سلامت

آشنایی با انواع اختلالات خواب و روش های درمان

آشنایی با انواع اختلالات خواب و روش های درمان آن می‌تواند کیفت زندگی را بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع اختلالات خواب شما را آگاه کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ قدم اول در شناخت انواع اختلالات خواب و روش های درمان آن این است که علت بی‌خوابی را بیابیم. بسیاری از ما اختلالات خواب یا بی‌خوابی را تجربه کرده‌ایم. گاهی این موضوع می‌تواند دوره‌ای باشد و از عاملی جدی نشات نگرفته باشد.

اختلال خواب و روش های درمان بی خوابی

به‌طور مثال؛ خوردن انواع خوراکی‌ها، سفرهای طولانی مدت و برخی بیماری های دوره‌ای می توانند عمل به وجود آمدن بی‌خوابی شوند.

معرفی اختلالات خواب و روش های درمان آن ها

به میانگین، هر فرد بالغ و بزرگسالی باید ۷ الی ۸ در طول شبانه‌روز به مغز خود استراحت مفید و کافی بدهد.استراحت مناسب برای مغز تنها با خواب تأمین می‌شود.
به همین دلیل زمانی که خواب مفید شبانه کم شود یا از کیفیتش کاسته شود آن‌وقت است که اختلال خواب و عوارض آن به زندگی باز خواهد شد.

اختلال خواب چیست؟

همان‌طور که از اصطلاح اختلالات خواب پیداست، می‌توان آن را به هم ریختن و ایجاد اختلال در نظم خواب معنی کرد.شرایطی وجود دارند که بر قدرت مغز در خوب و منظم خوابیدن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارند. در ادامه به اختلالات خواب و روش های درمان این‌گونه اختلالات خواهیم پرداخت.

بی خوابی

متأسفانه با توجه به سبک زندگی مردم این اختلالات که می‌تواند بر اثر نوع خوراکی مصرفی یا استرس باشد روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود.

همه‌ی بی‌خوابی‌ها را نمی‌توان در گروه اختلالات خواب قرارداد. اینکه بعضی شب‌ها بیدار شده و خوابتان نمی‌گیرد یا در طول روز زیاد احساس بی‌حالی و خواب‌آلودگی کنید دلیل بر وجود اختلال خواب نیست.

شناخت اختلالات خواب و روش های درمان می توان در زندگی بسیار سودمند باشد.اختلالات خواب را می‌توان در پریدن ناگهانی از خواب، کم یا زیاد خوابیدن، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن خلاصه کرد. یکی از اصلی‌ترین علل بی‌خوابی و اختلالات خواب استرس است که موجب؛ کابوس دیدن، حرف زدن و یا راه رفتن در خواب می‌شود.افرادی که دچار اختلالات خواب می‌شوند به علت آنکه در طول شب به‌درستی به خواب نرفته‌اند در روز احساس خستگی و خواب آلودگی دارند

علل بروز اختلال در خواب

اختلال در خواب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از مهم‌ترین این دلایل، استرس و افسردگی است که ممکن است هم در کودکان و هم در بزرگ‌سالان اتفاق بیفتد.
علائم و عوارض اختلالات خواب می‌تواند گریبان هر کسی با هر سنی را بگیرد. در ادامه به بررسی دلایل مهم و اصلی اختلالات خواب و روش های درمان در خواب می‌پردازیم.

انواع اختلال خواب

آلرژی و مشکلات تنفسی

اگر تابه‌حال مشکلات تنفسی و آلرژی را تجربه کرده باشید خواهید دانست با چنین مشکلی خواب راحت نخواهید داشت. انواع آلرژی‌ها، عفونت‌های دستگاه تنفسی و سرماخوردگی نفس کشیدن را در هنگام شب دچار اختلال می‌کند.

به‌طورکلی،مشکل در نفس کشیدن به هر شکلی که باشد،چه از طریق دهان و چه از طریق بینی، می‌تواند سبب ایجاد مشکلات خواب و بیماری شود.

تکرر ادرار شبانه

یکی دیگر از دلایل اختلال خواب که می‌تواند بسیار مشکل ساز نیز باشد تکرر ادرار است.
این مشکل می‌تواند بر اثر ترس و استرس، مصرف بیش از حد مایعات، عدم تعادل هورمونی و حتی فوبیا از تاریکی و خیلی چیزهای دیگر اتفاق بیفتد. اگر فرد در تکرر ادرار خود با خونریزی روبرو شد حتما باید برای این اختلالات خواب و روش‌های درمان به پزشک مراجعه کند.

اختلال در خواب شبانه

التهاب مفاصل و درد مزمن

اگر شخص در هر نقطه‌ای از بدنش درد، التهاب و یا زخمی داشته باشد، مثل آرتروز یا دندان درد باعث می‌شود که نتواند به‌راحتی به خواب برود.

دردهای شبانه را باید بسیار جدی بگیرید. از شایع‌ترین دردهای مزمن شبانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سندروم خستگی مزمن، آرتروز، التهاب روده، فیبرومیالژیا، سر درد و کمر درد است. تمامی این موارد می‌تواند باعث اختلال و بی‌نظمی در خواب شبانه شود.

تاثیر استرس و اضطراب بر اختلالات خواب و روش های درمان آن

استرس و اضطراب می‌تواند تاثیر بسیار منفی و بدی روی روند خواب و روح هر شخص بگذارد. کابوس دیدن می‌تواند موجب شود فرد یکسری رفتارهای عجیب از خود نشان دهد. حرف زدن، جیغ زدن و راه رفتن در خواب ازجمله تأثیرات منفی استرس بر روند خواب می‌باشد.

بی خوابی شدید

علائم اختلالات خواب و روش های درمان

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که علائم اختلالات خواب چه مواردی می‌تواند باشد.علائم و نشانه‌های اختلال خواب ر افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. البته در شرایطی که اختلالات خواب در اثر یک بیماری یا عامل زمینه‌ای دیگر به وجود آمده باشد، ممکن است علائم آن این‌گونه نباشد و تغییر کند.

اما با توجه به علائم زمینه‌ای و غیر زمینه‌ای اختلالات خواب و روش های درمان آن به شکلی کلی به شرح زیر می‌باشند. ضعف و خستگی در طول روز، مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن، میل شدید به چرت زدن در طول روز، بدخلقی، زودرنجی و اضطراب، حواس‌پرتی و عدم تمرکز، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن همه‌ی موارد گفته‌شده می‌تواند موجب اختلالات خواب شود.

معرفی انواع اختلالات خواب

اگر شما هم درگیر بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه هستید بهتر است با انواع اختلالات خواب آشنا شوید. در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت.

اختلال آپنه‌ خواب

آپنه‌ی خواب یعنی بروز وقفه‌های تنفسی و خفگی‌های خفیف تنفسی در طول خواب است. این یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می‌شود، بدن میزان اکسیژن کمتری دریافت کند و فرد را بیدار نگه دارد.

اختلالات خواب و بی خوابی شبانه

حمله خواب

در معرفی اختلالات خواب و روش‌های درمان به حمله خواب اشاره کنیم. نارکولپسی یا حمله خواب، این اختلال یا به عبارتی بیماری جدی با حمله‌های مکرر خواب در طول روز مشخص می‌شود. یعنی شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می‌کنید و بدون مقدمه ناگهان به خواب می‌روید.

این عارضه اگر کنترل نشود و به مرحله‌ی حاد برسد می‌تواند موجب بروز فلج خواب بشود.
فلج خواب یا بختک موجب می‌شود پس‌ازاینکه از خواب بیدار شدید دچار ناتوانی فیزیکی در حرکت کل یا بخشی از بدن شوید.

حمله خواب جدای از اینکه در دسته اختلالات خواب و روش های درمان را باید جدی بگیرید، می‌تواند خودبه‌خود اتفاق بیفتد می‌تواند ریشه از یک بیماری زمینه‌ای باشد. این اختلال با برخی بیماری‌های عصبی مانند اسکلروز چندگانه (ام اس) می‌تواند ارتباط داشته باشد.

اختلالات خواب و روش های درمان

اختلال خواب پریشی

پاراسومنیاها که خواب پریشی نیز نامیده می‌شود در دسته‌ی اختلالات خواب قرار می‌گیرد. در زمینه معرفی اختلال خواب و روش های درمان می‌توان به این نکته اشاره کرد که این اختلال می‌تواند موجب حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در هنگام خواب شود. در خواب حرف زدن، ناله کردن، کابوس‌های شبانه و دندان قروچه یا فشردن فک‌ها روی هم را می‌توان از جمله ی این رفتارهای غیر طبیعی دانست.

بی خوابی و بد خوابی

یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب و روش های درمان گوناگون آن که می‌تواند برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد بی‌خوابی است. بی خوابی را همه به پریدن از خواب یا دیر به خواب رفتن می‌شناسند. بی‌خوابی مزمن عوارضی مانند؛ بدخلقی، افسردگی، عدم تمرکز و ضعف عملکرد را در پی دارد.

سندروم پای بی‌قرار

اگر پیش از اینکه به خواب بروید پایتان مورمور می‌شود و احساس می‌کنید که باید پایتان را تکان دهید دچار سندروم پای بی‌قرار شده‌اید. سندروم پای بی‌قرار یکی دیگر از انواع اختلالات خوابمی باشد.

این عارضه یعنی نیاز شدید به تکان دادن پاها. سندروم پای بی‌قرار اگر خیلی جدی شود می‌تواند با مشکلات خاصی مانند پارکینسون ارتباط داشته باشد. به‌طور کلی اختلالات خواب و روش های درمان آن باید جدی گرفته شود.

انواع اختلالات خواب و روش های درمان آن

روش های درمان اختلالات خواب

برای رفع مشکل اختلالات خواب و روش های درمان می‌توانید اقدامات متعددی انجام دهید. در مرحله ی اول برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. در منزل نیز راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید بر این مشکل غلبه کرده و به خوابی آرام برسید.

ازجمله‌ی این تغییرات می‌توانید به تغییر سبک زندگی بپردازید. مثلا از خوراکی‌های سبک و ضد آلرژی استفاده کنید. قبل از خواب از نوشیدن چای و نوشیدنی‌های کافئین دار پرهیز کنید. ورزش‌های منظم و مطالعه‌ی کتاب نیز می‌تواند به شما در کنترل اختلالات خواب کمک کند.

سخن پایانی
در این مقاله به انواع اختلالات خواب و روش های درمان آن پرداختیم.اختلال در خواب می‌تواند مشکل‌ساز شود و بر زندگی روزمره فرد تأثیر مخرب بگذارد.
گاهی نیز بی‌خوابی و اختلال در خواب موجب بروز بیماری می‌شود. بنابراین با توجه به اطلاعاتی که در بالاآمده است می‌توانید اختلال خواب خود را ریشه‌یابی کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x