشک می‌کنند. دقت کنید که گلدان دارای زهکش مناسب برای خروج آب باشد.

روش صحیح آبیاری گیاهان

در صورتی که در زیر گلدانی آب جمع شد حتما به سرعت آن را خالی کنید چرا که موجب پوسیدگی ریشه‌ی گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. منابع آب در دنیا بسیار کم و محدود می‌باشد موقع آبیاری گیاهان از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم. از گلدان های براق و لعاب دار استفاده کنید تا مانع از تبخیر رطوبت خاک شود. برای گیاهانی که رطوبت بیشتری لازم دارند یک لایه مالچ یا سنگ ریزه بر روی سطح خاک بپاشید تا سرعت از دست دادن رطوبت را کاهش دهد.

سطح خاک گلدان در موقع آبیاری بایستی یکنواخت خیس گردد و از آبیاری نقطه ای خودداری کنید. آب زیاد باعث کمبود اکسیژن خاک، رنگ پریدگی، زرد شدن برگ ها و ریزش برگ ها می‌گردد. آب کم و رطوبت پایین محیط نیز باعث سوختگی نوک اکثر برگ ها می‌گردد. اسپری با آب ولرم و مناسب در روزهای گرم سال حداقل روزی یکبار توصیه می‌شود. استفاده از اسفنج نمدار جهت کشیدن روی برگ ها و زیر آنها توصیه می‌شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x