سلامت

قرص آلپرازولام (زاناکس) چیست؟ + نحوه مصرف، عوارض

اگر پزشک برای شما قرص آلپرازولام تجویز کرده است، هدف او درمان علائم و نشانه‌های بیماری شما است. این دارو یک‌راه حل کوتاه‌مدت برای درمان اضطراب در شرایط خاص شما تجویزشده است. بااین‌حال عوارضی بعد از مصرف این دارو رخ می‌دهد که نیاز است با آن‌ها آشنا شوید.

به گزارش پارت نیوز؛ قرص آلپرازولام به‌طور کامل اختلال اضطراب را درمان نمی‌کند، در عوض به کاهش علائم کمک می‌کند تا روند درمان اصلی مانند روان‌درمانی را برای بیمار آسان‌تر کند.

بسیاری از افراد آلپرازولام را بانام تجاری آن زاناکس (Xanax) می‌شناسند. این دارو برای درمان قطعی و کامل تجویز نمی‌شود، بلکه بااین‌حال آلپرازولام تنها برای کمک به مدیریت علائم اضطراب در مدت کوتاهی تجویز می‌شود. پزشکان از این دارو به‌عنوان گزینه درمانی اصلی استفاده نمی‌کنند، بلکه به‌عنوان مکملی در کنار روش‌های درمانی دیگر از آن استفاده می‌کنند تا بیشترین تأثیر را از آن بگیرند.

تاثیر قرص آلپرازولام بر مغز

جعبه آلپرازولام

این دارو برای درمان قطعی و کامل تجویز نمی‌شود، بلکه این دارو سال‌ها است که برای مشکلات متعدد مغز و اعصاب و اختلالات مربوط به روان بیماران تجویز ‌می‌شود. میزان موفقیت آلپرازولام در درمان اضطراب شدید و حملات هراس یا پنیک بسیار بالا است.

داروی آلپرازولام باعث کاهش فعالیت‌های عصبی در مغز می‌شود. به عبارت دیگر، این دارو با افزایش ایجاد ترکیبی از اسید گاما امینوبوتیریک (GABA) در مغز باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود.

موارد مصرف قرص الپرازولام

برای درمان هر یک از این موارد و کنترل عوارض و علائم آن‌ها می‌توان از آلپرازولام استفاده کرد.

  • درمان اضطراب
  • درمان افسردگی
  • درمان اختلال خواب
  • دردمان اختلالات ترس

موارد منع مصرف قرص آلپرازولام

در موارد زیر جدا از مصرف آلپرازولام خودداری کنید.

  • در دوران بارداری و شیردهی
  • سابقه حساسیت به آلپرازولام یا سایر بنزودیازپین‌ها، رنگ‌ها و مواد محافظ
  • گلوکوم با زاویه بسته

تداخل دارویی قرص آلپرازولام

آلپرازولام همزمان با داروهای ایتراکونازول و کتوکونازول منع مصرف دارد. گریپ فروت نیز می‌تواند با این دارو تداخل ایجاد کند؛ لذا در رابطه با مصرف این میوه نیاز است با پزشک مشورت کنید. از مصرف الکل در حین مصرف و در طول دوره درمانی که پزشک متخصص برایتان مشخص کرده؛ خودداری کنید.

در صورتی که داروهایی مانند سایمتیدین، دیگوکسین، فلووکسامین، نفازودون، داروهای ضد ایدز مانند ریتوناویر، فلوکونازول و وریکونازول را مصرف مکنید؛ حتماً باید پزشک را قبل از تجویز دارو در جریان بگذارید.

مدت‌زمان تأثیر قرص خواب آلپرازولام

آلپرازولام 0.5

این دارو انواع مختلفی در جذب دارد. اما باید در حالت کلی شما آماده خواب شده باشید و در جای خواب خود دراز کشیده باشید تا پس از مصرف دارو دچار توهم نشوید. برخی از آن‌ها از انواع آهسته رهش، برخی پیوسته رهش و برخی دیگر سریع رهش هستند. همین مورد به میزان اثر آن‌ها و مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا دارو برای خواب اثر کند، مؤثر است.

قرص سریع رهش آن ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد تا اثر کند. پیوسته رهش آن به‌آرامی اثر می‌گذارد و ۹ ساعتی طول می‌کشد تا تأثیر آن کامل شود. اما اثربخشی آن از ۱ ساعت بعد از خوردن شروع می‌شود. اثر آرام بخشی این دارو در افراد مسن طولانی‌تر است؛ لذا حوادثی مثل زمین خوردن در این دسته افراد بسیار محتمل است.

آلپرازولام برای بی‌خوابی

این دارو می‌تواند هوشیاری شمارا تحت تأثیر قرار دهد و در دسته داروهای خواب‌آور نیز قرار می‌گیرد؛ در هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، احتیاط کنید.

قرص آلپرازولام ۱ برای چیست؟

در صورت نیاز دوز این دارو افزایش پیدا می‌کند و به آلپرازولام ۱ می‌رسد. برای کسانی که به دوزهای بالاتر این دارو نیاز داشته، ممکن است که از دوزهای بالاتر در یک روز هم استفاده شود و این تنها به نظر دکتر روانپزشک بستگی دارد.  در صورت استفاده از آلپرازولام مایع، حتماً از قطره‌چکان مخصوص آن برای تعیین دوز مصرفی استفاده کنید.

دوز قرص آلپرازولام ۰/۵ برای چیست؟

قرص آلپرازولام

از آنجایی‌که برای درمان و کنترل علائم بیماری‌ها ابتدا دوز پایین دارو تجویز می‌شود. اما استفاده از دوزهای بالاتر مؤثر آن در ادامه توسط پزشک  تشخیص داده می‌شوند. مقدار مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک مشخص شود. مقدار معمول مصرف دارو به شرح زیر می‌باشد:

بزرگسالان برای اضطراب
دوز 0.25-0.5 سه بار در روز
اختلالات پانیک و افسردگی: دوز 0.5، سه بار در روز

عوارض قرص آلپرازولام

این دارو را می‌توان همراه یا بدون غذا مصرف کرد. اما بهتر است که برای پیشگیری از عوارض گوارشی آن را با غذای نیمه سنگین دریافت کرد. آلپرازولام همراه با اثرات مثبت خود، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای نیز ایجاد کند. اگرچه تمامی این عوارض داروی آلپرازولام برای همه افراد پیش نمی‌آید، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشند. به علت احتمال ایجاد وابستگی، این دارو فقط با تجویز پزشک مصرف شود.

در صورت کم شدن اثربخشی دارو حتماً پزشک خود را مطلع کنید. از قطع کردن ناگهانی دارو خودداری کنید. خواب‌آلودگی، گیجی، افزایش تولید بزاق و تغییر در میل یا توان جنسی از عوارض این قرص می‌باشد. در صورت تشدید یا تداوم هرکدام از این علائم، با پزشکتان صحبت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه و عدم تعادل به‌آرامی از جایتان بلند شوید.

درصورتی‌که پزشک قرص آلپرازولام را برای شما تجویز کرده است، نگران نباشید چراکه در شرایط شما فواید این دارو بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آلپرازولام را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض نادری که ممکن است در طول روند درمانتان آن را تجربه کنید، عبارت‌اند از:

  • تغییر خلق (توهم، افکار خودکشی)
  • لکنت زبان یا اختلال گفتاری
  • عدم تعادل
  • اختلال در هنگام راه رفتن
  • یا مشکلات حافظه مواجه شدید

در صورت مشاهده این علائم باید سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. همچنین علائمی مانند زردی پوست و چشم یا تشنج ازجمله علائم بسیار نادر اما خطرناکی هستند که سریعاً باید به فوریت‌های پزشکی مراجعه نمایید. واکنش آلرژیک جدی نیز وجود دارد که لازم است بدانید باوجود درصد احتمال کم وقوع این عوارض؛ اما نیازمند پیگیری فوری می‌باشند. این علائم عبارت‌اند از علائم پوستی مانند خارش، تورم مخصوصاً در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید، اختلال تنفسی که باید جدی گرفته شوند.

بااین‌حال اگر با مواردی را حس کردید که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده بود، نیاز است که با دکتر خود در صورت در دسترس نبودن پزشک با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قرص آلپرازولام باعث چاقی می‌شود؟ از شایع‌ترین عوارض داروی الپرازولام در زنان

از عوارض این دارو تغییر در اشتها و افزایش یا کاهش وزن هم هست. بنابراین اگر اشتهای شما به علت عوارض مصرف دارو تغییر کرد و وزن شما زیاد شد یا اشتهای شما بیشتر شد، احتمال زیاد وزن زیاد می‌کنید و دچار چاقی می‌شوید. بنابراین اگر با چاقی در این دارو مواجه شدید، سعی کنید به راه‌حل‌های دیگر برای کنترل وزن خودروی بیاورید.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x