آشپزی

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود در کمتر از 30 دقیقه

فلافل جزو غذاهای محبوب ایرانی ها است که به سرعت حاضر می شود. این بار بر آن شدیم تا طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را به شما آموزش دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ فلافل یکی از پرطرفدارترین و ارزان ترین غذاها در کل دنیاست که جایگاه بسیار خوبی در بین مردم کشور عزیزمان ایران دارد. در ادامه تصمیم داریم طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را به شما آموزش دهیم.

فلافل یکی از معروف ترین غذاهای عربی است که این بار آن را به صورت رژیمی و در فر تهیه می کنیم.

فلافل یک غذای محبوب و سنتی در فرهنگ پارسی است. این غذا اصالتاً از کشورهای خاورمیانه مانند ایران، لبنان و مصر مشتق شده است. فلافل به صورت اصلی از لوبیا چیتی یا نخود تهیه می‌شود و اغلب به همراه مقداری از ادویه‌ها و سبزیجات مثل جعفری و کرفس تهیه می‌شود.

برای تهیه فلافل، لوبیا چیتی را با دقت خرد می‌کنند و با ادویه‌هایی مانند پودر سیر، زیره، کمون و نمک مخلوط می‌کنند. سپس این مخلوط را به شکل گرد و کوچک درآورده و سرخ می‌کنند. فلافل همچنین می‌تواند در روغن گرم سرخ شود یا در دیگ مخصوص فلافل پخته شود.

فلافل خانگی ساده با نخود معمولاً با نان لواش، خیارشور، رب گوجه فرنگی، آبغوره و سس‌های خاصی مانند سس طحال، پودینه و ماست مشهور است. این غذا به عنوان یک نوع نوشیدنی یا همراه با غذاهای دیگر مصرف می‌شود و محبوبیت بسیاری در بین افراد با طعم خوشمزه، قوام مطلوب و ارزان قیمت خود کسب کرده است.

مواد لازم در طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود برای 4 نفر

خود 300 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 6 حبه
تخم مرغ 1 عدد
جعفری (اختیاری) 1 دسته کوچک
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
ادویه فلافل 1 قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز ½ قاشق چایخوری
زیره ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
نمک و روغن به میزان لازم

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

مرحله اول

برای تهیه فلافل خانگی ساده با نخود، ابتدا باید نخود را خیس کنید. برای این کار نخودها را در ظرف مناسبی بریزید و به اندازه کافی آب سرد به ظرف اضافه کنید تا سطح آب از نخود بیشتر شود.

مرحله دوم

حالا باید اجازه دهیم نخودها حداقل 24 ساعت در آب خیس بخورند. برای جلوگیری از بوییدن نخودها باید هر 6 ساعت آب ظرف را عوض کنیم.ضمنا تعویض آب تورم نخود را کاملا از بین می برد.

مرحله سوم

بعد از اینکه نخودها خوب خیس خوردند آنها را می شوییم و آبکشی می کنیم سپس در همزن مخلوط می کنیم. سپس سیر و پیاز را پوست گرفته و (پیاز 4 قاچ شده) را به مخلوط کن اضافه می کنیم. این بخش برای تهیه فلافل خانگی ساده با نخود بسیار مهم است.

مرحله چهارم

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

در این مرحله بعد از شستن، جعفری را به مخلوط کن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به صورت خمیر درآیند. سپس مخلوط فلافل خانگی ساده با نخود را از مخلوط کن خارج کرده و در ظرف بزرگ و بزرگی بریزید.

مرحله پنجم

حالا آرد نخودچی را به همراه بیکینگ پودر، چاشنی فلافل، پودر تخم گشنیز، زیره، فلفل سیاه و پاپریکا به مخلوط فلافل اضافه می کنیم. اضافه کردن تخم مرغ اختیاری است، اما اگر قبلا فلافل درست نکرده اید، توصیه می کنیم تخم مرغ را اضافه کنید.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوط فلافل خانگی ساده با نخود را با دست خوب ورز می دهیم تا ادویه ها کاملا جذب شوند. پس از اینکه مخلوط فلافل کاملا یکدست شد، روی ظرف را سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید.ساندویچ مرغ یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین ساندویچ های دنیاست که با مواد مختلفی درست می شود.

مرحله هفتم

اگر می خواهید فلافل ترد و خوشمزه تری داشته باشید باید مخلوط فلافل را از شب قبل تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید. اما اگر زمان کافی برای این کار ندارید، حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله هشتم

بعد از اینکه مخلوط فلافل خانگی ساده با نخود خوب استراحت کرد از یخچال خارج می کنیم. سپس یک کاسه آب در مقابل خود قرار می دهیم. حالا یک ماهیتابه کوچک و عمیق را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روغن مخصوص سرخ کردن را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

همانطور که حتما در فلافل فروشی ها دیده اید، باید به اندازه ای روغن اضافه کنیم که فلافل در روغن شناور شود. بعد تابه فلافل را در ظرف آب قرار دهید تا خیس شود و سس فلافل به آن نچسبد.

مرحله دهم

عکس فلافل خانگی

حالا مخلوط فلافل را با قاشق می گیریم و داخل قالب می ریزیم سپس با پشت قاشق صاف می کنیم.سپس فلافل های فرم گرفته را در روغن داغ شده می ریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم بپزند.

مرحله یازدهم

از آنجایی که فلافل خانگی ساده با نخود بسیار غلیظ است، حرارت زیر تابه باید کم باشد تا فلافل کاملا پخته شود. حرارت زیاد باعث می شود فلافل به سرعت طلایی شود و هسته آن خام بماند. در آخر فلافل های سرخ شده را در توری فلزی می چینیم تا چربی اضافی آنها گرفته شود.

مرحله دوازدهم

برای گرفتن روغن اضافی فلافل ها از حوله هم می توانیم استفاده کنیم. باید روغن فلافل را بگیریم تا ترد و ترد شوند. در آخر فلافل ها را با نان باگت و تزیینات دلخواه سرو می کنیم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x