آشپزی

بهترین روش های فریز کردن ذرت در خانه

ذرت یک خوراکی پرطرفدار و فصلی است. این گیاه را می‌توان به صورت کباب شده، آب‌پز، همراه با غذا یا انواع سالاد میل کرد. در این مطلب به معرفی بهترین روش‌های فریز کردن ذرت در خانه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با دانستن روش های  فریز کردن ذرت در خانه می‌توانید پس از تهیه ذرت خام از فروشگاه‌ها به راحتی این ماده مغذی را در فصل‌های مختلف داشته باشید و از میل کردن آن لذت ببرید.

خواص ذرت

غلات منجمد مانند ذرت فریز شده دارای انرژی حدود ۹۰ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم هستند. بخش عمده‌ای از ترکیب آن به اندازه ۷۵ درصد آب است. کربوهیدرات‌ها ۲۰ تا ۲۳ درصد، پروتئین‌ها ۳ تا ۳.۵ درصد و چربی‌ها تا یک درصد وزنی را تشکیل می‌دهند. فیبر غذایی نیز حدود ۲ درصد از توده دانه‌های ذرت را تشکیل می‌دهد.

استفاده از ذرت منجمد به دلیل محتوای ویتامین‌ها، عناصر ماکرو و میکرو، به بهبود عملکرد قلب و عروق خونی، اندام‌های گوارشی، سیستم عصبی و غدد درون‌ریز کمک می‌کند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی می‌توانید ذرت منجمد را مصرف کنید.

بهترین روش های دون کردن ذرت

برای دون کردن و فریز کردن ذرت ابتدا باید با نحوه دون کردن آن آشنا باشید. نحوه دون کردن ذرت را می‌توانید از طریق دو روش رایج انجام دهید:

روش های دون کردن ذرت با چاقو

۱- دون کردن ذرت با دست

دون کردن با دست زمان بر است، اما می‌توانید دانه‌های ذرت را به شکل سالم تری از بدنه ذرت خارج کنید. جدا کردن دانه‌ها را از یک طرف ذرت شروع کنید و بدون اینکه فشاری به آن‌ها وارد کنید، دانه‌ها را آرام‌آرام خارج کنید.

۲- دون کردن ذرت با چاقو

دون کردن با چاقو سریع‌تر است، اما دانه‌های ذرت به‌صورت کامل از ریشه جدا نمی‌شوند. مشکل اصلی در این روش، برش خوردن دانه‌ها است. برای این کار، ذرت را به‌صورت عمودی روی میز قرار دهید، سپس با چاقو از بالا تا پایین برش دهید.

انواع روش‌های فریز کردن ذرت

چندین روش برای فریز کردن دانه‌های ذرت وجود دارند که فرآیند فریز کردن در هرکدام از این روش‌ها به شکل متفاوتی است. هر یک از روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه شرح می‌دهیم:

فریز کردن ذرت به روش خشک

ذرت‌های دون شده را در کیسه‌های نایلونی جداگانه بسته‌بندی کنید. سپس آن‌ها را در فریزر قرار دهید. در زمستان فقط کافی است ذرت‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و در آب جوش بیندازید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید.

فریز کردن ذرت به روش بلانچینگ

روش بلانچینگ نوعی فریز کردن است که طول عمر استفاده از بلال را افزایش می‌دهد. مراحل انجام این کار به شرح زیر هستند:

1.دو قابلمه را با آب جوش و آب سرد آماده کنید.

2.دانه‌های ذرت را به مدت پنج دقیقه در آب داغ قرار دهید. در طول پخت، تمام دانه‌ها باید کاملاً در آب غوطه ور شوند.

3.دانه‌های ذرت را به مدت سه دقیقه به قابلمه آب سرد منتقل کنید.

4.قرار دادن در قابلمه آب سرد و گرم را سه تا پنج بار تکرار کنید.

5.دانه‌های ذرت را روی یک حوله نازک و بدون پرز پهن کنید و صبر کنید تا خوب خشک شوند.

6.دانه‌های ذرت را در کیسه‌های نایلونی قرار دهید.

7.روش نگهداری ذرت پخته شده کامل در فریزر

برای نگهداری طولانی مدت ذرت در فریزر از نمک و شکر استفاده کنید. ابتدا باید پوست و ساقه بلال را جدا کنید. سپس آب را داخل قابلمه بریزید و شعله را روشن کنید. بعد از به جوش آمدن آب، ذرت‌ها را در قابلمه بریزید و یک قاشق غذاخوری شکر و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به مخلوط اضافه کنید. مقدار نمک و شکر نباید به اندازه‌ای باشد که طعم ذرت را به کلی تغییر دهد. بعد از نرم شدن ذرت، ظرف را آبکشی کنید. پس از خشک شدن ذرت‌ها، آن‌ها را در کیسه نایلونی بریزید و در فریزر قرار دهید.

نحوه فریز کردن ذرت به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

برای فریز کردن بلال می توانید طبق مراحل زیر عمل کنید.

چگونه ذرت را بپزیم

۱- انتخاب بلال

بهترین نوع بلال برای فریز کردن، نوعی معروف به ذرت مکزیکی است. دانه‌های ذرت مکزیکی شفاف، درشت و دارای طعمی شیرین هستند و در زمان کوتاهی به راحتی پخته و نرم می‌شوند. ذرت مکزیکی در کشور ما اغلب در ماه‌های شهریور و مهر به بازار می‌آید.

۲- جداسازی دانه‌های ذرت از خوشه

برای جدا کردن دانه‌های ذرت از خوشه ابتدا یک ردیف از دانه‌ها را با چاقو جدا کنید و سپس ردیف‌های دیگر را به راحتی می‌توانید با دست جدا کنید. البته توجه داشته باشید که جدا کردن دانه‌های ذرت از بلال تازه بسیار راحت‌تر است. بنابراین این کار را بلافاصله بعد از جدا کردن پوست سبز ذرت انجام دهید. بعد از جدا کردن دانه‌ها آن‌ها را در ظرفی ریخته و با آب بشویید تا انتهای سفت‌دانه‌ها و پرز روی آن‌ها گرفته شود.

۳- پخت ذرت

بهترین شیوه برای فریز کردن ذرت، پخت آن قبل از منجمد کردن است. شما می‌توانید دانه‌های ذرت را بخارپز یا آب‌پز کنید، اما تجربه نشان داده است پخت ذرت در قابلمه و با مقدار کمی آب، بهترین روش است. اضافه کردن یک قاشق سر پر شکر و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک باعث بهتر شدن طعم ذرت می‌شود. در حقیقت اضافه کردن کمی شکر و نمک در هنگام پخت باعث می‌شود ذرت‌های شما شبیه کنسرو‌های ذرت آماده، خوشمزه شوند.

۴- فریز کردن

ذرت‌ها را بعدازاینکه کاملا پخته و نرم شدند می‌توانید آبکش و بعد از خنک شدن، آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیک بدون هوا فریز کنید. ذرت را در فریزر می‌توان تا یک سال نگهداری کرد.

روش نگهداری ذرت پخته شده کامل در فریزر

فریز کردن ذرت کامل

برای نگهداری طولانی مدت ذرت در فریزر از نمک و شکر استفاده کنید. ابتدا باید پوست و ساقه بلال را جدا کنید. سپس آب را داخل قابلمه بریزید و شعله را روشن کنید. بعد از به جوش آمدن آب، ذرت‌ها را در قابلمه بریزید و یک قاشق غذاخوری شکر و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به مخلوط اضافه کنید. مقدار نمک و شکر نباید به‌اندازه‌ای باشد که طعم ذرت را به کلی تغییر دهد. بعد از نرم شدن ذرت، ظرف را آبکشی کنید. پس از خشک شدن ذرت‌ها، آن‌ها را در کیسه نایلونی بریزید و در فریزر قرار دهید.

چگونه ذرت دانه شده را طولانی مدت نگه داریم؟

برای پخت دانه ذرت می‌توانید از روش‌های آب پز یا بخارپز استفاده کنید، البته جوشاندن ذرت برای نگهداری در مدت طولانی در فریزر مناسب تر است. افزودن نمک و شکر به ذرت باعث می‌شود طعم ذرت شما شبیه به کنسرو ذرت باشد. بعد از نرم شدن ذرت‌ها، آن‌ها را در ظرف آبکشی کرده و پس از خشک شدن در کیسه‌های فریزر دسته‌بندی و هوای اضافی داخل کیسه‌ها را خارج کنید. در نهایت، کیسه‌ها را داخل فریزر قرار دهید.

چگونه ذرت کنسروی درست کنیم؟

نحوه فریز کردن ذرت در خانه - کنسرو ذرت

دانه‌های ذرت را باید درون ظرفی با در فلزی بریزید و با همان آبی که ذرت در آن پخته‌شده پر کنید. در ظرف را محکم کنید تا هوا به داخل آن نرود. سپس لیوان را در قابلمه‌ای گرم کنید و به‌اندازه‌ای آب داخل قابلمه بریزید که حداقل نیمی از لیوان را بپوشاند. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید ذرت به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به‌آرامی در ظرف بجوشد، سپس حرارت را خاموش کنید تا ذرت خنک شود. در ادامه دانه‌های ذرت را داخل کیسه بگذارید و در فریزر قرار دهید.

نکته: ذرت فریز شده را می‌توان برای مدت شش تا هشت ماه نگهداری کرد و در طول این زمان ذرت‌ها قابل استفاده خواهند بود.

نحوه باز کردن یخ ذرت

بهتر است ذرت را با قرار دادن در یخچال یخ زدایی کنید. بنابراین آب شدن یخ به تدریج انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهد باکتری‌ها رشد کنند. شما می‌توانید ذرت‌ها را در ماکروویو یخ زدایی کنید، اما برای این کار باید آن‌ها را با حوله بپیچید تا خشک نشوند و نرم و آبدار بمانند. گرم کردن غذای منجمد و گذاشتن آن در دمای اتاق ایده خوبی نیست، زیرا باکتری‌ها می‌توانند در آن رشد کنند.

پس از یخ زدایی، بلال‌های خام را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آب جوش می‌جوشانند. ذرت از قبل فریز شده را باید چند دقیقه در آب جوش نگه داشت. ذرت ذوب‌شده را نه‌تنها می‌توان آب پز کرد، بلکه می‌توان در فر نیز پخت. برای انجام این کار، کره (۲۰ گرم) را با گیاهان و ادویه‌جات ترشی جات (به طعم) مخلوط کنید. ذرت‌ها را به مدت ۴۰ دقیقه به فری منتقل کنید که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده است. ذرت با بسیاری از غذاها خوب است، بنابراین می‌توان آن را تقریباً به هر خوراکی اضافه کرد.

نکات مهم در استفاده از ذرت فریز شده

برای لذت بردن از خوردن ذرت منجمد، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  • محصولات دیرهنگام برداشت شده مدت بیشتری تازه می‌مانند. پوست روی دانه‌ها آن‌قدر زبر نیست، اما به‌اندازه‌ای قوی است که در طول فرآوری ترک نخورد.
  • غلات را بدون کیسه یا ظرف در یخچال نگذارید. بدون بسته‌بندی، ماندگاری ذرت‌ها به یک سوم کاهش می‌یابد.
  • ذرت منجمد بسیار سریع‌تر از ذرت تازه پخته می‌شود.
  • از سفت بودن کامل بسته مطمئن شوید، در غیر این صورت دانه در حین نگهداری قطعاً بوی موجود در فضا را جذب می‌کند.
  • دانه‌های ذرت را به‌صورت منجمد نپزید. اگر آن‌ها را مستقیماً در آب جوش بریزید، پوست دانه‌ها خیلی سفت می‌شود. صبر کنید تا کاملاً ذوب شوند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x