فوتبالعکسویدیو

زندگینامه اریک کانتونا ستاره بی اخلاق منچستر یونایتد + علت خداحافظی، جمله معروف، نظر فرگوسن

اریک کانتونا بازیکن سابق فوتبال و ستاره بی چون و چرا منچستر یونایتد است. او در میان هواداران منچستر به شاه اریک معروف است. او پس از بازنشستگی بازیگر شد.

به گزارش پارت نیوز؛ اریک دانیل پیر کانتونا معروف به اریک کانتونا متولد ۲۴ مه ۱۹۶۶یا همان 3 خرداد 1344 است. ستاره محبوب یونایتدها یک یاغی به تمام معنا درون و بیرون زمین بود. یک فوتبالیست حرفه‌ای بازنشسته، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما فرانسوی است.

کانتونا که یکی از بزرگترین بازیکنان نسل خود است به دلیل ایجاد تحولی عمیق در تاریخ باشگاه منچستر یونایتد و تبدیل آن به یکی از قوی ترین تیم های فوتبال انگلیس در دهه 1990 شناخته شد و نزد هواداران این تیم بسیار محبوب است. جایگاه اریک کانتونا در بین مشاهیر منچستر یونایتد ستودنی است. در سال 2004، پله او را در لیست فیفا 100 از بهترین بازیکنان زنده جهان قرار داد.

کانتونا از نظر بدنی قوی، سخت کوش و سرسخت بود و مهارت فنی و خلاقیت را با قدرت و توانایی گلزنی ترکیب می کرد. این مشخصات او را به بازیکنی بزرگ تبدیل کرد. پست اصلی اریک کانتونا مهاجم بود. او می توانست در تمامی پست های تهاجمی بازی کند. کانتونا حتی توانایی بازی به عنوان هافبک تهاجمی و میانی را هم داشت.

او برای اوسر، مارتیگ، مارسی، بوردو، مونپلیه، نیم و لیدز یونایتد بازی کرد و پس از پایان دوران حرفه‌ای خود در منچستریونایتد، چهار قهرمانی در لیگ برتر در پنج سال و دو قهرمانی در لیگ و جام حذفی کسب کرد. او شماره 7 اسطوره ای منچستر را می پوشید و به دلیل آنکه یقه پیراهنش را همیشه بالا می داد معروف شده بود. هواداران منچستر یونایتد لغب شاه اریک را به او داده بودند.

کانتونا در 7 فصل از 8 فصل کامل گذشته خود به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای قهرمان لیگ شد. او در سطح بین المللی برای تیم ملی فرانسه بازی کرد و در 45 بازی 20 گل به ثمر رساند و در یورو 1992 یوفا حاضر شد و برای آماده شدن برای یورو 96، به عنوان کاپیتان تیم ملی فرانسه انتخاب شد اما در ژانویه 1995 به خاطر یک اتفاق از فوتبال محروم شد.

در سال 2003، کانتونا به عنوان بهترین بازیکن تاریخ منچستریونایتد توسط مجله Inside United انتخاب شد. او در سال 2002 وارد تالار مشاهیر فوتبال انگلیس شد. این موزه بیان می‌کند که “فرانسوی مرموز یکی از بحث‌برانگیزترین بازیکنان لیگ برتر تا کنون بود”.

در جوایز لیگ برتر 10 فصل در سال 2003، او به عنوان بهترین بازیکن خارجی دهه انگلیس انتخاب شد. اریک کانتونا در سال 2021 به تالار مشاهیر لیگ برتر معرفی شد. دستاوردهای کاریزماتیک کانتونا در فوتبال در برابر اخلاق بد و رفتار غیر حرفه ای او در طول دوران حرفه‌ای‌اش، از جمله محکومیت در سال 1995 برای حادثه ژانویه 1995 به خاطر حمله به یک تماشاگر متجاوز قرار گرفت. به همین دلیل او دو هفته حبس (کاهش به خدمات اجتماعی در دادگاه تجدید نظر) و هشت ماه محرومیت از فوتبال محکوم شد.

در سال 1997، کانتونا به طور غیرمنتظره ای در سن 30 سالگی بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد. فیلم فرانسوی فیلم 2008 و فیلم در جستجوی اریک در سال 2009 در رابطه با او ساخته شد. وی هر دو فیلم ایفای نقش کرد. در سال 2010، او به عنوان یک بازیگر صحنه در Face au Paradis، نمایشنامه ای به کارگردانی همسرش، راچیدا براکنی، برای اولین بار بازی کرد.

عکس اریک کانتونا بعد از بازنشستگی

کانتونا به ورزش فوتبال ساحلی علاقه مند شد. او به عنوان بازیکن و مدیر تیم ملی فرانسه، قهرمان جام جهانی فوتبال ساحلی 2005 شد.

کودکی اریک کانتونا

کانتونا در 24 مه 1966 در مارسی به دنیا آمد. هنگام جنگ با ارتش ژنرال فرانکو در جنگ داخلی اسپانیا در سال 1938، پدربزرگ مادری کانتونا، پره راوریچ، آسیب جدی به کبدش دید و مجبور شد برای درمان پزشکی به همراه همسرش به فرانسه پناهنده شود. آنها قبل از استقرار در مارسی در سنت پریست، آردش ماندند. خانه خانواده کانتونا غاری بود در یکی از تپه‌ها در منطقه Les Caillols مارسی، بین منطقه 11 و 12 شهر، و شایعه شده بود که از آن به عنوان پاسگاه ورماخت در اواخر جهان دوم استفاده می‌شد.

زمانی که کانتونا در سال 1966 به دنیا آمد، غار دامنه تپه کمی بیشتر از یک اتاق در خانه شده بود که استانداردهای سکونت را برآورده می کرد. کانتونا دو برادر دارد: ژان ماری و جوئل.

شروع فوتبال کانتونا

کانتونا فوتبال خود را با SO Caillolais، تیم محلی خود و تیمی که استعدادهایی مانند Roger Jouve را تولید کرده بود و بازیکنانی مانند Jean Tigana و Christophe Galtier را در صفوف خود داشت، آغاز کرد. در ابتدا، اریک کانتونا راه پدرش را دنبال کرد و اغلب به عنوان دروازه‌بان بازی می‌کرد، اما استعدادهای او مربینش را قانع کرد که از او به عنوان یک مهاجم استفاده کنند. کانتونا در زمان حضورش در تیم SO Caillolais در بیش از 200 مسابقه بازی کرد.

ورود به جمع حرفه ای ها در باشگاه اکسر

اولین باشگاه حرفه‌ایاریک کانتونا اوسر بود، جایی که او دو سال را در تیم جوانان گذراند و اولین بازی خود را در 5 نوامبر 1983 در پیروزی 4–0 مقابل نانسی در لیگ انجام داد. در سال 1984 دوران فوتبال او به دلیل انجام خدمات ملی متوقف شد. در 14 مه 1985، کانتونا اولین گل خود را برای اکسر به ثمر رساند و یک گل دیگر نیز در همان بازی به ثمر رساند تا تیمش را 2–0 مقابل روئن در یک مسابقه مهم برای تحت فشار قرار دادن آ اس موناکو قرار دهد. در آخرین بازی فصل، اکسر به مصاف استراسبورگ رفت و اوسر به یک امتیاز برای کسب سهمیه جام یوفا در فصول بعدی نیاز داشت. 1-0 در نیمه دوم، کانتونا گل تساوی را از فاصله 25 یاردی به ثمر رساند و استعداد خود را برای اولین بار به تماشاگران بیشتری نشان داد.

اریک کانتونا در تیم ملی فرانسه زندگینامه اریک کانتونا ستاره بی اخلاق منچستر یونایتد + علت خداحافظی، جمله معروف، نظر فرگوسن

او قبل از پیوستن مجدد به اکسر و امضای قرارداد حرفه ای در سال 1986، به مارتیگ در دسته دوم فرانسه قرض داده شد. بازی های او در دسته اول اولین بازی ملی کامل را برای او به ارمغان آورد.

سال بعد، اریک کانتونا دوباره به خاطر تکل خطرناک کونگ فو روی میشل در زاکریان بازیکن نانت، با مشکل مواجه شد، که منجر به محرومیت سه ماهه او شد. بعداً باشگاه اکسر، این محرومیت را به دو ماه کاهش داد. اما این اتفاق کافی بود تا او در آن سال برای تیم ملی فرانسه انتخاب نشود.

او بخشی از تیم زیر 21 سال فرانسه بود که در سال 1988 قهرمان اروپا زیر 21 سال شد و در یک چهارم نهایی مقابل تیم زیر 21 سال انگلیس هت تریک کرد. مدت کوتاهی پس از آن با قرادادی که در آن دروان گرانترین انتقال فرانسه بود با مبلغ 22 میلیون فرانک فرانسه به مارسی منتقل شد. کانتونا به عنوان یک هوادار مارسی بزرگ شده بود.

بازی برای مارسی آرزوی کودکی کانتونا

در ژانویه 1989 در جریان بازی دوستانه مقابل تورپدو مسکو، او توپ را به سمت جمعیت زد، سپس پیراهن خود را پاره کرد و پس از تعویض، آن را دور انداخت. باشگاه مارسی به دلیل این رفتار او را یک ماه محروم کرد. فقط چند ماه قبل از آن، او به دلیل توهین به هانری میشل، مربی تیم ملی در تلویزیون، به مدت یک سال از مسابقات بین المللی محروم شد.

انتقال قرضی اریک کانتونا به بوردو و مونپلیه

کانتونا که برای استقرار در مارسی مشکل داشت، با یک قرض شش ماهه به بوردو رفت و سپس با یک سال قرضی به مونپلیه رفت. او در مون پلیه با هم تیمی اش ژان کلود لمولت درگیر شد و چکمه هایش را به صورت لمولت پرت کرد. این اتفاق منجر به آن شد که شش بازیکن که خواهان اخراج کانتونا شوند اما با حمایت هم تیمی هایی مانند لورن بلان و کارلوس والدراما، باشگاه همچنان او را حفظ کرد. اگرچه او ده روز از تمرین محروم شد. کانتونا نقش مهمی در قهرمانی تیم در جام حذفی فرانسه داشت و عملکردش باعث شد مارسی او را دوباره به خدمت بگیرد.

بازگشت به مارسی، انتقال به نیم

در بازگشت به مارسی، کانتونا در ابتدا زیر نظر مربی جرارد گیلی و جانشین او فرانتس بکن باوئر به خوبی بازی کرد. با این حال، برنارد تاپی، رئیس مارسی از نتایج راضی نبود و ریموند گوتالز را جایگزین بکن باوئر کرد. اریک کانتونا به طور مداوم با گوتالز و تاپی اختلاف داشت و علیرغم کمک به تیم برای کسب عنوان قهرمانی بخش 1 فرانسه، در فصل بعد با مبلغ 10 میلیون فرانک به نیم منتقل شد و قراردادی سه ساله امضا کرد.

در دسامبر 1991، در جریان بازی برای نیم او توپ را به سمت داور پرتاب کرد زیرا یکی از تصمیمات او عصبانی شده بود. او از سوی فدراسیون فوتبال فرانسه به جلسه انضباطی احضار شد و یک ماه محروم شد. کانتونا پس از این حکم به سمت اعضای کمیته استماع رفت و آنها را “احمق” خطاب کرد به همین دلیل محرومیت او به دو ماه افزایش یافت و کانتونا متعاقباً در 16 دسامبر 1991 بازنشستگی خود را از فوتبال اعلام کرد.

میشل پلاتینی، سرمربی تیم ملی فرانسه، از طرفداران کانتونا بود و او را متقاعد کرد که به فوتبال برگردد. به توصیه ژرار هولیه و همچنین روانکاوش، او برای شروع مجدد حرفه خود به انگلستان رفت. کانتونا در مصاحبه ای گفته بود « او [روانکاو من] به من توصیه کرد که با مارسی قرارداد نبندم و توصیه کرد که باید به انگلیس بروم.

خروج و انتقال به انگلستان

در 6 نوامبر 1991، پس از پیروزی 3-0 لیورپول بر اوسر در دور دوم جام یوفا در بازی برگشت در آنفیلد گرام سونس سرمربی وقت لیورپول در پایان بازی با میشل پلاتینی فرانسوی ملاقات کرد و به او گفت که اگر  اریک کانتونا را لیورپول میخواهد او در دسترس است. سونس از پلاتینی تشکر کرد، اما این پیشنهاد را رد کرد و دلیل خود را هماهنگی در رختکن عنوان کرد.

اریک کانتونا در لیدز یونایتد

فصل 1991–92

ورود کانتونا به لیدز یونایتد در ژانویه 1992 اعلام شد. لیدز 100000 پوند به نیمز پرداخت کرد تا او را تا 15 آوریل به صورت قرضی در اختیار بگیرد و پس از آن آنها باید 900000 پوند دیگر برای جذب دائم او می پرداختند. کانتونا اولین بازی خود را برای لیدز در باخت 2–0 مقابل اولدام اتلتیک در 8 فوریه 1992 انجام داد. در لیدز، او بخشی از تیمی بود که آخرین عنوان لیگ دسته اول فوتبال را به دست آورد، قبل از اینکه نام لیگ برتر روی آن گذاشتته شود. او 15 بازی انجام داد و علیرغم به ثمر رساندن تنها سه گل، نقش مهمی در موفقیت آنها در عنوان قهرمانی داشت، در درجه اول با پاس گل لی چپمن، گلزن برتر. اریک کانتونا اولین گل خود را برای لیدز در برد 2-0 در خانه به لوتون تاون در 29 فوریه به ثمر رساند و گل دیگر را برای چپمن به ثمر رساند.

کانتونا که در شش هفته قبل از امضای قرارداد با لیدز کمی فوتبال بازی کرده بود، برای یافتن جایگاهی در ترکیب ثابت تلاش کرد و هاوارد ویلکینسون، سرمربی، ترجیح داد او را در مقابل خط دفاعی خسته کننده قرار دهد. در مقابل تاتنهام هاتسپر در وایت هارت لین در 7 مارس، کانتونا از روی نیمکت آمد تا برای گری مک آلیستر گلزنی کند و پیروزی را به دست آورد که لیدز را با دو امتیاز از منچستریونایتد که یک بازی عقب مانده داشت در کورس قهرمانی نگه دارد. کانتونا به عنوان یکی از سه مهاجم لیدز همراه با چپمن و راد والاس در یک پیروزی محض 5-1 ویمبلدون در الند رود در 14 مارس بازی کرد و چهارمین گل لیدز در این بازی را به ثمر رساند.

ناکامی های لیدز برای قهرمانی به دو مساوی با آرسنال و وستهم تمام نشد و آنها 4-0 از منچستر سیتی در 4 آوریل در مین رود شکست خوردند و این اجازه را به منچستریونایتد دادند تا دوباره در رقابت قهرمانی جایگاه اول را کسب کنند.

مقابل چلسی در 11 آوریل، اریک کانتونا در 20 دقیقه مانده به پایان به جای والاس وارد زمین شد و لیدز 1–0 پیش افتاد. او سپس بیستمین گل فصل خود را به ثمر رساند و سپس با گلزنی مقابل پل الیوت، مدافع چلسی باعث برد تیمش شد. دو روز بعد، ویلکینسون اعلام کرد که لیدز قصد دارد انتقال کانتونا از نیمز را با مبلغ 900 هزار پوند دارد. کانتونا هفته ای 7000 پوند دستمزد می گرفت. هزینه ای هنگفت در دورانی که فوتبال اروپا درآمدی از پخش تلوزیونی نداشت.

عکس اریک کانتونا در لیدز

با شروع آن بازی چلسی، لیدز در پنج بازی آخر خود بدون شکست رفت و در آخر هفته ماقبل آخر با پیروزی 3-2 مقابل شفیلد یونایتد پس از شکست منچستریونایتد مقابل لیورپول، عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد.

فصل 1992-93

در سال 1992 FA Charity Shield در آن آگوست، در حالی که لیدز چندین بازیکن اصلی خود را از دست داد، کانتونا در پیروزی 4-3 مقابل لیورپول هت تریک کرد که اولین هت تریک در Charity Shield از زمان تامی تیلور در سال 1957 بود. هت تریک  اریک کانتونا او را در میان گروه کوچکی از بازیکنانی قرار می دهد که سه گل یا بیشتر در بازی های ورزشگاه ومبلی به ثمر رسانده اند.

لیدز دفاع از عنوان خود را با پیروزی 2-1 مقابل ویمبلدون در 15 اوت آغاز کرد. کانتونا در کنار چپمن از جلو شروع کرد، اما بازی آرامی داشت، اگرچه او اولین کارت زرد خود را در فوتبال انگلیس پس از 17 بازی دریافت کرد. پس از اینکه کانتونا اولین گل خود در لیگ فصل را در شکست 4-1 مقابل میدلزبورو به ثمر رساند و به دنبال آن یک هت تریک دیگر کرد. اولین هت تریک در لیگ برتر جدید در پیروزی 5-0 مقابل تاتنهام در 25 اوت.

کانتونا سپس به پاریس پرواز کرد تا به تیم ملی فرانسه برای یک بازی دوستانه با برزیل در همان روز بپیوندد، به دلیل تمایل مدیر تازه نصب شده جرارد هولیه به حضور کل تیم برای اولین بازی خود.

فیلم گل قیچی اریک کانتونا با لباس منچستر

لیدز با وجود عملکرد عالی کانتونا با دو تساوی 2-2 به سمت میانه جدول سقوط کرد، دو سیو عالی از دیوید جیمز جوان در برابر همتایان رقیب قهرمانی لیورپول در 29 آگوست به ثمر رساند و سه روز بعد مقابل اولدهام یک گل زد. سپس لیدز در 6 سپتامبر در اولدترافورد 2–0 به منچستریونایتد شکست خورد. اریک کانتونا که از روی نیمکت آمد و تقریباً با یک ضربه دوچرخه به گل رسید.

اولین حضور لیدز در جام ملت‌های اروپا از سال 1974–1975، با شکست 3–0 در اشتوتگارت در 16 سپتامبر ضعیف بود. کانتونا که با مصدومیت همسترینگ دست و پنجه نرم می کرد کانتونا دو بازی بعدی را از دست داد.  او اولین بازی خود پس از رهایی از مصدومیت را مقابل اورتون در 26 سپتامبر انجام داد.

چهار روز بعد، لیدز در بازی برگشت جام ملت های اروپا به مصاف اشتوتگارت رفت. کانتونا و گوردون استراکان که «ماموریت غیرممکن» نامیده می‌شوند، با هم ترکیب شدند تا گری اسپید را راه‌اندازی کنند که با یک ضربه والی پای چپ گلزنی کرد. آندریاس باک در دقیقه 34 گل اشتوتگارت را به تساوی کشاند، گل خارج از خانه یعنی لیدز برای پیشرفت به 4 گل دیگر نیاز داشت. مک آلیستر درست قبل از نیمه دوم یک پنالتی را به ثمر رساند تا نتیجه 2-1 برای لیدز شود. ضربه سر چپمن در دقیقه 78 نتیجه را 4-1 کرد، اما اشتوتگارت محکم ماند و لیدز را از زدن گل پنجم محروم کرد. با این حال، لیدز با اقبالی مواجه شد که پس از بازی مشخص شد که مربی اشتوتگارت، کریستوف داوم، چهار بازیکن خارجی را به میدان فرستاده است، یک بازیکن بیشتر از حد مجاز. یوفا با نتیجه 3-0 به لیدز را پیروز اعلام کرد و یک مسابقه پلی آف در نوکمپ  بارسلونا در 9 اکتبر دستور داده شد.

لیدز خسته سپس به شکست 4-2 در ایپسویچ تاون دست یافت، در حالی که فرم اریک کانتونا در اثر خستگی و مصدومیت افت کرده بود. او بازی ضعیفی داشت زیرا لیدز در پلی آف مقابل اشتوتگارت 2–1 پیروز شد.

اریک کانتونا در در لباس لیدز در مقابل آرسنال

کانتونا اما در فیفا دی بعدی به همراه ژان پیر پاپن در پیروزی 2-0 مقابل اتریش یک گل زد. او فرم احیا شده خود را به انگلیس بازگرداند و در پیروزی 3-1 مقابل شفیلد یونایتد در اکتبر کمک کرد. با این حال، این بازی آخرین برد کانتونا در لیدز بود.

لیدز در جام اروپا مقابل رنجرز قرار گرفت. علیرغم گل دقیقه اول مک آلیستر، کانتونا و لیدز با مشکل مواجه شدند و در میان تماشاگران متخاصم Ibrox با نتیجه 2–1 سقوط کردند. کانتونا پس از تعویض مستقیم به سمت رختکن رفت که توسط ویلکینسون به عنوان بی احترامی به سایر بازیکنان تعبیر شد.

لیدز همچنین بازی برگشت را با نتیجه 2–1 باخت. رنجرز از طریق مارک هاتلی و آلی مک کویست گلزنی کرد قبل از اینکه کانتونا گل تسلی دیرهنگام را به ثمر رساند. در بین دو بازی زمانی که لیدز به کوئینز پارک رنجرز سفر کرد کانتونا یک تعویض بلااستفاده بود زیرا ویلکینسون که طرفدار رویکرد مستقیم‌تری بود، جایی برای او پیدا نکرد. لیدز 2-1 شکست خورد و کانتونا پس از مرخصی در صبح مسابقه به فرانسه رفت. والاس ترجیح داده شد که در تساوی 2-2 در خانه مقابل کاونتری سیتی از اریک کانتونا شروع کند. مدافع عنوان قهرمانی با کسب تنها یک پیروزی در چهار بازی ماه اکتبر درست مانند آرسنال در فصل قبل شکست خورد.

با این حال، کانتونا در شکست 4-0 مقابل منچسترسیتی در 7 نوامبر شروع کرد، اما در کنار سایر اعضای تیم عملکردی ناگوار داشت. در آن زمان کانتونا به خاطر “دو غیبت وحشتناک” مقصر بود زیرا واتفورد آنها را از جام اتحادیه در 10 نوامبر حذف کرد. با وجود رنج همراه با تیمش ویلکینسون به جای کانتونا مسئول شناخته شد پس از آن که مجبور شد با تعدادی از ستاره های سالخورده تیم را دوباره تقویت کند.

علیرغم اینکه کانتونا چهار روز بعد (با شانه خود) برای فرانسه مقابل فنلاند گلزنی کرد ویلکینسون او را از تیم دور نگه داشت و بهانه مصدومیت برای ” کشاله ران” را دلیل بازی نکردن او عنوان کرد زیرا لیدز یک برد غیرمحتمل اما پر طنین 3-0 را مقابل آرسنال به دست آورد. پایان دادن به شش بازی برنده توپچی ها.

کانتونا که از کنار گذاشته شدن خشمگین بود. از ارائه گزارش برای تمرین امتناع کرد و در 24 نوامبر درخواست انتقال را به باشگاه فکس کرد و اظهار داشت که ترجیح می دهد به منچستریونایتد، لیورپول یا آرسنال بپیوندد.

ورود اریک کانتونا به منچستر یونایتد

خبر انتقال قریب الوقوع کانتونا از لیدز به رقیب سرسخت منچستریونایتد با خصومت هواداران لیدز با ناراحتی طرفداران لیدز از او مواجه شد. با این حال، اکثر کارشناسان فوتبال، این انتقال را به عنوان یک کار خوب در نظر گرفتند و یک بازیکن آشفته را از تیم حذف کردند.

عکس اریک کانتونا و الکس فرگوسن

کانتونا در 26 نوامبر 1992 با مبلغ 1 میلیون پوند لیدز را به مقصد منچستریونایتد ترک کرد. بیل فاتربی، رئیس لیدز، با مارتین ادواردز، رئیس منچستریونایتد تماس تلفنی داشت تا در مورد در دسترس بودن دنیس اروین جویا شود. ادواردز در آن زمان در جلسه ای با الکس فرگوسن سرمربی تیم بود و هر دو توافق کردند که اروین برای فروش نیست. فرگوسن تشخیص داده بود که تیمش به یک مهاجم نیاز دارد، زیرا اخیراً پیشنهادات ناموفقی برای دیوید هرست، مت لو تیسیه و برایان دین ارائه کرده بود و به رئیس خود دستور داد که بپرسد آیا کانتونا برای فروش است یا خیر. فاتربی مجبور شد با ویلکینسون مشورت کند، اما ظرف چند روز معامله کامل شد.

فصل 1992-93 در شیاطین سرخ

اریک کانتونا اولدترافورد را روشن کرد. هر بار که توپ را لمس می کرد صدای های درون استادیوم دیوانه کننده بود.

کانتونا برای بازی در برد 1-0 یونایتد مقابل آرسنال در 28 نوامبر خیلی دیر وارد لیست شده بود اما در میان جمعیت در هایبوری بود زیرا تیم جدیدش یک برد حیاتی به دست آورد. او اولین بازی خود را برای این باشگاه در 1 دسامبر 1992 انجام داد. در بازی دوستانه مقابل بنفیکا در لیسبون به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد یوسبیو با پیراهن شماره 10. او اولین بازی رقابتی خود را به عنوان یک تعویض نیمه دوم در برابر منچسترسیتی در اولدترافورد در 6 دسامبر انجام داد. یونایتد 2-1 پیروز شد، اگرچه اریک کانتونا در آن روز تاثیر کمی داشت.

اریک کانتونا در اولین فصل خود چیزی را پرورش داد که نشانه های اوج گیری منچستر یونایتد را بروز داد. دهه‌ها: فوتبال هجومی، نبوغ، تهاجمی و اصرار کامل برای برنده شدن. همانطور که پل اینس به یاد می‌آورد: «او فقط آن هاله و حضور را داشت. او مسئولیت را از ما گرفت. مثل این بود که او گفت: “من اریک هستم و اینجا هستم تا این عنوان را برای تو کسب کنم.”

فصل یونایتد تا خرید کانتونا ناامیدکننده بود. آنها در رقابت برای اولین قهرمانی لیگ برتر از استون ویلا و بلکبرن روورز که هزینه های زیادی را خرج می کردند و همچنین رقبای شگفت انگیز از جمله نورویچ سیتی و کوئینز پارک رنجرز عقب افتادند. گلزنی از نیمه های فصل قبل یک مشکل بود زمانی که برای آنها به قیمت از دست دادن عنوان قهرمانی لیگ تمام شد زیرا آنها متحمل شکست شدند یا با تساوی با تیم هایی که انتظار می رفت آنها را شکست دهند.

فرگوسن ابتدا سعی کرد آلن شیرر را از ساوتهمپتون در فصل نزدیک 1992 به خدمت بگیرد، اما او به بلکبرن روورز رفت. او سپس یک میلیون پوند برای دیون دوبلین خرج کرد که در چند بازی بعد از فصل دچار شکستگی پا شد و شش ماه از میادین دور بود. پیشنهاد 3 میلیون پوندی برای دیوید هرست، مهاجم شفیلد ونسدی رد شد و تا 7 نوامبر، یونایتد هشتم لیگ برتر شد.

عکس اریک کانتونا با پیراهن منچستر یونایتد

کانتونا به سرعت در تیم مستقر شد و در کنار مارک هیوز وارد تیم شد. در حالی که برایان مک کلر به خط هافبک منتقل شد. اریک کانتونا کمک زیادی به جهش سریع تیم کرد، نه تنها گلزنی کرد بلکه موقعیت هایی را برای سایر بازیکنان ایجاد کرد. اولین گل او در یونایتد در تساوی 1-1 مقابل چلسی در استمفوردبریج در 19 دسامبر 1992 و گل دوم او در باکسینگ دی در تساوی 3-3 مقابل شفیلد ونزدی در هیلزبورو به ثمر رسید، جایی که آنها بازی را 3-0 بردند و 3 امتیاز شیرین کسب کردند. با این حال پسر فرانسوی هرگز آرام نبود. در بازگشت به الند رود برای بازی با لیدز چند هفته بعد او به هوادار تف انداخت و توسط اتحادیه فوتبال 1000 پوند جریمه شد.

پس از آمدن کانتونا، یونایتد تنها دو بار در لیگ شکست خورد و فصل را با 10 امتیاز اختلاف در صدر جدول به پایان رساند، و برای اولین بار در 26 سال گذشته قهرمان شد و کانتونا را به اولین بازیکنی تبدیل کرد که پیاپی عناوین لیگ برتر انگلیس را به دست آورد. او با باشگاه های مختلف سه فصل متوالی به عنوان قهرمانی لیگ داخلی رسیده بود و به مارسی کمک کرد تا در سال 1991 قهرمان لیگ فرانسه شود.

فصل 1993-94 فصل ظهور شاه اریک

یقه بالا بود، پشت صاف، سینه بیرون زده بود. اریک طوری به میدان رفت که انگار صاحب آن مکان است.

یونایتد لیگ برتر را حفظ کرد و دو پنالتی  اریک کانتونا به آنها کمک کرد تا در فینال جام حذفی 1994 چلسی را با نتیجه 4-0 ببرند. او همچنین یک مدال نایب قهرمان جام لیگ فوتبال را به دست آورد که این تیم با نتیجه 3–1 به استون ویلا شکست خورد. او همچنین به عنوان بهترین بازیکن سال PFA در آن فصل انتخاب شد و با 25 گل در تمام رقابت ها به عنوان بهترین گلزن یونایتد به پایان رسید.

با این حال، فصل بدون لحظات جنجالی نبود. کانتونا به دلیل خروج تیم از لیگ قهرمانان مقابل گالاتاسرای از بازی اخراج شد و همچنین در بازی های پی در پی لیگ در مارس 1994، ابتدا در برابر سویندون تاون و سپس مقابل آرسنال اخراج شد. دو کارت قرمز متوالی باعث محرومیت کانتونا برای 5 بازی شد، از جمله بازی نیمه نهایی جام حذفی با اولدام اتلتیک، که یونایتد 1-1 مساوی کرد. کانتونا برای بازی مجدد در دسترس بود و به آنها کمک کرد 4-1 پیروز شوند.

فصل 94–1993 اولین فصل تعداد بازیکنان در لیگ برتر بود. اریک کانتونا شماره 7 پیراهن تیم را بر تن کرد. شماره تیمی که او تا پایان دوران حرفه ای خود در یونایتد حفظ کرد و قبلاً دارای وضعیت نمادین بود. ااین شماره قبلاً توسط اسطوره های باشگاه از جمله جورج بست و برایان رابسون پوشیده شده بود.

با این حال، شماره تیم برای مسابقات لیگ قهرمانان اروپا مشخص نشد و کانتونا در چهار بازی خانگی و خارج از خانه مقابل کیسپست هونود و گالاتاسرای پیراهن شماره 9 را پوشید. در 19 دسامبر 1993، او دو گل مقابل استون ویلا (نایب قهرمان فصل قبل) در پیروزی 3-1 به ثمر رساند که یونایتد را با 13 امتیاز در صدر لیگ قرار داد.

آنها فاصله خود را به 16 امتیاز افزایش دادند و در نهایت هشت امتیاز بالاتر از بلکبرن نایب قهرمان شدند. کانتونا با 26 گل در تمامی مسابقات بهترین گلزن یونایتد بود.

فصل 1994–95، حادثه کونگ فو و محرومیت از فوتبال

در فصل 1994-1995، یونایتد به دنبال کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی در لیگ بود، و در نیم فصل اول همه چیز به اندازه کافی برای بازیکن و باشگاه به آرامی پیش رفت. فصل با پیروزی 2–0 ومبلی بر بلکبرن در Charity Shield آغاز شد که در آن اریک کانتونا یک پنالتی را به ثمر رساند. کانتونا اغلب برای منچستریونایتد گلزنی می‌کرد، تیمی که فشار زیادی بر تیم بلکبرن وارد می‌کرد که در بیشتر فصل در صدر جدول بود.

به خصوص با پیروزی 4-2 در ایوود پارک در اواخر اکتبر که در آن کانتونا در برگه امتیازات قرار داشت. او همچنین در ماه بعد در یک پیروزی به یاد ماندنی 5-0 دربی مقابل منچسترسیتی در برگه امتیازات قرار گرفت و در 22 ژانویه در پیروزی خانگی 1-0 مقابل بلکبرن گل پیروزی را به ثمر رساند که رقابت برای عنوان قهرمانی را سخت تر کرد و تعداد کانتونا را به ارمغان آورد.

فیلم گل اریک کانتونا با لباس منچستر یونایتد

گل های لیگ در آن فصل به 12 رسید. او همچنین در پیروزی دور سوم جام حذفی در شفیلد یونایتد یک گل دیگر به ثمر رسانده بود و امکان دبل دوم نیز وجود داشت. آمدن مهاجم اندی کول از نیوکاسل یونایتد در 10 ژانویه این امیدها را بیشتر تقویت کرد، حتی اگر کول برای بازی های جام حذفی جام حذفی بازی کرد.

در 25 ژانویه 1995، او درگیر حادثه‌ای شد که سرفصل‌ها و جنجال‌هایی را در سراسر جهان به خود جلب کرد. در یک مسابقه خارج از خانه مقابل کریستال پالاس، کانتونا به دلیل لگد زدن به مدافع پالاس، ریچارد شاو، پس از اینکه شاو کانتونا را در طول بازی با علامت زدن دقیق او ناامید کرده بود، توسط داور اخراج شد. همانطور که او به سمت تونل راه می رفت، کانتونا یک ضربه به سبک کونگ فو را به سمت جمعیت زد، به طرف متیو سیمونز، حامی کاخ که از 11 ردیف پله پایین آمده بود تا با کانتونا توهین کند. ظاهراً سیمونز از کلمات ” لعنت به فرانسه برگرد، حرامزاده فرانسوی” استفاده کرده است. کانتونا این ضربه را با مشت های متوالی دنبال کرد. محرومیت طولانی مدت از بازی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شد، با برخی از منتقدان که اریک کانتونا را اخراج می‌کردند و هرگز اجازه نداشتند دوباره در انگلیس بازی کند در حالی که برخی دیگر خواستار محرومیت مادام‌العمر از فوتبال شدند.

عکس ضربه کنکو معروف اریک کانتونا

کانتونا علاوه بر اقدامات انضباطی از سوی باشگاه خود و اتحادیه فوتبال انگلیس، با اتهام جنایی حمله نیز مواجه شد که در 23 مارس به آن اعتراف کرد که منجر به دو هفته زندان شد، اگرچه او با قرار وثیقه در انتظار تجدید نظر آزاد شد. این یک هفته بعد در دادگاه تجدید نظر لغو شد و در عوض او به 120 ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد که صرف مربیگری کودکان در زمین تمرین یونایتد شد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی که بعداً برگزار شد، کانتونا به آرامی و عمدی گفت:

“وقتی مرغ های دریایی دنبال ماهیگیر می روند، به این دلیل است که فکر می کنند ساردین به دریا پرتاب می شود. خیلی ممنون.”

سپس کانتونا از جای خود بلند شد و ناگهان رفت و پشت سر خود یک اتاق رسانه ای مملو از تعجب و گیج گذاشت. برخی از خنده غش کردند. کسانی که در اتاق بودند سعی می کردند کلمات رمزآلود او را رمزگشایی کنند. مطابق با خواست اتحادیه فوتبال انگلیس اقدام اولیه یونایتد جریمه 20000 پوندی کانتونا به دلیل حمله و تایید این بود که او برای تیم اول تا پایان فصل بازی نخواهد کرد. اگرچه یونایتد همچنان در جستجوی دبل دوم بود. او همچنین توسط ایمه ژاکه، سرمربی تیم ملی فرانسه، کاپیتانی تیم ملی فرانسه را از دست داد. اتحادیه فوتبال سپس محرومیت را به هشت ماه افزایش داد و او را 10000 پوند دیگر جریمه کرد.

گراهام کلی، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس حمله خود را به عنوان “لکه ای بر بازی ما” توصیف کرد که باعث شرمساری فوتبال شد. سپس فیفا این تعلیق را در سراسر جهان تایید کرد به این معنی که اریک کانتونا نمی‌توانست با انتقال یا قرضی به یک باشگاه خارجی از این محرومیت بگریزد. کانتونا دیگر هرگز برای تیم ملی فرانسه بازی نکرد. باشگاه او در نهایت عنوان قهرمانی لیگ برتر را در رقابت با بلکبرن از دست داد.

حدس و گمان رسانه ها مبنی بر اینکه کانتونا پس از پایان محرومیتش یونایتد را ترک خواهد کرد و برای یک باشگاه خارجی بازی خواهد کرد وجود داشت و بسیاری از ناظران احساس می کردند که او نمی تواند با تشویق های اجتناب ناپذیر بازیکنان و هواداران رقیب کنار بیاید. اما فرگوسن او را متقاعد کرد که در این تیم بماند. منچستر علیرغم علاقه باشگاه ایتالیایی اینترمیلان او را نگه داشت.

حتی پس از امضای قرارداد جدید، کانتونا از شرایط محرومیت خود ناامید شد و در 8 آگوست درخواست فسخ قراردادش را ارائه کرد. چون دیگر نمی خواست در انگلیس فوتبال بازی کند. این پس از آن اتفاق افتاد که یونایتد توسط اتحادیه فوتبال انگلیس به خاطر به میدان گذاشتن کانتونا در بازی مقابل باشگاه دیگری در زمین تمرین باشگاه مورد انتقاد قرار گرفت که به عنوان یک بازی دوستانه تعریف شد. علیرغم اینکه باشگاه بازی را در چارچوب تمرین برگزار کرد. زیرا محرومیت او اجازه می داد او فقط در این نوع مسابقات بازی کند. این درخواست رد شد و دو روز بعد پس از جلسه ای در پاریس با فرگوسن او اعلام کرد که در باشگاه خواهد ماند.

عکس اریک کانتونا در مراسم معارفه در اولترافورد

در سال 2011 کانتونا گفت که حمله به سیمونز “احساس بزرگی” بود و خاطره ای بود که او برای طرفدارانش خوشحال است. اما “… این یک اشتباه بود”. در سال 2002، بدنامی ضربات کونگ فو در نظرسنجی کانال 4 در رتبه 12 از 100 گرم قرار گرفت. از انتقال به رئال ساراگوزا اسپانیا. کانتونا که در سال 2003 به بریتانیا بازگشت تا جایزه بهترین بازیکن دهه را در لیگ برتر 10 فصل دریافت کند. کانتونا درباره بازنشستگی زودهنگام خود گفت: ” وقتی فوتبال را کنار می گذارید، زندگی شما سخت می شود. باید بدانم زیرا گاهی اوقات احساس می‌کنم خیلی جوانی امم را ترک کردم. بازی را دوست داشتم اما دیگر اشتیاق نداشتم که زود بخوابم، با دوستانم بیرون نروم، مشروب نخورم، و کارهای دیگر را انجام ندهم، کارهایی که دوست دارم در زندگی.”

در سال 2004 از اریک کانتونا نقل شد که گفت ” من بسیار افتخار می کنم که طرفداران هنوز نام من را می خوانند، اما می ترسم فردا متوقف شوند. من از آن می ترسم زیرا دوستش دارم و هر چیزی که شما دوست دارید می ترسی ضرر کنی».

او در آگوست 2006 در شماره 7s مجله رسمی منچستریونایتد، یونایتد، مصاحبه ای انجام داد و اظهار داشت که او فقط به عنوان “شماره 1″  به یونایتد بازخواهد گشت و تیمی ایجاد خواهد کرد.

با این حال، کانتونا با مالکیت منچستر یونایتد توسط خانواده گلیزر مخالف است و اعلام کرده است که او حتی به عنوان یک مربی تا زمانی که آنها سرپرستی می کنند، به باشگاه بازنخواهد گشت.

در مارس 2014، کانتونا به دلیل یک حمله معمولی در جاده ریجنتز پارک در کمدن، شمال لندن دستگیر و اخطار شد. قربانی نیازی به مراقبت پزشکی نداشت.

کانتونا در آگوست 2019 جایزه رئیس یوفا را دریافت کرد. او در حالی که کلاهی صاف به سر داشت با نقل قول از شاه لیر ویلیام شکسپیر شروع کرد ” همانطور که مگس ها برای پسران بی بضاعت ما برای خدایان هستیم ”  قبل از اشاره به علم، جنگ و جنایت. مشابه پاسخ به کنفرانس مطبوعاتی ” مرغ دریایی” او در سال 1995، مخاطبان متحیر در سکوت تماشا کردند.

بازی اریک کانتونا در تیم ملی فرانسه

کانتونا اولین بازی کامل بین المللی خود را در اوت 1987 توسط هانری میشل مدیر تیم ملی مقابل آلمان غربی انجام داد. در سپتامبر 1988 کانتونا که پس از کنار گذاشته شدن از تیم ملی خشمگین بود در یک مصاحبه تلویزیونی پس از بازی از میشل به عنوان ” کیسه چرتی ” یاد کرد و به طور نامحدود از تمام مسابقات بین المللی محروم شد. با این حال میشل پس از مدت کوتاهی پس از آن اخراج شد زیرا نتوانست به جام جهانی فوتبال 1990 راه یابد. مربی جدید میشل پلاتینی بود و یکی از اولین اقدامات او یادآوری اریک کانتونا بود. پلاتینی اظهار داشت که تا زمانی که اریک کانتونا مربی بود، تا زمانی که فوتبال درجه یک رقابتی بازی می کرد، برای فرانسه انتخاب خواهد شد. این پلاتینی بود که انتقال کانتونا به انگلیس را آغاز کرد تا حرفه خود را از سر بگیرد. فرانسه به یورو 1992 که در سوئد برگزار شد، راه یافت. اما علیرغم مشارکت خیره کننده کانتونا و ژان پیر پاپن نتوانست در یک بازی پیروز شود. پلاتینی پس از فینال استعفا داد و جرارد هولیه جایگزین او شد.

اریک کانتونا در تیم ملی فرانسه

تحت هدایت هولیه، فرانسه پس از باخت در بازی آخر 2-1 در خانه مقابل بلغارستان، در حالی که تساوی کافی بود نتوانست به جام جهانی 1994 ایالات متحده راه یابد. هولیه استعفا داد و ایمه ژاکه مسئولیت را بر عهده گرفت. ژاکه برای آماده سازی برای یورو 96 شروع به بازسازی تیم ملی کرد و کانتونا را به عنوان کاپیتان منصوب کرد. کانتونا تا زمان حادثه سلهرست پارک در ژانویه 1995 کاپیتان بود. محرومیت ناشی از این حادثه همچنین مانع از بازی او در بازی های بین المللی برای زین الدین زیدان شد زیرا ژاکه تیم را با بازیکنان جدید بازسازی کرده بود. کانتونا پاپن و دیوید ژینولا جای خود را در ترکیب از دست دادند و دیگر هرگز برای تیم فرانسوی انتخاب نشدند و به این ترتیب یورو 96 را از دست دادند. ژاکت اظهار داشت که اگرچه انتقاد رسانه ها در مورد حذف کانتونا وجود داشت زیرا او بهترین فوتبال خود را در لیگ برتر بازی می کرد. تیم بدون اریک کانتونا خوب کار کرده است و او می‌خواست به بازیکنانی که آنها را تا اینجا برده بودند ایمان داشته باشد.

در مصاحبه ای در سال 2015 با شبکه رادیویی فرانسوی France Info، کانتونا اظهار داشت که اگر هنوز به تیم ملی دعوت می شد تا جام جهانی 1998 که در کشور مادری کانتونا برگزار شد بازی می کرد. کانتونا همچنان از مردمی که در راس تیم ملی خود قرار دارند خشم دارد. اما کشور فوتبالی خود را تحسین می کند. در یورو 2004 و جام جهانی 2006، او از انگلیس حمایت کرد و نه از فرانسه.

حرفه بازیگری

کانتونا کار بعدی خود را بیشتر به عنوان یک بازیگر در سینمای فرانسه متمرکز کرد، زیرا اولین نقش خود را به عنوان یک بازیکن راگبی در فیلم Le bonheur est dans le pré داشت که در سال 1995 از فوتبال محروم شد. در اواخر دهه 1990، او به عنوان سفیر فرانسه در فیلم انگلیسی الیزابت (1998) بازی کرد. او در سال 2002 فیلم کوتاهی به نام Apporte-moi ton amour را کارگردانی کرد. او به عنوان یک فیلسوف باروم اسرارآمیز در فیلم مستقل بریتانیایی جک می گوید که در سپتامبر 2008 به صورت دی وی دی منتشر شد. او در فیلم فرانسوی (2009) در نقش کارگردان تیری گریماندی نقش آفرینی کرد و یکی از تهیه کنندگان و بازیگر اصلی فیلم کن لوچ است. فیلم در جستجوی اریک (2009) نامزد نخل طلایی شد. او در نقش The Corsican در وسترن دانمارکی The Salvation که در سال 2014 در Ca نمایش داده شد بازی کرد.

فوتبال ساحلی

مدت کوتاهی پس از جدایی از منچستریونایتد در سال 1997، اریک کانتونا کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی فرانسه شد و از طریق برادرش جوئل که قبلاً بخشی از تیم ملی فرانسه بود و برای انجام مسابقات به دنیا سفر می کرد، به این ورزش علاقه مند شد. کانتونا به علاقه خود به بازی های فوتبال ساحلی در جنوب آسیا و در افتتاحیه جام فوتبال ساحلی کروننبورگ در سال 2002 در شهر برایتون انگلستان ادامه داد.

کانتونا به‌عنوان یک چهره قابل تشخیص، کلید رشد فوتبال ساحلی در سال‌های اولیه ورزش بود، و مغناطیسی برای جذب طرفداران به رویدادهای فوتبال ساحلی بود و همچنین به ترویج این ورزش کمک کرد و در سال 2002 گفت: «از نظر فیزیکی دشوار است. از نظر فنی دشوار است و از نظر تاکتیکی نیز دشوار است. ما باید خیلی سخت کار کنیم و به طور منظم با هم تمرین کنیم. فوتبال ساحلی همه چیز مورد نیاز برای یک ورزش عالی را دارد.”

او با مدیریت و بازی در تیم فرانسوی که اولین عنوان اروپایی خود را در لیگ فوتبال ساحلی یورو 2004 و افتتاحیه جام جهانی فوتبال ساحلی فیفا در سال 2005 در ریودوژانیرو اولین و تنها عنوان جهانی فرانسه تا به امروز به دست آورد.

این آخرین سال کانتونا به عنوان بازیکن بود. با این حال او به مربیگری تیم ملی فرانسه در جام جهانی فوتبال ساحلی 2006 ادامه داد که در مقام سوم به پایان رسید. در سال 2007 اریک کانتونا یک سال موفقیت‌آمیز دیگر را به‌عنوان سرمربی سپری کرد و فرانسه را به مقام چهارم جام جهانی رساند و به سختی قهرمانی اروپا را از دست داد و پس از باخت 7 بر 6 در فینال یورو فوتبال ساحلی 2007 به نایب قهرمانی مقابل پرتغال رسید.

جام جهانی برای اولین بار در سال 2008 در فرانسه برگزار شد. با این حال، کانتونا پس از باخت به ایتالیا در مرحله یک چهارم نهایی، نتوانست به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کند.

پس از ناکامی به عنوان سرمربی در راهیابی فرانسه به جام جهانی برای اولین بار در سال 2009 مرگ کانتونا به عنوان سرمربی در سال 2010 مشخص شد زیرا نه تنها فرانسه در راهیابی به جام جهانی آینده باز هم شکست خورد بلکه کانتونا هدایت تیم ملی را نیز برعهده داشت. این تیم از دسته برتر لیگ فوتبال ساحلی یورو به دسته B سقوط کرد.

این مجموعه ناامیدی ها منجر به استعفای کانتونا از سرمربیگری فرانسه در سال 2011 شد. پس از تقریباً 15 سال حضور در تیم. در سال 2019 مجله فرانس فوتبال کانتونا را در مقاله ای به نام “10 افسانه فوتبال ساحلی” در رتبه چهارم قرار داد.

سبک بازی کانتونا

کانتونا که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان نسل خود، یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر در تمام دوران و به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فرانسه و منچستریونایتد تا کنون در نظر گرفته می‌شود. طرفداران منچستز یونایتد او را ” شاه اریک” می خوانند. کانتونا یک بازیکن بزرگ، از نظر بدنی قوی، سخت کوش و سرسخت، یک مهاجم در سطح جهانی بود که مهارت فنی و خلاقیت را با قدرت و توانایی گلزنی ترکیب می کرد.

او علیرغم قد و هیکل با شکوه خود به دلیل بالاتنه بلندش که مرکز ثقل پایین تری نسبت به اکثر بازیکنان هم قد و قامتش داشت بازیکنی زیبا روی توپ بود و از مهارت های فنی قوی و کنترل توپ نیز برخوردار بود. علاوه بر این او به دلیل بینایی، پاس دادن، هوش، تند اندیشی و مهارت های بازی سازی، به علاوه چشم به گلزنی و توانایی ضربه زدن قوی و دقیق، که اغلب او را از ضربات و رگبارهای دیدنی گل می زد، شهرت داشت.

به این ترتیب، او اغلب در طول دوران حرفه‌ای خود در نقشی آزاد و خلاق بین خطوط میانی و فوروارد بازی می‌کرد و به‌عنوان مهاجم سایه در پشت مهاجم اصلی عمل می‌کرد زیرا تمایل داشت برای بازیابی توپ و سازماندهی حملات در اعماق خط میانی زمین قرار بگیرد. همچنین توانایی او در گلزنی و دادن پاس گل برای هم تیمی ها او را به خطوط تهاجمی نزدیک نگه می داشت.

عکس قهرمانی اریک کانتونا در لیگ انگلیس با منچستر یونایتد

با این حال اریک کانتونا همچنین به دلیل توانایی در نگه داشتن توپ پشت به دروازه به عنوان یک مهاجم بیرون هم بازی می کرد. هافبک تهاجمی، یا حتی گاهی اوقات به عنوان هافبک میانی نیز به بازی گرفته می شد. او همچنین یک پنالتی و ضربه آزاد دقیق بود.

او به دلیل قد، هیکل، حس موقعیت و دقت سر، در هوا قوی بود؛ همچنین از نظر روحی و جسمی سرسخت بود و به دلیل فرمانده و کاریزماتیکش بسیار مورد توجه بود. شخصیت، و همچنین رهبری و شجاعت او به کاهش فشار روی هم تیمی هایش کمک می کرد.

در واقع، کانتونا همچنین به دلیل بالا بردن یقه خود در طول مسابقات معروف بود. وین بارتون خاطرنشان می کند که اولین بار در یک بازی دربی منچستر در 7 نوامبر 1993، پس از حذف یونایتد از اروپا به دست گالاتاساری، یقه خود را بالا کرد و اظهار داشت: “کسی تعجب می کند که آیا به روش خرافی خود این روش کانتونا برای آرام کردن بود. آتش درون او پس از سفر به ترکیه راهی برای تمرکز افکارش بر حرکت رو به جلو.» هنگامی که از او در مورد دلیل ظاهر معروف خود در میدان پرسیدند، اظهار داشت: «من آن را برنامه ریزی نکردم. در طول یک بازی هوا سرد بود و یقه‌ام فقط بالا می‌ماند. ما برنده شدیم، بنابراین این عادت شد که با یقه‌ام بالا بازی کنم.”

توپ و همچنین توانایی او برای شروع بازی های هجومی پس از به دست آوردن مالکیت مجدد بی نظیر بود. همچنین در رسانه ها به دلیل نظم و انضباط و فداکاری خود در تمرینات مورد تحسین قرار گرفت. با وجود استعداد و توانایی طبیعی او همچنین به دلیل پرخاشگری، رفتارهای متخاصم، خلق و خوی بی ثبات و عدم نظم در زمین و همچنین تمایل به انجام چالش های سخت بدنام بود که او را به یک چهره بسیار بحث برانگیز در جهان تبدیل کرد.

علاوه بر این، او به صراحتا در مورد تعدادی از مسائل شهرت داشت و حتی در رسانه ها به آنچه به عنوان متکبر تلقی می شد متهم شد. وقتی از او پرسیدند که مثلاً زیدان یا پلاتینی بهترین بازیکن فرانسوی تمام دوران بوده است، او گفت: ” نه، من هستم ” و به خاطر عملکرد ناامیدکننده‌اش در رقابت‌های باشگاهی اروپا مشهود بود.

نظر وب سایت منچستر یونایتد در خصوص اریک کانتونا

چهار فصل و نیم این مرد فرانسوی در اولدترافورد اسطوره است.

اریک کانتونا برای بازی در منچستر یونایتد به دنیا آمد که یقه پیراهن شماره 7 به قدری سفت و قائم که گویی نشاسته شده باشد با آن نگاه شاهانه، تظاهرکننده و متانت، برای بازی در منچستریونایتد به دنیا آمد  و حتی بهتر از آن او را از سراسر پنین نیشگون گرفتند تا این کار را انجام دهد.

“کودک وحشتناک” سرگردان فوتبال فرانسه با وجود موفقیت در عنوان قهرمانی با مارسی در سال 1991 و پایان نیم قرن بازی ملی برای کشورش. کانتونا در سن 25 سالگی از بازی بازنشسته شده بود که آزمایشی با شفیلد ونزدی توجه ها را جلب کرد. هاوارد ویلکینسون، سرمربی لیدز یونایتد، مشتاق تقویت ثروت قهرمانی تیمش در فصل 1991/92 بود. به اندازه کافی در این مورد گفته شد. با توجه به موفقیت او در یورکشایر و هت تریک چریتی شیلد مقابل لیورپول در خلال فصل 1992/1993 تحقیقات سر الکس فرگوسن در مورد اینکه آیا این مرد فرانسوی ممکن است برای فروش باشد یا خیر در ماه دسامبر با تکان دادن سر مواجه شد.

یک قرارداد 1.2 میلیون پوندی – نه این اشتباه چاپی نیست – به سرعت انجام شد و کانتونا دست به کار شد. در چهار و نیم فصل بعدی او نام خود را به طور غیر قابل حذفی در تاریخ باشگاه ثبت کرد. قلب و روحش ظاهراً با آن همراه است: جملات پیشگویانه اش، فرانسوی بودن خالص، خوب و یافتن خانه ای معنوی در زمین چمن. جایی که جورج بست دو دهه قبل از آن به شکلی باشکوه در آن بود.

قطعه گم شده در اره منبت کاری اره مویی قهرمانی که مدت ها در انتظارش بود. 9 گل کانتونا در 22 بازی لیگ کمک کرد تا اولین جام لیگ برتر در سال 1992/93 را به خانه بیاوریم. کانتونا گلزن برتر در دو دور دیگر هم شد. این فقط توانایی فنی او نبود که تخیل را برانگیخت بلکه ویژگی های جادویی او بود.

عکس اریک کانتونا در کنار سر الکس فرگوسن

او به عنوان مثال رهبری می کرد، سرکش بود و هرگز تسلیم نمی شد. این یک رابطه سه طرفه بین بازیکن، هم تیمی و هواداران بود. محرومیت ماهانه در فصل 1994/95 به دنبال مشاجره بدنام کونگ فو با یکی از طرفداران کریستال پالاس در پارک سلهرست، کانتونا حیثیت خود را حفظ کرد و 120 ساعت خدمات اجتماعی خود را بدون شکایت انجام داد.

او در بازگشتش گل زد در مقابل دشمن قدیمی لیورپول در اکتبر یک پنالتی برای نجات یک امتیاز در اولدترافورد به ثمر رساند. با کانتونا که استعدادهای دیوید بکهام جوان و رایان گیگز را تنظیم کرد و روی کین در مقام ژنرال خط میانی یونایتد مقاومت ناپذیری را در فصل 1995/96 نشان داد.

کانتونا با 19 گل در تمامی رقابت ها پیشتاز بود یکی از چهار مردی که دو رقمی شده است. او در شش بازی متوالی لیگ برتر در ماه های مارس و آوریل گلزنی کرد زیرا یونایتد با چالش متزلزل نیوکاسل یونایتد برای کسب عنوان قهرمانی روبرو شد.

و دوباره اریک کانتونا بود که در ومبلی در صحنه‌ی جمعیت شلیک کرد تا لیورپول را در فینال جام حذفی شکست دهد تا دومین دابل را در سه فصل انجام دهد. آن فصل اوج حضور او در اولدترافورد بود. در پایان فصل 1996/97، یک عنوان دیگر در کیف داشت، اما با ناامیدی از خروج از نیمه نهایی اروپا که نشان از تحمل سختی داشت، او از مرحله چپ خارج شد. اعمال او درخشان است و هرگز محو نمی شود. زنده باد مقاومت!

علت خداحافظی اریک کانتونا

وقتی پایان رسید، کمی عجیب بود.

فینال عالی این بود که کانتونا جام لیگ برتر را بالای سر برد.

پنج روز پس از آخرین بازی لیگ در اولدترافورد، کانتونا در شهادتی برای دیوید باست، مدافعی که پس از آسیب دیدگی وحشتناک در بازی با یونایتد در فصل قبل، دوران حرفه‌ای او پایان یافت، یونایتد را در مقابل کاونتری هدایت کرد.

کانتونا آن شب دو بار در هایفیلد رود گلزنی کرد و دیگر هیچ گلی به ثمر رساند.

بعداً، فرگوسن فاش کرد که کانتونا پس از حذف یونایتد از لیگ قهرمانان اروپا توسط بوروسیا دورتموند در نیمه نهایی، تصمیم به بازنشستگی گرفته است.

او موقعیت های بسیار مهمی را از دست داده بود و فرگوسن به حق پس از آن در رختکن عصبانی شده بود. این یک فرصت به شدت از دست رفته بود.

صبح روز بعد، کانتونا با مدیر خود صحبت کرد. همانطور که فیلیپ اوکلر در بیوگرافی خود از این بازیکن می گوید، فرگوسن احساس می کرد که چه چیزی در راه است.

او گفت: «پیش‌بینی بدی داشتم.

می‌توانستم حدس بزنم که او (کانتونا) می‌خواست به من چه بگوید. من متوجه تغییرات زیادی در خلق و خو و ظاهر فیزیکی او شده بودم.”

فیلمهای اریک کانتونا

Year Title Role Notes
1995 Eleven Men Against Eleven Player Television film
1995 Happiness Is in the Field Lionel
1998 Elizabeth Paul de Foix
1998 Mookie Antoine Capella
1999 The Children of the Marshland Jo Sardi
2001 The High Life Joueur de pétanque 2
2003 The Overeater Séléna
2003 The Car Keys Comedian
2005 It’s Our Life! Pierre
2005 Une belle histoire
2006 Lisa et le pilote d’avion Fando
2007 The Second Wind Alban
2008 Jack Says Man At Bar
2008 Black Butterfly Jack Television film
2008 French Film Thierry Grimandi
2009 Looking for Eric Himself Executive producer
2009 La liste Michaël Lombardi Television film
2010 Together Is Too Much Gérard
2011 Switch Damien Forgeat
2011 De Force Manuel Makarov
2011 Etreinte Eric
2012 Porn in the Hood Football coach
2012 Hip Moves Michel
2013 You and the Night The Stallion
2013 The Class of ’92 Himself Documentary
2014 The Salvation The Corsican
2015 The Mad Kings Jacky Chichinet
2016 Marie & the Misfits Antoine
2017 Anka Brazilijanac
2018 Ulysses & Mona
2020 Inhuman Resources Alain Delambre Miniseries
2021 Sir Alex Ferguson: Never Give In Himself Documentary

درگیری های اریک کانتونا

او در دوره های مختلف چه در زمان بازی در لیگ فرانسه و چه در زمانی که در انگلستان بازی می کرد با افراد مختلفی از هم تیمی و مربی خود تا تماشاگران درگیر شده بود. استعداد عجیبی داشت و اخلاق خیلی بدش این استعداد را سوزاند.

بازی خداحافظی اریک کانتونا

اریک کانتونا تنها 30 سال داشت و هنوز یک سال از قراردادش با یونایتد باقی مانده بود که در 18 می 1997 تصمیم خود را برای بازنشستگی از فوتبال اعلام کرد.

او می خواست در اوج برود و به عنوان قهرمان لیگ برتر به دوران حرفه ای خود پایان داد و دیگر هرگز در رقابت بازی نکرد.

جمله معروف اریک کانتونا

“من مرد نیستم. من فرانسوی نیستم. من اریک کانتونا هستم!”

نظر فرگوسن در مورد اریک کانتونا

شبیه یک نامه عاشقانه است – سندی غم انگیز، رمانتیک، آرمان گرایانه و افشاگر که نشان می دهد فرگوسن به «کاتالیزور» آشفته و پیچیده خود علاقه داشت.

زمانی که تمریناتمان را دوباره شروع کردیم، منتظر بودم تا شما به شکل عادی ظاهر شوید، اما فکر می‌کنم این به امید واقع‌گرایی بود و از نگاه شما می‌دانستم که وقتی با یک موترام آشنا شدیم، دوران حضور شما در منچستریونایتد به پایان رسیده است. اگرچه، هنوز هم احساس می‌کنم که باید هم توصیه‌های پدرت و هم من را می‌پذیرفتی و قبل از گرفتن چنین تصمیم مهمی تعطیل می‌کردی.

امیدوارم به زودی با هم گپ، نوشیدنی یا غذا بخوریم. می دانم که باشگاه در مورد شام پیش رو برای شما نامه نوشته است و امیدوارم شما آن را مدیریت کنید، اما این مهمترین چیز نیست، زیرا یادآوری می کنم که ما چقدر بازیکن خوبی برای منچستریونایتد بودیم و چقدر از آن سپاسگزارم. خدمتی که به من دادی من هرگز آن را فراموش نمی کنم و امیدوارم شما هم فراموش نکنید.

شما همیشه به اینجا خوش آمدید و اگر به طور غیرمنتظره برای یک فنجان چای، بدون هیاهو، فقط برای گپ زدن به عنوان دوستان وارد شوید، این برای من بیش از هر چیزی معنی دارد. اریک، اگر به من نیاز داشته باشی، جایی که من هستم، و حالا که دیگر یکی از بازیکنان من نیستی، امیدوارم بدانی که دوستی داری.»

به نظر می‌رسید که حتی فرگوسن هم که احساساتی و آسیب‌پذیر بود، خداحافظی با اریک کانتونا را دشوار می‌دانست.

انتهای مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x