گل و گیاه

با این 5 روش اصولی سانسوریا تان را تکثیر کنید

سانسوریا به علت مقاومت بالا، نگهداری آسان و زیبایی ویژه‌ای که دارد در دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه به 5 روش تکثیر سانسوریا خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه سانسوریا دارای بیش از 70 گونه متنوع است که اندازه آن‌ها از 15 سانتی متر تا 2 متر متغیر است. در تکثیر سانسوریا باید به این موضوع توجه داشته باشید که این گیاه دارای ساقه‌های زیرزمینی می‌باشد برگ‌ها به صورت مستقیم بر روی ساقه‌های زیرزمینی رشد می‌کنند.

زمان تکثیر سانسوریا

بهترین زمان تکثیر گیاه سانسوریا فصل بهار و تابستان است. تکثیر صحیح گل سانسوریا در یکی از این دو فصل انجام می‌شود. اگر شما در فصل پاییز و یا زمستان اقدام به تکثیر گیاه سانسوریا نمایید با اینکه این کار انجام شدنی است اما موفقیت کمی در انتظارتان خواهد بود.

روش‌ های تکثیر سانسوریا

طرز تکثیر گل سانسوریا بسیار متفاوت است ولی ما می‌خواهیم چهار روش تکثیر گل سانسوریا را به شما آموزش دهیم. شما می‌توانید بنا به شرایط و سلیقه خود یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و برای افزایش این گل زیبا اقدام کنید.

قلمه زدن سانسوریا

تکثیر سانسوریا از طریق قلمه زدن

تکثیر گل سانسوریا از طریق برگ به دو صورت انجام می‌شود، تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه برگ در آب و تکثیر از طریق ریشه‌دار کردن قلمه برگ در خاک.

قلمه زدن سانسوریا در خاک چگونه است؟

برای قلمه زدن سانسوریا از طریق برگ، در ابتدا 1 یا چند برگ بزرگ و سالم را جدا کنید و آن‌ها را از پایین‌ترین قسمتی که می‌توانید ببرید.

سپس آن‌ها را به قسمت‌های 8-10 سانتیمتری تقسیم کنید. برگ‌ها را به مدت یک یا دو روز در جایی نگهدارید تا قسمت برش خورده پینه ببندد.

بعد از خشک شدن قسمت بریده شده، برگ‌ها را به طور عمودی و دقیقا از همان‌جایی که برش زده‌اید، تا نصف داخل بستری از ماسه قرار دهید و دقت کنید که برگ‌ها را سر و ته نکارید.

دقت کنید که گلدان انتخابی شما برای قلمه‌ها خیلی بزرگ نباشد. برای تکثیر سانسوریا در این مرحله قلمه‌ها را آبیاری کنید و بعد از آن روی گلدان را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت بیشتر شده و سریع تر رشد کنند. بعد از گذشت حدود 2 الی 3 هفته بسته به عوامل محیطی، قلمه‌ها ریشه می‌دهند و می‌توانید آن‌ها را در گلدانی جداگانه بکارید و منتظر رشد پاجوش‌ها از کنار آن‌ها بمانید.

تکثیر سانسوریا در خاک

تکثیر سانسوریا ابلق یک نکته مهم دارد با این تفاوت که برای ابلق ماندن گیاه باید قسمت پایین برگ را به صورت عدد 8 به برش داده و قسمت برش داده شده را درون خاک قرار دهید.  توجه کنید که در این روش باید گیاهی که آن را قلمه می‌زنید خودش ابلق باشد تا پاجوش آن نیز ابلق رشد کند. با حذف قسمت سبز رنگ از برگ، گياه ناچار می‌شود براي جوانه زدن از دو پايه خود كه داراي نوارهای طلایی‌رنگ هست استفاده کند و به همين دليل ساقه‌ی جوان ابلق مي‌شود.

ریشه دار کردن سانسوریا در آب چگونه است؟

ریشه زدن سانسوریا در آب  بسیار ساده اما زمان‌بر است.برای تکثیر سانسوریا با برگ در آب و ریشه‌زایی بهتر است از یک گیاه سالم، یک با چند برگ جوان انتخاب کنید. برگ های  به رنگ سبز کمرنگ برگ های جوان و برگ های تیره تر برگهای قدیمی هستند.

توجه داشته باشید که برای افزایش شانس در تکثیر سانسوریا، بهتر است چند قلمه داشته باشید. برای داشتن قلمه‌های بیشتر نیاز نیست برگ‌های بیشتری را جدا کنید. می‌توانید برگ‌ها را به چند قسمت کوچک‌تر (5 الی 7.5 سانتی متر) تقسیم کنید و هر قسمت را مجزا ریشه‌دار کنید، بنابراین از یک برگ می‌توان چندین گیاه به دست آورد.

ریشه زدن سانسوریا مدت زیادی طول می‌کشد و یکی از دلایلی که مردم علاقه بیشتری به خرید سانسوریا دارند تا تکثیر آن، همین انتظار طولانی است. با این حال ریشه زایی قلمه‌ها در آب خیلی سریعتر از ریشه‌زایی آن‌ها در خاک است و همچنین شانس تکثیر نیز بیشتر است.

برگ‌های کامل و یا تکه‌های کوچک‌تر را در یک لیوان شیشه‌ای با نصف آب قرار دهید. در صورتی که از یک لیوان با دهانه کوچک استفاده کنید بهتر است زیرا هم هوای کمتری به محل برش می‌رسد و هم می‌تواند قلمه‌ها را در جای خودشان ثابت نگه دارد و مانع رسیدن انتهای آن‌ها به ته لیوان بشود. همچنین می‌توانید از یک گیره استفاده کنید و برگ‌ها را کمی بالاتر ثابت نگه دارید. توجه داشته باشید که حتی با چسبیدن محل برش قلمه‌ها به انتهای ظرف نیز ریشه‌ها رشد می‌کنند اما بالا نگه داشتن آن‌ها برای سلامتی قلمه بهتر است.

روش های تکثیر سانسوریا

حتما مرتب آب داخل لیوان را تعویض کنید. هفته‌ای یک یا دو بار این کار را انجام دهید. در صورتی که مشاهده کردید آب لیوان کدر و یا کثیف شده است نیز آب را سریعا عوض کنید. حتی ممکن است با تعویض مکرر آب نیز باز تکثیر شما نتیجه مثبتی نداشته باشد.

اگر تا به حال تکثیر سانسوریا در آب را انجام داده باشید، متوجه شده‌اید که گاهی اوقات انتهای قلمه‌ها لزج و قهوه‌ای می‌شود و بعد از مدتی خراب می‌شوند. در این حالت باید قلمه‌ها را از آب خارج کنید و تمامی قسمت‌هایی از برگ که احساس می‌کنید لزج است را زیر آب گرم بگیرید و با مایع ظرفشویی به آرامی آن‌ها را بمالید تا لجن‌ها از بین بروند.

بعد از تمیز شدن تمام قلمه‌ها، ظرف خود را نیز با آب و صابون کاملا بشویید و قلمه‌ها را درون آن قرار دهید و آب تازه بریزید. با این روش احتمال پوسیدگی مجدد قلمه‌های شما بسیار کاهش می‌یابد.

نور مناسب قلمه زدن سانسوریا

قلمه‌ها را در کنار پنجره قرار دهید. نور غیرمستقیم روشن و یا کمی آفتاب صبحگاهی برای رشد قلمه‌ها مناسب است. از قرار دادن قلمه‌ها در آفتاب کامل و یا تاریکی خودداری کنید.

زمان ریشه زایی سانسوریا

میانگین مدت زمان ریشه زایی حدودا 2 ماه ثبت‌شده است اما ممکن است خیلی بیشتر نیز طول بکشد.

چه زمانی سانسوریا پاجوش می‌دهد؟

بعد از تشکیل ریشه‌ها یه حدود دوماه زمان لازم دارد باید مجدد صبر کنید تا پاجوش‌ها خودی نشان بدهند که این نیز با توجه به نوع گیاه حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

نحوه تکثیر سانسوریا با بذر

معمولا تکثیر با بذر گیاه راحت‌ترین و بهترین روش برای تکثیر گیاه است اما میزان موفقیت در تکثیر گل سانسوریا با بذر بسیار اندک است و این روش سختی برای تکثیر این گیاه محسوب می‌شود. چنانچه قصد تکثیر گیاه سانسوریا از طریق بذر را دارید از سالم بودن بذرهای خریداری شده خود کاملا مطمئن شود و سپس اقدام به کاشت دانه‌ها نمایید.

تکثیر سانسوریا با بذر

نحوه تکثیر سانسوریا با پاجوش (ریزوم)

شاید بهترین روش تکثیر گل با ریزوم  باشد، گل سانسوریا ریزروم های زیادی تولید می‌کند، ریزروم از روی ریشه‌ها تولید می‌شود و پس از تولید برگ از خاک بیرون می‌آید که ما به آن پاجوش میگوییم، این پاجوش‌ها تمامی اعضای یک گیاه بالغ را دارا هستند و تنها کافی است آن‌ها را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان جدید بکاریم.

گیاه مادری که پاجوش‌های آن بیرون آمده را بااحتیاط و به آرامی از گلدان خارج کنید، پاجوش‌ها را با دقت از ریشه گیاه مادری جدا کرده و در خاک و گلدان جدید بکارید، پس از دو تا سه روز بعد از کاشت آبیاری را شروع کنید، الان دیگه یک گیاه جدید دارید. از ریزروم ها قبل از بیرون آمدن از خاک یا قبل از تولید برگ نیز می‌توان برای تکثیر استفاده کرد.

روش تکثیر با پاجوش گل سانسوریا

برای تکثیر پاجوش سانسوریا پس از مراقبت‌های درست و به خصوص از گیاه، شاهد رشد پاجوش‌ها در کنار گیاه اصلی (مادر) خواهیم بود. در تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش ابتدا صبر کنید تا پاجوش ها به ارتفاع ۲۰ سانتی متر برسند.

تکثیر سانسوریا

سپس گیاه و خاک را از گلدان خارج کنید و با دقت ریشه پاجوش را از دیگر ریشه‌ها جدا کنید. پاجوش را در گلدانی با اندازه مناسب و خاک مخصوص سانسوریا بکارید و به طور منظم به آن رسیدگی کنید تا گیاه مستحکم شود. اگر تا مدتی پاجوش شما رشد نکرد، نگران نشوید؛ گیاه به زمان نیاز دارد تا مواد معدنی را جذب و رشد کند.

سخن پایانی

نحوه تکثیر سانسوریا در خانه بسیار راحت است و با توجه به زیبایی و فواید آن  به جرات می‌توان گفت ارزش یک بار انجام دادن را دارد. شما می‌تواند تمام 5 روشی که به آن‌ها پرداختیم را انجام دهید و ببینید کدام روش به نتیجه مطلوب می‌رسد. در بخش دیدگاه‌ها نیز می‌توانید تجربه‌تان را در رابطه با تکثیر گیاه سانسوریا با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x