خودروتولید و تجارت

تاریخچه شرکت خودروسازی کرمان موتور

گروه صنعتی کرمان موتور یک شرکت خودروسازی ایرانی است. این شرکت خودروسازی کرمان موتور در دی ماه ۱۳۶۹ با نام صنایع خودروسازی کرمان تأسیس شد.

به گزارش پارت نیوز؛ شرکت کرمان موتور یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه صنایع خودروسازی کرمان است که امروزه بسیار پرقدرت و موفق به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این شرکت با قرارداد شرکت مادر با شرکت خودروسازی دوو مونتاژ خودروهای دوو را آغاز کرد. در ادامه به فعالیت شرکت کرمان موتور از از زیر مجموعه های گروه صنایع خودروسازی کرمان  از آغاز تا امروز خواهیم پرداخت.

تاریخچه شرکت خودروسازی کرمان موتور

گروه صنعتی کرمان خودرو در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۱ با واردات و مونتاژ خودروهای شرکت دوو که یک کمپانی کره‌ای است، به سوددهی بسیار زیادی رسید. بنابراین از همان ابتدا خط تولید و مونتاژ دوو اسپرو در این کارخانه شروع به فعالیت کرد. تمامی عملیات رنگ، جوشکاری بدنه و تزئینات نهائی در این کارخانه انجام می‌شد.

بعد از این محصول خودرو ماتیز از سال 1381 به سبد محصولات این شرکت اضافه شد. خودرویی با 3 سیلندر و کم مصرف که در آن دوره زمانی از خودرهای محبوب بانوان در ایران بود. تمامی قطعات ماتیز در ایران تولید می شد.

سپس کرمان خودرو اقدام به تولید دوو سییلو کرد؛ این خودرو محبوب و پر شتاب هنوز نیز در خیابان های شهرهای ایران دیده می شود.در سال 1383 شرکت آمریکایی جنرال موتورز توانست شرکت دوو را خریداری کند. به همین خاطر با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت «جنرال موتورز دوو» همکاری خود را با کرمان موتور قطع کرد.

پس از آن شرکت خودروسازی کرمان موتور سه شرکت راین خودرو، مدیران خودرو و بم خودرو را تاسیس کرد. واردات و مونتاژ خودروهای شرکت کره‌ای هیوندای، شرکت آلمانی فولکس واگن و شرکت چینی لیفان از آن پس توسط این شرکت خودروسازی انجام شد.

مشکلات مالی کرمان خودرو همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی باعث شد تا در سال ۱۳۸۳ مبلغ ۹۲٫۰۶ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به این شرکت پرداخت شود.

موقعیت جغرافیایی و تعداد کارکنان کرمان موتور

کارخانه شرکت خودروسازی کرمان موتور در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید واقع در کیلومتر 10 جاده بم زاهدان واقع شده است. این شرکت در فضای بالغ بر 110 هکتار احداث و دارای 3 سالن بدنه سازی، رنگ و مونتاژ است. هر یک از این سالن ها 11000 متر مربع وسعت دارند. دفتر مرکزی شرکت کرمان موتور در کیلومتر 16 جاده مخصوص، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف واقع شده است.

طبق آمار مجموعه متخصصین و کارشناسان شاغل در منطقه بم و دفتر مرکزی بالغ‌بر 3400 نفر می‌باشند. این شرکت با بیش از یکصدو شصت نمایندگی فعال در کلیه استان ها و استفاده از هزاران نیروی متخصص در زمینه مونتاژ، تولید قطعات، رنگ و خدمات پس از فروش محصولات تولیدی فعالیت دارد.

شرکت خودروسازی کرمان موتور طی سالها فعالیت توسعه و تنوع محصولات خود را همگام با تکنولوژی روز جهان مدنظر قرار داده و به دنبال ارتقاء خدمات و جلب رضایت مشتری است.

 

 

شرکت کرمان موتور

محصولات کرمان موتور

در ادامه به معرفی محصولات کرمان موتور خواهیم پرداخت. از جمله شرکت هایی که کرمان موتور با آن‌ها همکاری داشته است می‌توان به لیفان، هیوندای ، جک، دوو اشاره کرد. از جدیدترین خودرو های کرمان موتور می توان به خودرو KMC j7 اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی محصولات کرمان موتور خواهیم پرداخت.

kmc t8

خودرو کی ام سی تی 8 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری است. این موضوع  در کنار پرخوران توربو این امکان را به پیکاپ کرمان موتور می دهد که  174 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5000) و 290 نیوتن‌متر گشتاور (از دور موتور 1800 الی 4000) تولید کند. نکته جالت در خصوص این خودرو آن است که می تواند گشتاور بالا را در دور موتور پایین تولید کند. همچنین KMC T8 استاندارد آلایندگی یورو 5 دارد و مصرف سوخت کمتری نسبت به رقبای خود در بازار دارد.

kmc t8 آبی

جک S3

تنها یک پیشرانه برای جک اس 3 قابل سفارش است که نمونه‌ی تنفس طبیعی ۱/۶  لیتری را شامل می‌شود که مشابه دیگر خودروهای چینی با این نوع پیشرانه، قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر دارد.

بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمی‌کند. گیربکس CVT نیز تنها گزینه برای جعبه‌دنده است.

آزمایش رسمی از زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S3 در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت S3 در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک S3 میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده می‌شود که با بنزین و شرایط کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

جک S3

جک s4

جک S۴ کراس اووری اقتصادی و از سویی به نسبت لوکس (در نمونه‌های فول آپشن) به حساب می‌آید و از نظر ابعاد اندازه بین جک S۳ و S۴ قرار دارد. اما با توجه به جدید بودن S۴ شاهد آن هستیم که الگوی طراحی جدید جک در این کراس اوور چینی دیده می‌شود و تا حدی در بحث ظاهر متفاوت از خودرو‌های دیگر جک در ایران است.

با توجه به نشان توربوی روی گلگیر خودروی وارد شده، مشخص است که جک S۴ کرمان موتور مجهز به پیشرانه توربو و تنفس مصنوعی است. طبق اطلاعات موجود در وبسایت رسمی کمپانی جک، این کراس اوور متوسط با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۸ تا ۱۲۰ اسب بخار و پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۴۷ تا ۱۵۰ اسب بخار قابل سفارش گذاری است. همچنین جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT مسئولیت انتقال قدرت پیشرانه جک S۴ را به چرخ‌های جلویش دارند.

جک s4

 جک J4

این خودرو یک سدان جمع‌وجور و بی‌ادعای شهری است که ازنظر ابعاد در جایگاهی میان J3 و J5 قرار می‌گیرد و روی کاغد مشخصاتی کاملاً معمولی ارائه می‌کند اما به‌واسطه قیمت رقابتی و کیفیت قابل قبول خود (به نسبت سطح قیمتی) شما را راضی نگاه خواهد داشت. مثلاً از نظر طراحی (بخصوص داخلی) شرایط قابل قبولی دارد، شتاب و کشش کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد و با مصرف سوخت مناسب و کیفیت سواری مطلوب قادر است در رده خود، کارآمد ظاهر شود.

برخلاف ابعاد نسبتاً کوچکش از فضای داخلی و صندوق عقب به نسبت جاداری هم برخوردار است و با 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین، خودرو تقریباً امن و مطمئنی نشان می‌دهد. البته متاسفانه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای از نسخه‌های وطنی حذف شده‌اند و در نتیجه امنیت کلی ماشین (به ویژه در تصادف‌های جانبی) کاهش یافته اما با این حال همچنان می‌شود از ساختار مستحکم شاسی و بدنه J4 ابراز رضایت نمود.

هرچند متاسفانه ایربگ‌های جانبی تنها آپشن کسر شده از این محصول نیستند بلکه کرمان‌ موتور در راستای پایین نگاه داشتن قیمت، اقدام به حذف گزینه‌های دیگر نظیر نمایشگر مرکزی، سانروف و استارتر دکمه‌ای و بسیاری موارد دیگر نیز نموده است تا فرزند کوچک جک ازنظر سطح امکانات، شرایطی معمولی داشته باشد.

جک J4

کی ام سی ایکس 5 (KMC X5)

این خودرو در بازار چین، تحت برند سه‌هول فروخته می‌شود و SEHOL X6 نام اصلی‌ آن است. همچنین این نکته را فراموش نکنیم که چینی‌ها، در ابتدا می‌خواستند این خودرو را با نام تجاری SEHOL X5 وارد بازار کنند. اما به دلایلی که نمی‌دانیم، نظرشان را تغییر دادند و این خودرو، نهایتا با نام سه‌هول X6 سر از بازار چین درآورد.

باید اعتراف کنیم که انتظار دیدن سه‌هول X6 را در کشورمان نداشتیم چراکه همه، چشم به راه آمدن سه‌هول QX یا SEHOL QX بودیم؛ یعنی همان خودرویی که در بازارهای صادراتی، با نام جک JS6 فروخته می‌شود. البته باید اعتراف کنیم که عرضه X6 بجای QX، جای تحسین دارد چراکه خودروی QX محصول سال 2021 میلادی بود اما خودروی X6 در مدل 2022 به بازار چین آمده است. پس در کی ام سی ایکس 5  با خودرویی کاملا جدید، سروکار داریم.

سه‌هول X6 از همان خانواده‌ای است که قبلا، دو محصول دیگرش (یعنی کراس‌اور K7 و سدان J7) را در ایران دیده بودیم. پس این احتمال وجود دارد که X6 نیز تحت برند KMC به بازار کشورمان بیاید.

سه‌هول X6 نسخه به‌روز شده جک S5 است؛ پس منتظر دیدن تغییرات فنی گسترده در آن نباشید. در واقع اگر نام X6 را روی آن نمی‌گذاشتند، حتی می‌توانستیم آن را نسل جدید جک S5 معرفی کنیم چراکه تولید S5 در بازار چین در سال 2019 متوقف شده بود. اما چینی‌ها ترجیح داده‌اند که با تغییر نام این خودرو، همه خاطرات خوب و بد S5 را از ذهن مشتریان‌شان پاک کنند.

کی ام سی ایکس 5 (KMC X5)

KMC A5

در بخش قوای فنی، کی ام سی آ 5 به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر مشابه با SWM G01 مجهز است. این موتور چهار سیلندر به لطف پرخوران می‌تواند حداکثر 155 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. استاندارد عدم آلایندگی این موتور نیز یورو 5 است. موتور کی ام سی A5 در مقایسه با پیشرانه‌های نصب شده روی کراس‌اوورهای چینی جدید راندمان پایین‌تری تولید می‌کند و البته پیچیدگی کمتری نیز دارد، به همین دلیل می‌توان نسبت به دوام فنی و همچنین استهلاک پایین آن در بلندمدت خوشبین بود.

KMC A5

جک S8

این خودرو که در سال 2020 طراحی‌شده، خودرویی کراس‌اور نیمه‌لوکس با آپشن‌های متنوع است که از جک S7 لوکس‌تر و گران‌تر است و گران‌ترین محصولی است که تاکنون از خودروسازی جک عرضه شده است. سهول X8 بعد از سدان جک A5 و کراس‌اور جک X7سومین مدلی است که با زبان طراحی جدید شرکت جک، راهی بازار چین شده است. در ابتدا قرار بود این خودرو با برند Jiayue عرضه شود، ولی بعدا با برند Sehol ارایه شد. در این مطلب به معرفی این خودرو می‌پردازیم.

جک S8

بستن قرارداد با لیفان توسط شرکت خودروسازی کرمان موتور

در سال 1386 شرکت کرمان موتور با شرکت لیفان وارد مزاکره شد و قرار داد بست. نتیجه ی این قرارداد تولید خودروی لیفان ۵۲۰ بود این خودرو در سال ۸۷ روانه بازار شد.

نسخه ابتدایی این خودرو زیاد موفق نبوده و نتوانست بدرخشد. بعد از آن نسخه‌ای جدیدتر با نام لیفان ۵۲۰ آی به بازار عرضه گردید. لیفان 520i کرمان موتور هیچ وقت نتوانسته است با تولید خودروهایی مانند دوو سیلو و دوو ماتیز به هدف تولید بالای ۱۵ و یا ۱۶ هزار خودرو در سال دست پیدا کند.

پس از آن شرکت کرمان موتور در اواخر سال 1389 لیفان ۶۲۰ با موتور ۱.۶ لیتر را تولید و روانه بازار نمود. هم اکنون تولید این خودرو با موتور ۱.۸ لیتر و با امکانات بیشتر در حال انجام است.

خط تولید کرمان موتور

در سال 1391 خودرو شاسی بلند لیفان X60توسط شرکت خودروسازی کرمان موتور تولید و به مشتریان عرضه شد. با توجه به فروش سودآور این خودرو، کرمان موتور X60 را یکی از پرفروش‌ترین‌های بازار در کلاس خود نامید. این خودرو با 4 سیلندر 131 اسب بخار یک کراس اور شهری است.

تمرکز کرمان موتور روی جک

اما مدیران لیفان کاملا متوجه این موضوع بودند که تمرکز کرمان موتور روی محصولات جک است و حتی در بحث تبلیغات و بازاریابی، بیشترین تلاش را برای خودروهای جک دارند. پس از مدتی هم که خودروهایی چون دانگ فنگ H30 کراس به بازار ایران آمدند، عملا مدیران کرمان موتور شکست لیفان X50 را در برابر رقبای چینی دیگر پذیرفتند.

برای همین هیچ‌گاه شرکت خودروسازی کرمان موتور برنامه‌ای برای معرفی و ارتقای بازار لیفان X50 نداشتند. نرسیدن لیفان به اهدافش در بازار ایران، نقطه عطفی برای تشدید اختلاف‌ها میان این خودروساز چینی و کرمان موتور بود.

در اسفند سال ۱۳۸۲ شرکت هیوندای موتور کره جنوبی قرارداد همکاری بسته شد. این شرکت در ایران رسما تولیدکننده خودروهای هیوندای در ایران که یکی از ۵ شرکت معتبر خودروساز در جهان است، نام گرفت.

خرید خودرو از کرمان موتور

همکاری شرکت خودروسازی کرمان موتور با محصولات جک

دوباره به قدرت رسیدن کرمان خودرو با عرضه محصولات کمپانی جی ای سی (JAC) اتفاق افتاد. جک یک کمپانی دولتی در کشور چین محسوب می‌شود.

بستن قرارداد با جک که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین است در سال 1388 انجام شد. این شرکت علی رغم سابقه طولانی و موفقیت در صنعت خودرو؛ در سال ۲۰۰۷ شروع به ساخت خودروهای سواری کرده است.

ورود مجدد هیوندای به ایران پس از امضا برجام

با امضا برجام حداکثر به فاصله یک سال پس از آن شرکت کرمان موتور نمایندگی شرکت هیوندای موتورز کره جنوبی در ایران را گرفت.

این شرکت اقدام به مونتاژ و واردات خودروهای هیوندای با برندهای i10 ، i20 ، النترا ، اکسنت و سانتافه کرد. از بین این خودروها محصولات ای 10 و ای 20 اکسنت و النترا در ایران مونتاژ می شد و خودرو سانتافه به صورت واردات ckd وارد کشور میشد.

پس از خروج امریکا از برجام به دلیل مراودات تجاری هیوندای موتورز با ایالات متحده و اینکه موتورهای محصولات این شرکت برای شرکت جنرال موتورز امریکا (GM) می باشد این شرکت از بازار ایران خارج شد.

شرکت کرمان موتور از گذشته ارتباطات تنگاتنگی با خودروسازهای بزرگ چینی داشته است. از نواقص و مشکلات کرمان موتور می توان به حذف برخی از امکانات رادارهای برخی خودروها مثل جک k7 و همچنین بالا بردن قیمت در بازار ایران اشاره کرد.

 

خودروهای کرمان موتور

سخن پایانی
در این مقاله به معرفی شرکت خودروسازی کرمان موتور پرداختیم. این شرکت یکی از شرکت های خودروسازی موفق در ایران بوده و تاکنون توانسته نیاز بازار را بفهمد و در راستای مرتفع سازی آن به خوبی اقدام نماید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x