آشپزی
ترند

دستور پخت استانبولی پلو + مواد لازم برای 4 نفر

استانبولی پلو از جمله غذاهایی است که در تمام سرزمین پهناور ایران طبخ می شود. این غذای دوست داشتنی به روش های مختلف طبخ می شود.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از غذاهای محبوب مردم ایران با هر گویش و زبانی استانبولی‌پلو است. بر همین اساس تصمیم گرفتنیم دستور پخت استانبولی‌ پلو را خدمت شما خوانندگان عزیز آموزش دهیم.

در اینجا شما با دستور پخت استانبولی ساده، طرز تهیه استانبولی‌ پلو با مرغ، طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده، طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای، طرز تهیه استانبولی پلو با سویا و نکاتی مهم در خصوص انواع پخت ها را یاد می گیرید.

درواقع استانبولی‌پلو به دو دلیل در میان ایرانی‌ها محبوب است؛ یکی سرعت پخت و دیگری تنوعی که در تهیه آن وجود دارد. این غذا هم مانند انواع دیگر غذاهای ایرانی در مدل‌های مختلفی پخت می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عکس استانبولی ساده

دستور پخت استانبولی ساده

همان‌طور که بالا گفتیم استانبولی چلو انواع مختلفی دارد و می‌توان مواد مختلفی را به آن اضافه کرد؛ اما طرز تهیه استانبولی ساده برای 4 نفر به شکل زیر است

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج 4 پیمانه
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه استانبولی‌ پلو ساده:

در ادامه به طرز تهیه استانبولی به زبان ساده برای 4 نفر خواهیم پرداخت.

مرحله اول: سیب‌زمینی‌ها را به‌خوبی بشورید و سپس پوس کنده به‌صورت نگینی درشت خرد نمایید.

مرحله دوم: پیازها را به‌صورت نگینی خردکنید و در ماهی‌تابه‌ای مناسب تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه مقداری زرد چوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را آن‌قدر ادامه دهید تا پیازها یک دست شوند.

مرحله سوم: به تابه رب گوجه فرهنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

مرحله چهارم: مقداری نمک و آب درون یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید تا به نقطه‌جوش برسد. اکنون وقت آن است که برنج را درون قابلمه بریزید. توجه نمایید زمانی باید برنج را خاموش‌کنید که برنج نرم شده باشد و فقط کمی مغز آن سفت باشد. پس از کمی خنک شدن برنج را آبکشی کنید.

مرحله پنجم: حال وقت آن است که قابلمه‌ای متناسب با حجم غذا را روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید. حتماً کمی روغن به قابلمه اضافه کنید. اکنون می‌توانید به سلیقه خودتان از نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه‌ای برای ته‌دیگ استفاده کنید. در صورتی هم که تمایلی به این کار ندارید می‌توانید از ته‌دیگ برنج لذت ببرید.  برنج آبکشی شده را درون قابلمه بریزید و بگذارید در حدود 45 دقیقه دم بکشد. حتماً برای این کار از قابلمه دردار و دم‌کنی استفاده کنید.

مرحله ششم: سیب‌زمینی‌های خردشده را باکمی روغن و زردچوبه تفت دهید.

مرحله هفتم: در این مرحله باید پیاز و رب را به همراه سیب‌زمینی در یک ظرف قرار دهید و خوب مخلوط‌کنید. سپس مواد را لابه‌لای برج قرار دهید و سعی کنید با برنج به‌خوبی مخلوط شود.

حال وقت تزئین است. شما می‌توانید غذای خود را با انواع ترشیجات و سبزی‌ها خشک تزئین کنید.

عکس استانبولی پلو با مرع

طرز تهیه استانبولی‌ پلو با مرغ

همان‌طور که قبلاً نیز گفته‌ایم شما می‌توانید به استانبولی‌پلو هر چیزی را اضافه کنید. اما در این مرحله دستور پخت استانبولی‌پلو  با مرغ را خدمتتان عرض می‌کنیم.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج 4 پیمانه
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه و روغن به میزان لازم
مرغ 500 گرم
سیر دو حبه
لوبیا سبز 200 گرم

دستور پخت استانبولی‌ پلو با مرغ:

مرحله اول: اگر می‌خواهید موبه‌مو دستور پخت استامبولی پلو با مرغ را اجرا کنید. در مرحله اول گوشت مرغ را همراه با 1 عدد پیاز و 2 لیوان آب داخل یک قابلمه کوچک گذاشته و روی حرارت متوسط شعله قرار دهید. بعدازاینکه آب درون ظرف گرم شد به آن کمی نمک و زرد چوبه و فلفل اضافه کنید. وقتی گوشت پخت آن را به‌صورت مکعبی خردکنید.

مرحله دوم: در طرز تهیه استاندارد در این مرحله پیازهای باقی‌مانده را به‌صورت ریز خرد می‌کنید. می‌توانید این کار را با یک‌دوست هم انجام دهید. آن را با مقداری روغن تفت می‌دهید. سپس به آن زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را آن‌قدر ادامه دهید تا پیاز یکدست شو.

مرحله سوم: حال نوبت سیر است؛ سیرها را رنده کنید یا در آسیاب بریزید. آن را به همراه رب گوجه‌فرنگی به له تابه بریزید. آن‌قدر آن را تفت دهید تا مزه خامی رب گوجه از بین برود. سپس لوبیاها را باید ریزریز کنید و به مواد تابه اضافه کنید.

مرحله چهارم: در این بخش از دستور پخت استامبولی پلو با مرغ باید لوبیا سبز را به مقداری تفت دهید که رنگ آن به سرخی بزند. به آن نمک و فلفل بزنید و پس از حدود یک الی دو دقیقه تفت دادن تابه را از روی شعله بردارید. حال نوبت خیس کردن برنج است. برنج را بر اساس نوع آن به مقدار دلخواه بخیسانید

مرحله پنجم: قابلمه‌ای بردارید و تا نیمه آن آب بریزید. قابلمه را روی شعله بگذارید و به آن کمی نمک اضافه کنید. پس از جوش آمدن به آن برنج را اضافه کنید و صبر کنید تا برنج شما کمی نرم شود. سپس برنج را آبکشی کنید.

مرحله ششم: اکنون باید یک قابلمه مناسب با حجم غذا را روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید.کمی روغن به آن اضافه کنید و اگر به ته‌دیگ علاقه دارید بر اساس سلیقه خود از سیب‌زمینی ورقه‌ای یا نان لواش استفاده کنید و کف ظرف را بپوشانید. باید در این مرحله برنج آبکشی را با لوبیا مخلوط‌کنید.

مرحله هفتم: بر اساس دستور پخت استانبولی‌ پلو الآن وقت آن است که برنج مخلوط شده با لوبیا را روی ته‌دیگ بریزید.  یادتان باشد که یک دم‌کنی بگذارید. بین 45 دقیقه تا یک ساعت بعد برنج شما آماده است.دیگر نوبت آن است سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت نگینی درشت خردکنید.  آن‌ها را با روغن تفت دهید.

مرحله هشتم: در آخر کار مرغ‌ها را با سیب‌زمینی مخلوط‌کنید و کمی روی حرارت ملایم اوراق بگذارید تا گرم شود. سپس آن‌ها را یا مخلوط با برنج یا روی آن قرار دهید.

غذای خود تا سرو کنید.

استانبولی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ‌کرده

در دستور پخت استانبولی‌پلو مدل‌های مختلفی برای طبخ وجود دارد؛ در این قسمت از مقاله طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ‌کرده را برایتان شرح می‌دهیم.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج 4 پیمانه
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
گوشت چرخ‌کرده 500 گرم
لوبیا سبز 200 گرم
زعفران 4/1 قاشق مرباخوری

دستور پخت استامبولی پلو با گوشت چرخ‌کرده:

مرحله اول: در این مرحله باید اول برنج را 6 الی 7 ساعت قبل در ظرفی که در آن آب و نمک ریختیم بخیسانید.

مرحله دوم: سیب‌های زمینی را پوست گرفته و به‌صورت مربع مکعب خورد کنید.

مرحله سوم:  در این دستور پخت استانبولی‌ پلو با گوشت چرخ‌کرده باید پیازهای آماده‌شده را پوست‌کنید و سپس آن‌ها را رنده کنید. . می‌توانید برای این کار از آسیاب یا یک‌دو سه نیز استفاده کنید. سپس آن‌ها را درون ماهی تابه بریزید و با روغن کمی تفت دهید. این کار باعث طلایی شدن پیاز و سبک شدن آن می‌شود.

مرحله چهارم: اکنون وقت آن است که گوشت چرخ‌کرده را به مواد درون ماهی تابه اضافه کنید.

 مرحله پنجم: سیب‌زمینی‌های خردشده را به مواد خود اضافه کنید  تا باهم خوب مخلوط شوند. در این مرحله بر اساس سلیقه خود می‌توانید سیب‌زمینی را سرخ‌کنید و یا اجازه دهید در زمان طبخ نهایی آب‌پز شود.

مرحله ششم: به مواد خود رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید. و مجدداً مواد را هم بزنید تا به‌خوبی با سایر مواد مخلوط و یکدست شوند.

مرحله هفتم: در پایان آماده‌سازی مواد باید ادویه‌های خود یعنی نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و با مواد خود هم بزنید.

مرحله هشتم: به مواد خود مقداری آب اضافه کنید و با حرارت ملایم روی شعله اجاق‌گاز بگذارید تا سیب‌زمینی‌هایتان بپزد.

مرحله نهم: وقت آن رسیده که به غذا عطر بوی خاصی بدهید. زعفران‌ها در استکانی از آب جوش بریزید و درب آن را بگذارید تا دم بکشد.

مرحله دهم: در این فاصله زمانی شما وقت مناسبی دارید تا برنج خود را آماده کنید. ابتدا قابلمه مناسبی بردارید و مقداری آب و نمک در آن بریزید. قابلمه تا نیمه‌پر باشد. سپس صبر کنید تا آب به نقطه‌جوش برسد. برنج‌های خیس‌خورده رابین 8 تا 10 دقیقه داخل قابلمه بریزید و سپس آن را آبکشی کنید.

مرحله یازده: درون قابلمه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و اگر ته‌دیگ دلخواهی دارید آن را آماده کنید. برنج آبکشی را درون قابلمه بریزید و سپس مواد را روی آن اضافه کنید. به مدت 30 تا 40 دقیقه اجازه دهید بر روی شعله کم‌غذایتان طبخ شود. حتماً از دم‌کنی و درب برای ظرف استفاده کنید.

پس‌ازاین کار می‌توانید غذای خود را با انواع سالاد یا سبزی‌ها سرو کنید.

عکس استانبولی پلو با گوشت تکه ای

طرز تهیه استانبولی ساده با گوشت

در این مدل از دستور پخت استانبولی‌ پلو با گوشت تکه‌ای را خدمتتان توضیح می‌دهیم. این مدل از استانبولی معروف به استانبولی‌پلو مجلسی نیز هست. البته به آن استانبولی‌پلو رستورانی هم گفته می‌شود. برخی دیگر آن  را با طرز تهیه استانبولی با گوجه نیز می‌شناسند.

برخی استانبولی را استامبولی هم می‌خوانند. درواقع طرز تهیه استانبولی‌پلو با گوشت تکه‌ای از معروف‌ترین دستور پخته‌ای استانبولی است. این دستور پخت معمولاً در رستوران‌ها نیز ارائه می‌شود.

                                                               مواد لازم برای ۴ نفر
برنج 4 پیمانه
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
گوجه‌فرنگی 4 عدد
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
گوشت گوسفندی 500 گرم
لوبیا سبز یک پیمانه
زعفران 4/1 قاشق مرباخوری
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق غذاخوری

دستور پخت استانبولی‌ پلو با گوشت تکه‌ای

مرحله اول: ابتدا باید پیازها را با یک‌دو سه ، آسیاب یا رنده خردکنید. سپس آن‌ها را درون روغن تفت دهید تا طلایی شوند. کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید.

 مرحله دوم: گوشت خورد شده را به ماهی تابه اضافه کنید. سپس به‌خوبی تفت دهید تا گوشت در حالت نیم‌پز قرار بگیرد و رنگ آن برگردد.

مرحله سوم: وقت آن است که مقداری آب به تابه اضافه کنید تا گوشت با حرارت ملایم آرام‌آرام بپزد. هم‌زمان با پخت گوشت می‌توانید برنج را آماده طبخ کنید. ظرفی بدارید و درون آن آب و نمک بریزید. ظرف تا نیمه‌پر باشد. بعد از به جوش آمدن آب برنج را درون ظرف بریزید. شما می‌توانید پس از 8 دقیقه برنج را از روی گاز بردارید و برای آبکشی آماده کنید.

مرحله چهارم: تابه‌ای دیگر بردارید و باقی‌مانده‌های پیاز را درون آن بریزید. به آن روغن اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید. در ادامه کمی فلفل سیاه و نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ششم: لوبیا سبزها را ریز کنید. آن‌ها را به تابه پیازداغ اضافه کنید. سپس گوجه‌ها را پوره‌کنید و به آن اضافه کنید. کمی آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بپزد.

مرحله هفتم: ظرف مناسبی انتخاب کنید و در آن روغن بریزید. اگر دوست دارید درون آن نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه‌ای بگذارید تا غذایتان ته‌دیگ داشته باشد. سپس برنج را روی آن قرار دهید. مواد ماهی‌تابه‌ها را به برنج اضافه کنید و درب آن را بگذارید. توجه کنید که حتماً از دم‌کنی استفاده کنید.

پس از پخت غذا را سرو کنید. این غذا به همراه سالاد شیرازی و یا ترشی بسیار جذاب است.

عکس استانبولی پلو با سویا

طرز تهیه استانبولی با سویا

برخی از افراد هستند که طعم گوشت را دوست ندارند. این دسته از افراد و البته گیاه‌خواران می‌توانند دستور پخت استانبولی با سویا را بخوانند.

                                                               مواد لازم برای ۴ نفر
برنج 2 پیمانه
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
گوجه‌فرنگی 2 عدد
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
سویا 250 گرم
لوبیا سبز یک پیمانه
زعفران 4/1 قاشق مرباخوری
رب گوجه‌فرنگی سه قاشق غذاخوری

دستور پخت استانبولی‌ پلو با سویا

مرحله اول: در این مرحله برنج را 2 ساعت در نمک و آب بخسانید. همچنین سویا را هم به مدت 30 دقیقه خیس کنید. سپس سویا را از صافی بگذرانید و فشار دهید تا آبش گرفته شود.

سیب‌زمینی‌ها را بشورید و به‌صورت نگینی خرد کنید. پیازها را به‌صورت نگینی خورد کنید.

مرحله دوم: ابتدا تابه‌ای مناسب بردارید و مقداری روغن در آن بریزید. سپس با حرارت ملایم روی اوراق گاز بگذارید و پیازها را درون آن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند. سپس به آن کمی نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. سپس سیب‌زمینی‌ها را به آن اضافه کنید. و خوب هم بزنید تا با مواد مخلوط شود.

مرحله سوم: رب گوجه‌فرنگی را درون تابه بریزید و خوب هم بزنید تا با مواد دیگر مخلوط شود. گوجه‌ها را نیز درون همزن بزارید تا به شکل پوره شوند. آن‌ها را نیز به مواد اضافه کنید. مقداری آب به آن اضافه کنید تا مواد کاملاً پخته شوند. سویا را مدتی بعد به آن اضافه کنید.
مرحله چهارم: زعفران سایدِ شده را درون ظرفی درب دار بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا دم بکشد.

مرحله پنجم: مقداری آب و نمک در ظرفی بریزید و روی حرارت اوراق بگذارید. وقتی جوش آمد به آن برنج را اضافه کنید و 8 دقیقه صبر کنید. سپس برنج را آبکشی کنید.

مرحله ششم:  قابلمه‌ای مناسب با حجم غذا انتخاب کنید. اگر دوست دارید می‌توانید کف آن نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه‌ای بگذارید تا ته‌دیگ دهد. روی آن روغن بریزید. برنج را با مواد آماده‌شده میکس کنید و داخل ظرف بریزید و به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم با دربی که دم‌کنی داشته باشد حرارت دهید تا آماده سرو شود. حتماً این غذا را با سالاد و سیر و یا دوغ و نوشابه صرف کنید.

نکات مهم در دستور پخت استانبولی‌ پلو

  • انتخاب سیر در استانبولی‌ پلو اختیاری است.
  • شما می‌توانید یکی از دو مورد گوجه‌فرنگی یا رب آن و ترکیبی از هر دو را استفاده کنید.
  • شما می‌توانید غذا بدون آبکش کردن برنج و به‌صورت کته درست کنید.
  • تمام موادی که بو صورت جداگانه درست‌شده‌اند را می‌توانید در یک تابه باهم تفت دهید.

انتهای مطلب

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی خوب توضیح دادین من همه نوعشو درست کردم.

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x