سلامت

خربزه برای دیابتی ها ضرر دارد یا نه؟ + فواید و مضرات

دیابتی ها خربزه بخورند یا نخورند؟ با شروع تابستان و ورود خربزه به بازار خیلی ها می خواهند بدانند که خربزه برای دیابتی ها ضرر دارد یا نه؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

به گزارش پارت نیوز؛ یک کارشناس تغذیه در پاسخ به این سوال که خربزه برای دیابتی ها ضرر دارد یا نه؟ گفت: دیابتی‌ها و مبتلایان به اضافه وزن از مصرف زیاد از حد میوه های با قند زیاد مثل خربزه خودداری کنند.

خربزه برای دیابتی ها ضرر دارد یا نه؟

با اینکه خوردن خربزه، مثانه را پاک، ادرار را افزایش و سنگ مثانه را آب و دفع می‌کند اما دیابتی‌ها و مبتلایان به اضافه وزن باید از مصرف زیاد آن جدا خودداری کنند. قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده و خیلی زود جذب خون می شود. بنابراین خوردن این میوه باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود. لذا مبتلایان به دیابت و افراد دارای اضافه وزن باید در مصرف آن احتیاط را رعایت کرده و دقت بیشتری داشته باشند.

فواید خربزه

خربزه دارای ویتامینA است، از این رو در ترمیم و تجدید سلول‌های بدن نقش دارد. این میوه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در درمان بیماری‌هایی مثل سنگ کلیه و مثانه مفید است. همچنین خربزه سرشار از ویتامین‌های A ،D و C و سلولز است و به علت دارا بودن خاصیت ملیّن، برای معالجه یبوست های مزمن نیز تجویز می‌شود.

آب‌رسانی به بدن

استفاده از میوه‌هایی همچون طالبی، هندوانه و خربزه در فصل تابستان، گزینه‌ای عالی برای آب‌رسانی به بدن در هوای گرم است. از مهم‌ترین خواص خربزه، حفظ هیدراتاسیون بدن است. از سوی دیگر، محتوای بالای آب خربزه باعث می‌شود که بدن شما در روزهای گرم تابستان‌ هیدراته بماند. علاوه‌بر این، بدن را خنک و از آن در برابر گرما محافظت می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص این میوه، تقویت سیستم ایمنی به دلیل میزان بالای ویتامین و مواد معدنی در آن است. این میوه تابستانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و از شما در برابر بیماری‌های فصلی شدید مانند آنفولانزا محافظت کند.

خربزه برای دیابتی ها ضرر دارد یا نه

خربزه حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. تصور می‌شود رادیکال‌های آزاد عاملی موثر در ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله اختلالات مزمن است.

مفید برای کاهش وزن

یکی از خواص خربزه، کمک به کاهش وزن است؛ زیرا فیبر بالا و کالری کمی دارد. مصرف این میوه ممکن است کاهش وزن طولانی‌مدت را به همراه داشته باشد و به حفظ این روند کمک کند. حتما می‌دانید که افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید؛ برای همین در کاهش ریزه‌خواری و جلوگیری از افزایش وزن اثر دارد.

جلوگیری از سرطان

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، خربزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی عمدتا از گروه ویتامین A و C است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شکلی موثر و قدرتمند با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مقصر اصلی بروز سرطان و از عوارض جانبی سبک‌ زندگی ناسالم و مواد غذایی آماده هستند.

مضرات خربزه

مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می‌شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می‌کند.

خطر از دست دادن سایر درشت‌مغذی‌های ضروری برای بدن

خوردن فقط خربزه، ممکن است شما را بیش ‌از حد سیر کند و مانع از مصرف سایر غذاهای سرشار از مواد مغذی ضروری مانند چربی‌ها و پروتئین‌های سالم شود. فراموش نکنید بدن ما برای سالم‌بودن به تمام مواد مغذی با درصد معینی نیاز دارد.

احتمال بروز اسهال

خربزه مطمئنا میوه‌ای عالی برای تابستان، به دلیل محتوای بالای آب و فیبر است؛ اما برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که یکی از مضرات خربزه به دلیل مصرف بیش ‌از حد آن، بروز اسهال است. سوربیتول یک ترکیب قندی مفید در این میوه است؛ با این ‌حال، اگر بیش‌ از حد مصرف شود، باعث گاز معده و شل‌شدن مدفوع می‌شود.

خربزه برای دیابتی ها

مضر برای التهاب گلو و سرماخوردگی

شاید تجربه کرده باشید که بعد از مصرف زیاد خربزه، دچار خارش گلو و حالتی شبیه سرماخوردگی می‌شوید. بد نیست بدانید که یکی از مضرات خربزه تحریک گلو است. کسانی که سرماخوردگی و سینه‌درد دارند، نباید خربزه مصرف کنند؛ زیرا علاوه‌بر تشدید التهاب، تب صفراوی را به همراه دارد.

افزایش قند خون

گفتیم که خربزه شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای افراد دیابتی مفید است؛ اما افراد مبتلا به بیماری قند خون نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. این میوه در هر صورت قند دارد و مصرف آن به مقدار کم برای افراد دیابتی مفید است. همچنین بهتر است اگر این بیماری را دارید، طبق نظر پزشک خربزه مصرف کنید تا گرفتار عوارض آن نشوید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x