آشپزی

اصلی ترین طرز تهیه زیر برنجی؛ چلو گوشت لری بسیار لذیذ و خوشمزه

در این مطلب به طرز تهیه زیر برنجی که بز برنج یا چلو گوشت لری نیز نامیده می شود را به شما آموزش خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ زیر برنجی ( چلوگوشت لری) یا ( بز برنج) یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و اصیل لرهای کشورمان است که به روش های متنوعی پخته می شود. در ادمه به طرز تهیه زیر برنجی خواهیم پرداخت. نکته ای که طرز تهیه زیر برنجی باید به آن توجه کنید این است که اغلب لرهای عزیز کشورمان این غذا را با کمترین چاشنی و بدون رب گوجه درست می کنند تا عطر و طعم لذیذ گوشت حفظ شود.

مواد لازم برای طرز تهیه زیر برنجی

گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
برنج ۳ پیمانه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه زیر برنجی (چلوگوشت به سبک لری)

در ادامه به صورت مرحله به مرحله به طرز تهیه چلوگوشت لری که بز برنج نیز نامیده می شود خواهیم پرداخت.

مرحله اول

برای تهیه زیر برنجی خوشمزه ابتدا گوشت گوسفندی را به صورت تکه های درشت همراه با چربی متصل به گوشت خرد می کنیم، سپس به خوبی می شوییم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی درشت خرد کرده و بدون اینکه آن را تفت دهیم به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۳ تا ۴ ساعت به آرامی بپزد.

طرز تهیه زیر برنجی لرستان

مرحله سوم

حالا برنج را درون یک کاسه آب قرار داده و کمی نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت حداقل یک ساعت بخیسد.

مرحله چهارم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه برنج را به آب جوش اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند. استفاده از برنج محلی طعم و عطر غذای تان را دوچندان می کند.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه زیر برنجی برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن و به دلخواه زعفران در کف قابلمه می ریزیم. برای ته دیگ مقداری سیب زمینی ورقه ای یا یک تکه نان لواش در کف قابلمه قرار می دهیم.

چلو گوشت لری - بز برنج

مرحله ششم

در این مرحله برنج آبکش شده رابه آرامی و به نحوی که له یا خورد نشود با کفگیر روی ته دیگ می ریزیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

مرحله هفتم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا درون یک دیس می ریزیم، سپس آب باقیمانده در قابلمه را صاف می کنیم. در ادامه برنج را روی تکه های گوشت می ریزیم و به سلیقه خود با مواد دلخواه از جمله زرشک و زعفران که پای ثابت این غذا است تزیین کرده و سرو می کنیم.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که در کنار این غذا دوغ محلی، سبزی خوردن تازه، لیمو ترش و نارنج نیز سرو می شود. آیا تا به حال زیر برنجی لری را نوش جان کرده اید؟ شما می توانید نظرات و پیشنهادات تان را درخصوص این غذای اصیل و بسیار خوشمزه در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x