اقتصاد کلانارز دیجیتالبورس

بازار مالی چیست؟ آشنایی با انواع بازارهای مالی ایران

بازار (financial Market) محل یا پلتفرمی است که خریدارها و فروشنده‌ها انجمن شدن و به خرید و فروش دارایی‌های مختلف می‌پردازند. بازارهای مالی ایران این امکان را فراهم می‌کنند تا پول از سمت سرمایه‌دارها سبب رونق کسب‌و‌کارها شود. بازارهای مالی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی هرکشور هستند.

به گزارش پارت نیوز؛ اهمیت بازارهای مالی به قدری است که در بحران اقتصادی سال 2008 آمریکا همراه با رکود و سقوط سنگین بازارهای مالی، شاهد ایجاد مشکلات اساسی برای کشور آمریکا و اقتصاد جهانی بودیم. در این مقاله به بررسی بازارهای مالی ایران خواهیم پرداخت.

e73d097cd690b18ca60c5ad5bd679b7e بازار مالی چیست؟ آشنایی با انواع بازارهای مالی ایران

بازارهای مالی ایران

بازارهای مالی را می‌توان بر‌اساس حق مالی، سررسید ابزار مورد معامله، ساختار سازمانی و زمان واگذاری کرد.می توان بازار های سهام و بورس اوراق قرضه پول فارکس کامودیتی بازار های دیجیتال مشمول شمرد.

بازارپول

بازار پول (Money marketi) بازاری برای مبادله پول و دیگر دارایی‌های مالی جایگزین پول است،که سررسید کمتراز یکسال دارند، بازار پول به عنوان صحیح‌ تر ابزارهای مالی کوتاه‌مدت با افزونه کمتر بودن ریسک زوال پرداخت، نقدشوندگی بالا و ارزش اسمی زیاد نام برد.و معمولا توسط شرکت‌ها، اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در واقع نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای بازار پول می‌توان به سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات اشاره کرد.

بازار سهام

سهام

یکی دیگر از بازارهای مالی ایران سهام است. عبارت (Equity Marke) که در آن سهام یا از طریق مبادله بازارهای منسجم و قانون‌مند (نظیر بورس) و یا در بازارهای خارج از بورس توزیع شده و مورد معامله قرار می‌گیرند. این بازار تقاطع خریداران و فروشنده‌های سهام می باشد. در بازار سهام می‌ تواند به صورت عام که در بازار سهام لیست می‌شوند بوده، یا اینکه سهام شرکت های خصوصی باشند. سهام همانند پول نقد است و هرگاه اراده کنید می‌توانید آنرا تبدیل به پول کنید. برعکس بازارهای مالی مثل ارز و سکه و مسکن با رکودهای فصلی و شوک‌های ناگهانی به خواب زمستانی می‌روند.

فارکس

فارکس ( Forex ) در واقع مخفف بازار تبادل ارز های خارجی ( Foreign Exchange Market ) می باشد و نامی است که برای بازار جهانی ارز انتخاب شد که در سال 1971 آغاز به کار کرد و در سال 1998 روند رو به رشد خود را آغاز کرد. بازار فارکس و بازار بورس جزء بزرگترین بازارهای مالی برای معامله گران محسوب می شوند.

فارکس و بازارهای مالی ایران

با اینکه در دسته ی بازارهای مالی ایران نیست اما یک بازار نا متمرکز برای معامله گری و تبادل ارز می باشد. بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه گذاری در جهان می باشد. این بازار جهانی نرخ تبدیل ارز را برای همه ارزها تعیین می کند.

اصولا فارکس بازار پر نوسانی است ولی با وجود نوسانات این بازار، بازار امنی به حساب می آید. یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، باعث پیشرفت سریعتر ما می شود. اما با یادگیری آنها، تنها نیمی از ماجرا را طی می کنیم یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، باعث ارتقا میشود.

نقش اوراق قرضه در بازارهای مالی ایران

اوراق قرضه اسنادی هستند که به‌موجب آن‌ها ناشر متعهد می‌شود مبالغ معینی‌ (بهره سالانه) را در فاصله‌های زمانی مشخص به دارنده پرداخت کند و در زمان سررسید نیز اصل مبلغ را بازپرداخت کند. اوراق‌ قرضه‌ در کشورهای خارجی یک ابزار بدهی میان‌مدت و بلندمدت برای تأمین مالی دولت‌ها و شرکت‌ها بوده و با تعهدات مشخصی همراه است.

این اوراق شامل : اوراق قرضه دولتی واوراق قرضه شهرداری ،اوراق قرضه شرکتی می شود.

دارندگان این اوراق برخلاف صاحبان سهام عادی، ادعای مالکیت یا حق رأی در شرکت ندارند و در واقع فقط وام‌دهندگان به ناشر هستند. آن‌ها پول خود را به ناشر قرض می‌دهند و در عوض بهره دریافت می‌کنند و در سررسید نیز اصل سرمایه خود را پس می‌گیرند.

ارزدیجیتال در بازار مالی

بورس

یکی دیگر از بازارهای مالی ایران بورس است. بورس ( فرانسوی: Bourse ) به بازاری ارتباط ‌یافته گفته می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار اجرا می شود. دربازاراوراق بهادار، سهام شرکت های مقبول وسایر اوراق های بهادر مانند اوراق مشارکت مورد معامله قرار میگیرد.

در بازار بورس کالا، کالاهای مختلفی مانند: محصولات کشاورزی، پتروشیمی و فلزات و … مبادله می‌شود.

تاثیر ارز دیجیتال در بازارهای مالی ایران

ارز دیجیتال یا همان رمز ارز، در واقع یک نوع پول یا ارز است که جایگزین ارز های رایج در دنیای دیجیتال شده است، این ارز به صورت غیرمستقیم و با استفاده از قولنامه های رمز گذاری شده سخت نقش گذاری میشود.

اینگونه از ارز های دیجیتال در دسته بندی پول های دیجیتالی تعریف می شوند. می توان به بیت کوین ( BTC ) ، لایت کوین ( LTC ) ، ورت کوین ( VTC ) ، دوژ کوین ( DOGE ) و نانو ( NANO ) اشاره کرد که در شبکه بلاکچین فعالیت میکند.و اما از کاستی های ارزهای دیجیتال به مواردی گریز میزنیم : میتوان به سادگی انجام معاملات وامنیت بسیاربالا سرمایه گذاری پرسود و تجارت 24 ساعته با قابلیت انتقال به هرجای دنیا ومعایبی همچو نوسانات شدیدقیمتی را میتوان اشاره کرد.

بهترین سرمایه گذاری در ایران

پرسود ترین سرمایه گذاری در بین بازارهای مالی ایران طبق امارو رای عموم صندوق‌های سرمایه گذاریست. خرید انلاین طلا در بورس نسبت به خرید فیزیکی سکه و طلا مورد اطمینان تر است.
بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که خودروی دست دوم را به‌عنوان یکی از انواع پرسودترین و بهترین راه سرمایه گذاری در سال 1401 انتخاب کنند.

انواع بازار مالی در ایران

زیرا خودروی دست دوم، استهلاک کمتری دارد و هزینه‌ی کمتری را برای بیمه‌ی آن می‌پردازید. پیش از انتخاب روش خرید خودروی دست دوم به‌عنوان بهترین نوع سرمایه گذاری در حال حاضر به معایب آن هم فکر کنید. معایب و ایرادات فنی و مشکلات سندی جزو مواردی هستند که ممکن است سود این معامله را به ضرر تبدیل کند.

سخن آخر

در حال حاضر با توجه به تورم و رکورد اقتصادی ایران باعث کاهش ارزش سرمایه افراد شده است. در بازارهای مالی ایران نکته این است که هر فرد با توجه به میزان دانش و دسترسی خود در بازار های مالی سرمایه‌گذاری کند و با توجه به شرایط کنونی بازارهایی که امکان نقد شوندگی سریع‌تر را دارند و در صورت افزایش قیمت دلار کم ریسک تر هست اقدام نمایید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x